" خصوصی سازی " ؛ پروژه ای خطرناک برای صنعت خودرو-راهبرد معاصر
جزئیات افزایش بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری روحانی: اگر ما نبودیم، صدام همه شما را خورده بود واکنش ظریف به شایعه‌ پیشنهاد کاهش تحریم‌های آمریکا متوسط قیمت زمین در تهران ۲۵ میلیون تومان شد آقای روحانی خون شما از کنکوری‌ها رنگین‌تر است+ فیلم پرداخت حقوق این ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی با اعمال متناسب سازی علائم جدید و عجیب کرونا را بشناسید دو شرط ایران برای واردات واکسن کرونا از روسیه چرا سفر جهانگیری به بیروت لغو شد؟ مصوبات جلسه امروز هیئت دولت آخرین اخبار از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری + جزئیات اعلام اسامی داوران هفته پایانی لیگ دسته اول فوتبال جدیدترین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹ طرح ترافیک تا پایان مرداد لغو می شود؟ توضیحات واعظی درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت کاهش ۸ درجه‌ای دمای هوا در ۵ استان آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹ واکنش قطر به بیانیه ضدایرانی شورای همکاری خلیج فارس گزینه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت کیست؟ زمان و مبلغ عرضه صندوق دارا دوم زنگنه: ناپختگی مسئول خصوصی‌سازی مردم را نگران کرد دارایی سهام عدالت به پرتفوی دارندگان سهام عدالت وارد شود ظریف: انفجار بیروت تمام دنیا را در شوک فرو برد ولی آمریکا به تحریم لبنان ادامه می‌دهد واکنش تتلو به عکس سارا نیکا فرقانی اصل در استخر! تاریخ دقیق ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 99 مشخص شد قیمت گذاری دنا پلاس توربو اتوماتیک+ جزئیات ضرر چشمگیر فروشندگان سهام عدالت+ جزئیات قاضی خطاب به متهم شمس‌آبادی: ارز را در خارج نگه می‌داشتید و با مابه‌التفاوت آن از داخل ارز می‌خریدید کلیات لایحه دو فوریتی افزایش سهام شرکت‌های دولتی در بورس تصویب شد دارادوم را بیشتر بشناسید سرنوشت تلخ زن جوان پس از ارتباط غیراخلاقی زمان عرضه دارا دوم از زبان وزیر اقتصاد+ فیلم و جزئیات قیمت سکه امروز ۲۲ مرداد ۹۹ تازه‌ترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا درجهان امروز ۲۲ مرداد ۹۹/ آمار به تفکیک کشور‌ها روحانی: دولت کشور را در سخت‌ترین تحریم‌ها اداره می‌کند مدرس خیابانی وزیر نشد/ وزارت صمت همچنان بدون وزیر توضیحات قالیباف درباره علت عدم حضور رئیس جمهور در مجلس قیمت رسمی انواع ارز امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹ کشف ویروسی کشنده ‎تر از کرونا در قراقستان+ جزئیات سعید مرتضوی به قوه قضائیه باز می‌گردد؟! همتی: طرح فروش اوراق ریالی سلف نفتی یکی از راه‌های جبران کسری بودجه ظریف: خزانه‌داری دولت آمریکا تصمیم می‌گیرد شرکت‌های اروپایی با چه کسی فعالیت تجاری داشته باشند دهن کجی دولت به کارگران اعلام زمان دیدار پرسپولیس - استقلال در جام حذفی مراسم تشییع پیکر ماه چهره خلیلی در لندن + فیلم جزئیات و زمان عرضه ۴۳ هزار خودرو به بازار ۵ مشکل اصلی فروش سهام عدالت آمریکا در پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی اصلاحاتی اعمال کرد اصلاح طلبان از هم طلاق می‌گیرند؟ ظریف: مطمئنم اعضای شورای امنیت تلاش مذبوحانه‌ انتخاباتی آمریکا را ناکام می‌سازند روانچی: آمریکا مجبور به عقب‌نشینی شد واکنش جديد قوه قضائیه به ارتباط نماینده متهم با شهردار اسبق تهران واکنش شریعتمداری به سخنان فتاح: باورکردنی نیست! جزئیات برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت آخرین اخبار از چگونگی اجرای رتبه بندی معلمان+ گروه‌هایی که مشمول طرح رتبه بندی معلمان نمی‌شود «صندوق دارا دوم» با ۳۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود مهمان امشب برنامه دورهمی چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹ نمکی: جریمه برای کسانی که توصیه‌‌های بهداشتی را رعایت نمی‌‌کنند کرونا یزد را تعطیل کرد در آخرین جلسه دادگاه طبری چه گذشت؟ روایت طبری از نحوه دیدارش با دانیال زاده و نیاز آذری پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه ایران شانسی برای تصویب ندارد روحانی: کلیات طرح فروش داخلی نفت و عرضه آن در بورس انرژی در جلسه دیروز سران قوا تصویب شد ترفند جدید مثلث شوم برای دولت آتی لبنان و ۲ سناریوی احتمالی سرلشکر سلامی: جهاد در سپاه بی وقفه و غیرمنقطع جاری است/ زبان سپاه زبان اسلام و انقلاب است ارائه قطعنامه ضد ایرانی آمریکا به تعویق افتاد تاریخ جدید کنکور را ستاد ملی کرونا تعیین می کند زمان برگزاری مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس از زبان ربیعی رسیدگی به قرارداد ویلموتس و تشکیل پرونده برای پسر یکی از روسای فدراسیون‌ها/ جاسوسان آلمان، اسرائیل و انگلیس به ۱۰ سال حبس محکوم شدند آخرین وضعیت از برگزاری آزمون استخدامی سلاطین خودرو و طلا چه زمانی اعدام می‌شوند؟ زالی: بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید مخاطره‌آمیز است تازه‌ترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان امروز سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹+ آمار به تفکیک کشور‌ها قطع نشست خبری ترامپ به دلیل تیراندازی در کاخ سفید جزئیاتی جدید از آسانسور پرماجرای کاخ مرمر + عکس جزئیات کنسل شدن مجالس ماه محرم حاج محمود کریمی واکنش سارا خوئینی‌ها به تحریم تلویزیون توسط بازیگران کاریکاتور | گشایش اقتصادی بعدی در راه است! مهمان امشب برنامه دورهمی پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹ کاریکاتور | خودزنی اسرائیلی کاریکاتور | پلیس آدمکش تناقض دولتی‌ها در تصمیم‌گیری برای اجرای مراسم‌های مذهبی قمی: سخن گفتن از تعطیلی مناسک گاهی از روی تعمد است مهمان امشب برنامه دورهمی جمعه ۱۰ مرداد ماه ۹۹+ عکس خاطره جالب بازیکن سابق پرسپولیس از اولین برخورد با مهران مدیری اعمال مهم شب و روز عرفه اعتراض حدادیان به تقطیع سخنانش/ رعایت پروتکل‌ها مطابق قواعد فقهی است تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال توصیه‌های رهبر انقلاب در مراقبت از ماه ذی‌الحجه اینفوگرافیک | خانه متری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ خاطره جالب مهران مدیری از شطرنج بازی کردن با بهزاد فراهانی مهمان امشب برنامه دورهمی پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹ تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم نماهنگ/ «تکرار تایتانیک» کاریکاتور | جشن تولد ۵۰ سالگی پیرترین بازیگر سینمای ایران کیست؟ خاطرات مریم امیرجلالی از احمد پورمخبر کاریکاتور | ماسک بزنیم روح الله رجایی سردبیر روزنامه جام جم درگذشت+ علت تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی اطلاع‌نگاشت | ۱۱ توصیه رهبر انقلاب به مجلس یازدهم کاریکاتور | اعدام نکنید تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات اینفوگرافیک | مجلس امید بخش و انقلابی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش بدون تعارف با شاه‌ ماهی رسانه‌های ضد انقلاب / ۱ تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان طعنه نماینده روسیه در شورای امنیت به پمپئو؛ کار آمریکا شبیه قرار دادن زانو روی گردن ایران است/ فیلم شکست آمریکا در مقابل ایران در جلسه شورای‌امنیت به روایت کارشناس BBC/ فیلم اینفوگرافیک |من ماسک می‌زنـم اینفوگرافیک | وضعیت دلار در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری ایران شکست " استثناگرایی آمریکایی " در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ "خروج ترامپ از برجام"؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

" خصوصی سازی " ؛ پروژه ای خطرناک برای صنعت خودرو

امیرحسین کاکایی: در خصوص خودوسازان دولت باید قیمت ها را آزاد بگذارد و اجازه بدهد خودروساز با درآمدی که به دست می آورد به سمت سرمایه گذاری های مولد پیش برود. البته این مراحل باید به دستور دولت باشد چون اگر خودروسازان به دست بخش خصوصی سپرده شوند یکی از اولین کارها این است که زمین ها را بفروشند و این زیانی برای کشور است. لذا تاکید می کنم در موقعیت فعلی خصوصی سازی یکی از کارهای خطرناک برای کلان صنعت خودرو است.
امیرحسین کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 13
کد خبر: ۵۰۲۱۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درباره التهاب در بازار خودرو گفت: ما به اشتباه طی سال های اخیر فقط بر مشکلات بازار تمرکز کرده ایم و صنعت را فراموش کرده ایم و به این صنعت ضرباتی وارد شد که به این سرعت قابل جبران نخواهد بود. بیش از 40 هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد شد

 

* بازار خودرو در ماه های اخیر دچار التهاب بود این وضعیت را چطور ارزیابی می کنید؟

تولید خودرو حدود دو سال است که به نصف میزان قبل رسیده و با چالش های متعددی روبرو است. از طرفی قیمت گذاری دولت برای خودرو به گونه ای بود که به سرمایه گذاران و کسانی که به این سمت می آیند ضمانت سود 50درصدی داده است. می توان ادعا کرد که در دو سال گذشته بازار خودرو از این منظر ملتهب بوده است حتی مساله به قرعه کشی رسید که دیدیم جوابگو نیست. نتیجه این است که ما امروز مجموعه ملتهبی از بازار و صنعت خودرو داریم. امروز مردم به بازارهای مختلف سرمایه گذاری توجه دارند و از اردیبهشت امسال تقریبا تمام بازارها ملتهب بود. کلمه التهاب هم می تواند معنی مثبتی داشته باشد و هم منفی باشد. وقتی کسی در بورس است افزایش ناگهانی شاخص برای او بسیار مثبت است و او خوشحال است. ولی این وضعیت در خودرو می تواند خریدار واقعی را ناراحت کند. باید گفت از منظر بازار سرمایه گذاری وضعیتی خوشحال کننده داریم اما این التهاب در حالت کلی از وضعیت کلان کشور ناشی می شود. اینکه ما در سال بیش از 25 تا 30 درصد ریال را با مکانیزم های مختلفی تولید می کنیم و به بازار سرمایه وارد می کنیم و از طرفی اکثر کارهای مولد تضعیف شده و خوابیده اند. نتیجه چنین وضعیتی هیجان روز افزون در بازارها است. تا زمانی که مساله کلان کشور حل نشود این بازار هم مثل سایر بازارها همچنان ملتهب خواهد بود و این وضعیت ادامه خواهد داشت. هر زمان دیدید که دلار و سکه آرام گرفتند مطمئن باشید بازار خودرو نیز آرام می گیرد.

 

* بسیاری ورود دولت به این صنعت را عامل مشکلات این بخش می دانند.

بحث هایی وجود دارد که به سی سال گذشته مربوط است و ادامه داشته است. این بحث ها سرجای خود مطرح می شوند. اینکه اقتصاد ما و صنعت خودروی ما دولتی است جای خود را دارد. هر چند که دولتی بودن اقتصاد مشکل کلان کشور ما است ولی امروز مشکل ما این بحث نیست و مشکلات فعلی این صنعت با خصوصی سازی حل نمی شود. راهکاری که در مقابل دولتی بودن ارائه می شود این است که همه چیز باید خصوصی شود ولی خصوصی سازی در وضعیت فعلی معادل نابودی کامل اقتصاد کشور است. چون امروز ریشه های این مشکل در جای دیگری است. امروز با هدایت دولت و حکومت پول ها به سمت بورس می رود. این مساله از نظر ظاهری بسیار خوب است و یکی از اصلی ترین سیستم هابرای دخالت مردم در اقتصاد است. ولی در فضایی که شما تورم دو رقمی دارید و به تورم های بالایی نزدیک می شوید عملا کارهای بلند مدت اساسی جوابگو نیست و کسی به دنبال آن نمی رود و در چنین مواردی است که بخش خصوصی عمدتا به دنبال دلالی و کارهای کوتاه مدت و بازرگانی می رود. اتفاقی که خواهد افتاد این است که همین نیمه صنعت هم نابود می شود. ابتدا باید کنترلی بر وضعیت اقتصادی وجود داشته باشد و سیاست های دولت در این مسیر مورد بررسی قرار بگیرد تا بدانیم دولت در این زمینه چه باید بکند. در خصوص خودوسازان دولت باید قیمت ها را آزاد بگذارد و اجازه بدهد خودروساز با درآمدی که به دست می آورد به سمت سرمایه گذاری های مولد پیش برود. البته این مراحل باید به دستور دولت باشد چون اگر خودروسازان به دست بخش خصوصی سپرده شوند یکی از اولین کارها این است که زمین ها را بفروشند و این زیانی برای کشور است. لذا تاکید می کنم در موقعیت فعلی خصوصی سازی یکی از کارهای خطرناک برای کلان صنعت خودرو است. البته خصوصی سازی در بخش های کوچکتر خودرو سازان از جمله قطعه سازها می تواند مفید باشد. دولت باید دو خودروساز را هدایت کند تا در توسعه فن آوری ها سرمایه گذاری کنند. متاسفانه امروز پول اصلی وارد جیب دلالان می شود و وارد توسعه نمی شود دولت نیز پولی برای این کار ندارد. پس باید قیمت ها آزاد شود تا سود این صنعت وارد توسعه و خودکفایی همین صنعت شود اما این روند باید تحت نظارت دولت انجام بگیرد تا در این موقعیت تورمی این سود وارد بخش بازرگانی و دلالی نشود.

 

* با توجه به تلاطم بازار خودرو مهمترین آسیب در این بازار چیست؟

به عقیده من، بازار خودرو هیچ اهمیتی ندارد آنچه مهم است تولید خودرو است. در سطح ملی مشکل ما همین است. درست کردن ظاهر یک بازار اهمیتی ندارد. در سال 97 دلار تا 19 رسید و این اهمیتی ندارد چون التهابی ظاهری است اصل آن پولی است که به تولید کننده می رسد. جریان بازار خودرو همینطور است. ما به اشتباه طی سالهای اخیر فقط بر مشکلات بازار تمرکز کرده ایم و صنعت را فراموش کرده ایم و به این صنعت ضرباتی وارد شد که به این سرعت قابل جبران نخواهد بود. بیش از 40 هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد شد این رقم معادل بیش از چهل سال سودآوری در این صنعت است. سال ها طول خواهد کشید تا این مقدار زیان جبران شود. علت فقط این بود که همه فقط می پرسیدند چگونه باید بازار را کنترل کنیم؟ این سوال در این موقعیت غلط بود. در این شرایط بازار نباید کنترل شود و این اهمیتی ندارد و خود به خود درست می شود. مساله حمایت از تولید و هدایت سرمایه ها به سمت کار مولد و افزایش ارزش افزوده است در این صورت در اقتصاد کلان کشور اثر دارد. صنعت خودرو ما بزرگ است و حدودا 4% ظرفیت ارزش افزوده در اقتصاد کشور دارد. در حدود دو میلیارد دلار ارز بری دارد و بیست میلیارد دلار ارزش افزایی می کند. باید به این بخش بچسبیم. شاید در کوتاه مدت بازار کنترل نشود ولی به تدریج این بخش از صنعت کشور جهش پیدا می کند که باعث ثبات پول ملی و مزایایی دیگر خواهد بود. اگر در اکثر صنایع همینطور فکر شود همه چیز رفته رفته به تعادل می رسد ولی توجه به بازار تعادل را از بازار می گیرد و به همین ترتیب تعادل از بازار کار نیز خارج می شود و درآمد مردم متعادل با تورم بالا نمی رود نرخ بیکاری بالا می رود و کارفرما پول ندارد. ما به این صورت به همان مردمی که نگران آنها هستیم ضربه می زنیم. اگر زمان جنگ بود من نمی توانستم این حرف را بزنم چون ظرفیت های تولیدی و فن آوری امروز را نداشتیم و حتی اگر پول بود این ظرفیت ها نبودند. امروز ظرفیت های بسیار بزرگی در کشور وجود دارد و هم از منظر فن آوری و هم از منظر امکانات تولیدی پیشرفت کرده ایم. امروز پتانسیل واقعی جهش در صنعت خودرو وجود دارد ما با قیمت گذاری غلط درآمد این صنعت را با چالش جدی روبرو کرده ایم و این صنعت نتوانسته است به حرکت خود صعود بدهد و با کندی روبرو شده است.

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده