آیا مصطفی الکاظمی برای میانجی گری میان ایران و عربستان به تهران آمد؟-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
رضا صدرالحسینی، تحلیل گر مسائل غرب آسیا در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

آیا مصطفی الکاظمی برای میانجی گری میان ایران و عربستان به تهران آمد؟

رضا صدرالحسینی: باید به خوبی بدانیم که جایگاه عربستان در حال حاضر به گونه ای نیست که پیامی داشته باشد. امروز سعودی تضعیف شده و شرایط جمهوری اسلامی برای آنها روشن شفاف و تغییر ناپذیر است. موضع جمهوری اسلامی در این مورد کاملا روشن است و این نکته در رفت و آمد واسطه های قبلی به خوبی به عربستان تفهیم شده است.
رضا صدرالحسینی؛ تحلیل گر مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 28
کد خبر: ۵۲۳۵۵

آیا شرایط شفاف تهران در خصوص مذاکره با ریاض به الکاظمی ابلاغ شده است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ صدرالحسینی درباره سفر نخست وزیر عراق به ایران گفت: دست آوردهای سفر آقای الکاظمی جز دریافت پیام رهبر معظم انقلاب که با شفافیت بیان شد موضوعات دیگری نیز خواهد بود که آرام آرام در حوزه های بانکی و امنیتی و سیاسی و اقتصادی دیده خواهد شد.

 

رضا صدر الحسینی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال، رفت و آمدهای دیپلماتیک فی ما بین ایران و عراق چیست؟ آیا ما توانسته ایم در این رفت و آمد ها به نقاط مشترک و مطلوبی برسیم؟ گفت: در جهان امروز اقتدار دیپلماسی از جمله نقاط قوت کشورها محسوب می شود. بر این اساس رفت و آمد نیروهای سیاسی کشورها اهمیت ویژه ای دارد و نباید انتظار داشت این سفرها نتایجی کوتاه مدت به همراه داشته باشد. برای ارزیابی این سفرها باید توجه داشته باشیم که در اواخر سال گذشته سفر ریاست محترم جمهور به عراق توافقات و تفاهماتی به دنبال داشت که برای اجرایی شدن آنها و فراهم شدن زمینه امضا، آقای ظریف باید به عراق سفر می کردند.

 

وی با اشاره به سفر ظریف به بغداد گفت: آقای ظریف در این سفر به دعوت استان های کردنشین عراق به این مناطق سفر کرد. او برای اینکه نشان دهد ایران یکپارچگی و حاکمیت ملی عراق را به رسمیت می شناسد قبل از این سفر به بغداد رفتند و با مقامات سیاسی دیدار داشتند و برای پیگیری توافقاتی به این مناطق سفر کرد. سفر متقابل آقای الکاظمی نخست وزیر بغداد به ایران که یک روز بعد انجام شد ایشان وزرای کابینه را به همراه داشتند براساس توافقات این وزراء برای دیدار با همتایان ایرانی خود به ایران سفر کردند. در این سفر کارشناسانی که باید در این زمینه ها فعالیت کنند مشخص شدند.

 

این تحلیلگر مسائل منطقه درباره دستاوردهای سفر الکاظمی به ایران تصریح کرد: دستاوردهای سفر آقای الکاظمی جز دریافت پیام رهبر معظم انقلاب که با شفافیت بیان شد موضوعات دیگری نیز خواهد بود که آرام آرام در حوزه های بانکی و امنیتی و سیاسی و اقتصادی دیده خواهد شد. سفر الکاظمی به ایران اولین سفر او بعد از انتخاب شدنش به سمت نخست وزیری عراق بود و از این منظر اهمیت ویژه ای دارد و در تداوم راه های عبور از بحران های ظالمانه عراق مفید و موثر خواهد بود.

 

صدرالحسینی در پاسخ به این پرسش، خیلی ها براین باور بودند این سفر به معنای میانجیگری عراق بین ایران و عربستان است؛ افزود: باید به خوبی بدانیم که جایگاه عربستان در حال حاضر به گونه ای نیست که پیامی داشته باشد. امروز سعودی تضعیف شده و شرایط جمهوری اسلامی برای آنها روشن شفاف و تغییر ناپذیر است. موضع جمهوری اسلامی در این مورد کاملا روشن است و این نکته در رفت و آمد واسطه های قبلی به خوبی به عربستان تفهیم شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال ایا شاهد خروج نیروهای نظامی از امریکا به زودی هستیم اظهار کرد: با توجه به اینکه خروج نیروهای امریکایی مصوبه پارلمان عراق است هر دولتی بر سر کار می بود باید مصوبه را اجرا می کرد. آمریکایی ها به خروج از منطقه و بخصوص عراق نیستند آمریکایی ها در عراق متحمل هزینه های زیادی شدند و همانطور که ادعا می کنند بر سر چاههای سوریه هستند بر سر چاههای ارزشمند عراق نیز می ایستند تا بر مقدرات عراق چمبره بزنند. آمریکایی ها مایلند عراق را به صورت یک حاکمیت نظامی اداره کنند ولی با آگاهی و بصیرت مردم و فعالیت جریان های مقاومت نیروهای خود را در دو پایگاه اصلی تجمیع کردند. از این رو مساله خروج برای آنها مطرح نیست. آنها اندکی از نیروهای پشتیبانی را از عراق خارج کرده اند و هنوز نیروهای اصلی آمریکا در عراق است پدافند هوایی در این پایگاهها نصب شده و آمریکا درصدد تثبیت خود در عراق است.

 

او درباره زمان دقیق خردج نیروهای امریکایی از عراق گفت: مشخص نیست و ابهاماتی مطرح است ولی با نارضایتی مردم عراق و مرجعیت و گروه های مقاومت بالاخره خسارت دیده م مجبور به خروج خواهند شد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده