سنتکام مدعی کشته شدن یکی از رهبران داعش در سوریه شد پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه سخنگوی هیئت مذاکره کننده در واکنش به ادعا‌های روبیو: صلح واقعی با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد قالیباف: کشور‌های غرب آسیا و اسلامی باید نظم جدیدی را متکی بر ظرفیت‌ها، منابع و مردم خود بنا کنند عراقچی همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات قرار داد آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت قالیباف با علی‌اف دیدار کرد ترامپ: ایران خبر داد که از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیرد ادعای وزیر جنگ اسرائیل درباره ادامه حضور در لبنان: آمریکا هم بخواهد عقب‌نشینی نمی‌کنیم المیادین به نقل از مقام کاخ سفید: قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ به رئیس‌جمهور ارائه نمی‌شوند و قدرت قانونی ندارند پاکستان: مذاکرات فنی بین ایران و آمریکا با وجود استراحت‌های طرفین، همچنان ادامه دارد و قرار است طی روز‌های آتی از سر گرفته شود قالیباف: تفاهم اسلام‌آباد نه نتیجه فشار و اجبار، بلکه حاصل اقتدار ملت ایران بود/ در میانه جنگ بر اساس نظر رهبر انقلاب اعلام کردم که ایران آماده توافق‌های امنیتی با کشور‌های منطقه است وزیر جنگ آمریکا: اولین آزمایش سامانه پدافندی جدید «گنبد طلایی» ایالات متحده، با موفقیت انجام شد/ این رویداد در چارچوب تصویب «لایحه بزرگ زیبا» میسر شد سخنگوی وزارت خارجه پاکستان: خط ارتباط مستقیم میان ایران و آمریکا برقرار می‌شود ترامپ نتانیاهو را به قطع رابطه تهدید کرد

نامه نماینده کنگره آمریکا به وزیر دفاع انگلیس درباره ایران

نامه نماینده کنگره آمریکا به وزیر دفاع انگلیس درباره ایران یک نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای به وزیر دفاع انگلیس خواستار همکاری دو کشور برای جلوگیری از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 24
کد خبر: ۵۶۱۹۷

به گزارش راهبرد معاصر «مایک ترنر»، نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای به وزیر دفاع انگلیس از این کشور خواسته به واشنگتن برای جلوگیری از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران کمک کند.

ترنر در این نامه با اشاره به شکست آمریکا در رأی‌گیری شورای امنیت برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران خواستار همراهی لندن با واشنگتن برای جلوگیری از فروش سلاح به ایران شده است.

در این نامه آمده است: «با توجه به ناکامی شورای امنیت در تمدید این تحریم‌ها از پادشاهی متحده می‌خواهم در تلاش برای جلوگیری از فروش سلاح به ایران با ما همراه شود.»

در حالی که آمریکا با خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ این توافق هسته‌ای را نقض کرده، مارک ترنر مدعی شده تهران مفاد برجام را نقض کرده است.

او می‌نویسد: «ایران به نقض مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه می‌دهد. تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گامی به سوی بازاعمال تحریم‌هایی است که برای جلوگیری از بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه توسط ایران و متوقف کردن بلندپروازی‌های هسته‌ای این کشور مستقر شده است. بدون هیچ تردیدی، این گامی ضروری است که منافع دوجانبه پادشاهی متحده، ایالات متحده آمریکا و متحدان ما را به پیش می‌برد.»

دولت آمریکا در یک رأی‌گیری در شورای امنیت که روز ۲۵ مرداد برگزار شد، در تصویب قطعنامه خود برای جلوگیری از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ناکام ماند. آن قطعنام با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از یکی از بندهای مندرج در برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

بر همین اساس، دولت آمریکا روز پنجشنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

با این حال، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کرده و خواستار بازگشت تحریم‌ها علیه این کشور شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده با توجه به مخالفت اکثر اعضای شورای امنیت با تلاش آمریکا برای بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران، رئیس دوره‌ای شورای امنیت موظف به ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای با موضوع «ادامه لغو تحریم‌های ایران» و ممکن است چنین قطعنامه‌ای را ارائه نکند.

 

فارس

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار