شرایط خرید دلار از صرافی بانک ملی با کارت ملی-راهبرد معاصر

شرایط خرید دلار از صرافی بانک ملی با کارت ملی

شرایط خرید دلار از صرافی بانک ملی اعلام شد که بر اساس آن خرید دلار از صرافی بانک ملی تنها با کارت ملی امکان پذیر است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 08
کد خبر: ۵۸۱۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ خرید دلار از صرافی بانک ملی تنها با کارت ملی امکان پذیر است. برای سر و سامان بازار ارز به خصوص وضعیت نامناسب خرید و فروش دلار بانک ملی مقرراتی را تدوین کرده است. در ادامه شرایط خرید دلار از صرافی بانک ملی را برایتان توضیح داده ایم. طبق مصوبه بانک مرکزی خرید دلار از صرافی بانک ملی تنها با در دست داشتن کارت ملی معتبر است و بدون کارت ملی و کدملی کسی قادر به خرید وفروش دلار نیست.

 

بعد از آنکه بانک‌ها ارائه خدمات را محدود به دارا بودن کارت ملی هوشمند کردند اینبار صرافی‌های بانکی نیز به میدان آمده و شرط کرده اند که هر گونه خرید و فروش ارز در این صرافی ها منوط به دارا بودن کارت ملی هوشمند از سوی متقاضیان است.

 

پیش از این شرط اصلی صرافی های بانکی‌ در ارائه خدمات ارزی به مردم داشتن کارت ملی به همراه کارت بانکی و سیم کارت بنام اشخاص بود اما مدتی است که این صرافی ها فقط به افرادی که کارت ملی هوشمند دارند سرویس می‌دهند.

 

گفتنی است، بعد از اعمال سیاست های جدید ارزی، شرایط خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز تغییر کرد و براساس این تغییرات، صرافی‌های مجاز فقط با ارائه کارت ملی، کارت بانکی و سیم‌کارت هم‌نام با شخص خریدار اقدام به فروش ارز تا سقف 2000 یورو به متقاضیان می‌کنند.

 

 

بنابراین در صورتی که فردی بخواهد از این صرافی‌ها ارز بخرد، باید مشخصات کامل آن شامل اطلاعات فردی، شماره کارت بانکی و شماره تلفن همراه به نام شخص خریدار در سیستم ثبت شود.

 

هر کسی چند دلار می‌تواند بخرد؟

 

بانک مرکزی سال گذشته به دلیل مدیریت بازار ارز، سقف فروش اسکناس دلار یا ارزهای دیگر را به هر فرد متقاضی، معادل ۲۲۰۰ دلار تعیین کرد که بر اساس آن، هر شخص حقیقی می‌تواند در سقف مشخص شده از سوی بانک مرکزی، اقدام به خریداری ارز نماید.

 

شرایط خرید دلار

 

مراجعات روزهای گذشته خریداران ارز به بازار نشان می‌دهد که صرافی‌ها محدودیت جدیدی را بر پایه سقف تعیین شده بانک مرکزی یعنی همان ۲۲۰۰ دلار اعمال کرده‌اند و هر فرد حتی اگر کمتر از این سقف نیز، در یک فقره خرید، اقدام به دریافت ارز طی یک سال گذشته کرده باشد، اجازه استفاده از مابقی سهمیه خود تا سقف ۲۲۰۰ دلار را ندارد.

 

در واقع محدودیتی که بانک مرکزی برای صرافی‌ها قرار داده، این‌گونه است که اگر یک فرد متقاضی خرید ارز، با ارائه مدارک مثبته، حتی ۱۰۰ دلار نیز از سهمیه ۲۲۰۰ دلاری خود را در یک فقره معامله، خریداری کرده و مجدد مطابق بخشنامه بانک مرکزی، بخواهد ۲۱۰۰ دلار مابقی را دریافت کند، از سوی صرافی‌ها دیگر اجازه این کار به او داده نمی‌شود؛ چرا که کد ملی فرد متقاضی، تنها یکبار در سامانه «سنا»، قابلیت خرید ارز خواهد داشت.

 

گزارش‌های میدانی از روند کاری صرافی‌ها طی روزهای گذشته حکایت از آن دارد که هم‌اکنون خریداران بسیاری با مراجعه به صرافی‌ها، به دلیل عدم اطلاع از دستورالعمل‌ بانک مرکزی مبنی بر در نظر گرفتن محدودیت یکبار معامله ارز حتی کمتر از سقف تعیین شده بانک مرکزی، با سرگردانی مواجه هستند؛ به این معنا که تصورشان بر این بوده که می‌توانند به دفعات در سقف تعیین شده بانک مرکزی، اقدام به خرید ارز برای سفرهای متعدد خود داشته باشند؛ اما دستورالعمل‌های بانک مرکزی، این اجازه را به آنها نداده است.

 

یکی از متقاضیان ارز در بازار گفت: برای سفر به عتبات عالیات، بخشی از سقف تعیین شده برای ارز در سال ۹۸ را که از سوی بانک مرکزی ۲۲۰۰ دلار تعیین شده بود، در ماه‌های گذشته از صرافی‌ خریداری کرده و اکنون نیز که برای سفر دیگری مراجعه کرده‌ام، قادر به خرید نیستم.

 

وی افزود: متأسفانه بانک مرکزی به صرافی‌ها اعلام کرده که تنها اجازه دارند برای هر متقاضی، یعنی هر کد ملی، یکبار تخصیص ارز تا سقف تعیین شده بدهند؛ بنابراین اگر متقاضی حتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار از سهمیه خود را دریافت کرده باشد، دیگر اجازه نخواهد داشت ظرف یک سال خریدی به میزان ارز باقیمانده از سهمیه خود داشته باشد و این مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

 

یکی دیگر از خریداران در بازار ارز گفت: متأسفانه تعداد زیادی از افراد وقتی که با محدودیت یکبار خرید ارز از صرافی‌ها حتی کمتر از سقف تعیین شده مواجه می‌شوند، مجبور هستند که برای تامین نیاز واقعی خود، به خارج از صرافی‌های بانکی و تحت نظارت بانک مرکزی مراجعه کنند.

 

وی افزود: متأسفانه این امر سبب شده تا برخی دلالان از این شرایط سوءاستفاده کرده و ارز را بالاتر از نرخ‌های تعیین شده یا سودهای معقول، برای مردم تعیین کنند.

 

ارز 833

 

این خریدار از بانک مرکزی درخواست کرد تا محدودیت پیش‌روی صرافی‌ها برای فروش ارز با یک کد ملی تا سقف ۲۲۰۰ دلار اما به دفعات را مجدد برقرار سازد تا نیازهای واقعی و در چارچوب بخشنامه‌های بانک مرکزی، به بازار غیررسمی منتقل نشود.

 

در عین حال، صرافی‌ها نیز این درخواست را از بانک مرکزی دارند تا اجازه دهد، به هر فرد متقاضی تا سقف ۲۲۰۰ دلار در سال، در هر تعداد معامله، ارز اختصاص دهد تا مردم سرگردان و روانه خرید از دلالان نشوند.

 

اجاره کارت ملی برای خرید دلار سهمیه‌ای

 

شرایط فروش ارز صرافی ملی تغییر کرد

این روزها بازار ارز با موج جدید افزایش قیمت‌ها و تلاطم مواجه شده که عوامل مختلفی در آن نقش دارند. از خودداری برخی صادرکنندگان در عرضه ارز صادراتی به بازار به عنوان مهم‌ترین عامل برای بی‌ثباتی بازار ارز نام برده می‌شود.

 

در این میان، آنچه که کمتر بدان پرداخته شده، موضوع ایجاد تقاضای کاذب برای خرید ارز توسط دلالان و سوداگران بازار است. در واقع، دلالان با دامن زدن به درخواست‌ها برای خرید انواع ارز و ایجاد صف در مقابل صرافی ها باعث تحریک انگیزه خرید در جامعه می‌شوند.

 

این روزها اگر از جلوی صرافی ها عبور کرده باشید، احتمالا شاهد حضور پرتعداد خریدارانی در مقابل برخی صرافی ها بوده اید که با هدف خرید سهمیه دو هزار یورویی، به صرافی ها مراجعه کرده اند.

 

این افراد با هدف خرید ارز به نرخ صرافی بانکی و فروش آن به نرخ آزاد که تا چند هزار تومان تفاوت دارد، اقدام به خرید این ارزها می کنند.

 

بر اساس تصمیم بانک مرکزی، سالانه برای هر نفر معادل دو هزار یورو تعلق می‌گیرد. افراد متقاضی می‌توانند با ارایه کارت ملی، ارزهای مورد نظر خود را به نرخ صرافی بانکی ارز تحویل داده می‌گیرند.

 

اجاره کارت‌های ملی


بر اساس گزارش میدانی افرادی که برای خرید این سهمیه مراجعه کرده اند به دو گروه تقسیم می شوند.

 

گروه اول افرادی هستند که به امید کسب سود بیشتر و سرمایه گذاری اقدام به خرید می‌کنند. به نظر آنها چشم انداز قیمت ارز، صعودی است و به همین دلیل اقدام به خرید کرده‌اند.

 

شرایط خرید دلار از صرافی بانک ملی

زمانی که با این گروه صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم که تحت تاثیر فضای کاذب بازار ارز قرار گرفته و شناخت کاملی از این بازار ندارند، به طوری که حتی احتمال می‌دهند که شاید قیمت ارز به یکباره کاهش یافته و متضرر شوند.

 

گروه دوم افرادی که جلوی صرافی ها صف کشیده‌اند، افرادی هستند که پول لازم برای خرید دو هزار یورو (بیش از 40 میلیون تومان) را ندارند، اما توسط دلالان اجیر شده‌اند تا اقدام به خرید کرده و در مقابل، دستمزد دریافت کنند.

 

این افراد در واقع کارت ملی خود را به دلالان اجاره داده و ارز را خریداری کرده و به دلالان تحویل می‌دهند.

 

مشاهده از این گروه نشان می‌دهد که حتی برخی از آنها، نه تنها هیچ اطلاعی از قیمت روز دلار و یورو نداشته و حتی پیش‌بینی هم درباره افزایش یا کاهش قیمت ارز در روزهای آتی ندارند. آنها فقط آمده‌اند تا سهمیه ارزی سالیانه ارزی خود را که به ازای هر کارت ملی ۲ هزار یورو یا معادل آن است را بگیرند.

 

دختر جوانی که در جلوی یک صرافی در حاشیه میدان فاطمی تهران ایستاده و تازه سهمیه دلار خود را خریداری کرده می گوید: نیازی نیست ما کاری انجام دهیم، مبلغی که برای خرید ارز باید بپردازیم را به حساب ما واریز می‌کنند و بعد ما با در دست داشتن کارت ملی به صرافی می‌رویم و پس از آنکه دلار را خریدیم به همراه سررسید به فرد اصلی (دلال) می‌دهیم و در مقابل مبلغی که بابت اجاره توافق کرده بودیم را می‌گیریم.

 

وی که به همراه دوستانش کارت ملی خود را بابت خرید دلار اجاره داده است، اضافه کرد: به ازای هر کارت ملی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

 

مردی که شاهد این گفت و گو بود می‌گوید: «برای اولین بار است که این کار را می‌کنم اصلا نمی‌دانم در روزهای آینده دلار ارزان می‌شود یا گران؟ راستش را بخواهید فرقی هم برای من ندارد، ‌ چون پولی برای سرمایه‌گذاری در ارز ندارم و تنها به خواسته دوستم که معتقد است دلار بالا می‌رود آمده‌ام و هر چی دلار بگیرم به او می‌دهم.»

 

وی در پاسخ به این سوال که کارت ملی خود را اجاره داده‌اید؟ گفت که «این کار من، بیشتر رفاقتی است و ما سر مبلغ خاصی توافق نکردیم، اما خوب بعد از سود مطمئنا شیرینی هم می‌دهد.»

 

 

لزوم مهار تقاضای کاذب ارز


در شرایط تحریم و شیوع کرونا که تامین درآمدهای ارزی به دشواری امکان پذیر است، ارز صادراتی باید وارد چرخه اقتصادی کشور شده و صرف تامین و واردات کالاها و نیازهای اساسی کشور شود.

 

بر این اساس، شکل‌گیری تقاضاهای کاذب توسط دلالان و سوداگران در بازار ارز می‌تواند موجب اخلال در روند اجرای سیاست ارزی شده و منابع کشور را به هدر بدهد.

 

تجربه نشان داده حتی در صورت ورود حجم قابل توجه ارز صادراتی، در صورت عدم کنترل تقاضای کاذب، دلالان و سوداگران می‌توانند بخش قابل توجه از ارز تزریق شده به بازار را بلعیده و همچنان بازار ارز را متلاطم کنند.

 

 

فردی که به صرافی مراجعه می‌کند باید شناسایی شود+فیلم

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عرفان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
سلام دلار ۴۲۰۰تومنی میدن یعنی؟
هومان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
هرکارت ملی چقد پول می دهند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
8877
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
0
0
ایا برای اجاره دادن کارت ملی جرم هست؟
عمار
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
0
مالیات داره؟؟
فرناز
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
0
0
سلام. الان خود صرافیها در سایتهای شیپور و دیوار آگهی میزنند و افراد را دعوت میکنند برای خرید سهمیه ارز دولتی در قبال پرداخت 200هزار تومان الی 400 هزار تومان.
در صورتیکه اگر خود شخص بخواهد از سهمیه‌اش استفاده کند، حداقل 6 میلیون سود میبرد.
از یک طرف، خزانه دولت از ارز خالی میشود. از یک طرف دیگر ارزها به دست صرافها و دلالها میوفتد و باز گرانی‌های ناشی از بالا رفتن نرخ ارز کمر همه را میشکند.
کاش بدانیم که همه روی یک کشتی سوار هستیم و اگر کشتی سوراخ شود، همه با هم غرق میشویم.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
0
0
راستش علت اینکه دولت داره این کارو میکنه چیه به نظر شما مردم دلار میخوان چکار ..نه اینه دولت به فکر اینه نقدینگی تو جامعه کم کنه .هر یه دلار را با ۲۷۰۰۰ هزار توم تعویض می کنه حتما یه غرضی ومنظوری پشت پرده هست به قول معروف که میگه هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره مثال خوبیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
0
0
سلام قیمته دلاری که با کارت ملی میدن چنده
تفاوتش با دلار آزاد چقدزه
سعید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
0
0
من یک ملیون تومان دلار می‌خوام چطوری بخرم
حسین ابراهیمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
0
ایا بعد خرید دلار دولتی از سوی دولت اقدام به قطع یارانه میکنند ؟
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار