
به گزارش راهبرد معاصر، با هدف مدیریت تخصیص بهینه یارانه سوخت و جلوگیری از مصرف غیرضروری، سیاستهای جدیدی برای توزیع کارت سوخت در حال اجراست. یکی از گروههای مهم مشمول این سیاستها، مالکین چندخودرو هستند. آگاهی از این قوانین برای مالکین چندخودرو ضروری است تا از هرگونه قطع سهمیه یا تغییر نرخ سوخت برای خودروهای خود جلوگیری کنند. در این گزارش، به تشریح کامل تکالیف و گزینههای پیش روی دارندگان چند خودرو میپردازیم.
بر اساس مصوبه هیأت وزیران، مالکین چندخودرویی باید یک خودرو از میان خودروهای سواری شخصی خود را به عنوان وسیله نقلیه دارای سهمیه یارانهای انتخاب کنند. این انتخاب برای کارت سوخت منتخب، نرخ اول و دوم سوخت را حفظ خواهد کرد. برای مالکین چندخودرو که در موعد مقرر اقدامی نکنند، سامانه به صورت خودکار کارت سوختی را که در سه ماه گذشته بیشترین تراکنش را داشته است، به عنوان کارت سوخت دارای سهمیه نرخ اول و دوم شناسایی میکند.
برای روشن شدن موضوع، تعریف قانونی از مالکین چندخودرو ارائه شده است. این قانون تنها خودروهای سواری شخصی را شامل میشود. بنابراین، مالکین چندخودرو که صاحب موتورسیکلت یا خودروهای عمومی (مانند تاکسی) به صورت حقیقی هستند، مشمول این حکم نمیشوند. همچنین برای خودروهایی با مالکیت مشترک، ملاک اصلی پلاک خودرو است. این تفاسیر به مالکین چندخودرو کمک میکند وضعیت خود را به درستی ارزیابی کنند.
اگر مالکین چندخودرو در مهلت یکماهه تعیین شده، خودروی مدنظر خود را در سامانه انتخاب نکنند، علاوه بر اعمال قانون خودکار مذکور، برای سایر خودروهایشان اتفاق مهمی رخ میدهد. کارتهای سوخت سایر خودروهای متعلق به این دسته از مالکین چندخودرو، ابطال خواهد شد. بنابراین، فعالنمودن مجدد کارت سوخت برای آن خودروها تنها با نرخ آزاد (نرخ سوم) و پس از درخواست مجدد در سامانه امکانپذیر است. این موضوع اهمیت تصمیمگیری آگاهانه مالکین چندخودرو را دوچندان میسازد.

راه اصلی برای رفع دغدغه مالکین چندخودرو، مراجعه به سامانه خدمات کارت هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران است. مالکین چندخودرو میتوانند با مراجعه به نشانی اینترنتی اعلام شده و از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، پس از احراز هویت، اقدام به تعریف خودروهای خود با استفاده از شماره برگه سبز سند و پلاک کنند. پس از این مرحله، اگر در زمره مالکین چندخودرو تشخیص داده شوند، باید خودروی اصلی خود برای بهرهمندی از سهمیهیارانهای را انتخاب نمایند. این انتخاب، سرنوشت کارت سوخت هر یک از خودروهایشان را مشخص میکند.
در پایان باید تأکید کرد که مالکین چندخودرو برای حفظ منافع خود و جلوگیری از ابطال کارت سوخت خودروهای متعددشان، باید در اولین فرصت به سامانه مراجعه و نسبت به تعریف و انتخاب خودروی اصلی اقدام کنند.
توجه به تعریف قانونی، مهلت مقرر و پیامدهای عدم انتخاب، برای تمامی مالکین چندخودرو جنبهای حیاتی دارد. اقدام به موقع، از تبدیل کارت سوخت با نرخهای ترجیحی به کارت سوخت با نرخ آزاد برای بخشی از ناوگان خودرویی مالکین چندخودرو جلوگیری خواهد کرد.