چرا باید تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت داد؟-راهبرد معاصر

چرا باید تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت داد؟

تغییر کارگزار ناظر که درخواست برخی از فروشندگان سهام عدالت بود امکانپذیر شده است. اما در چه شرایطی نیاز به تغییر کارگزار ناظر است؟
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۱ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 08
کد خبر: ۵۸۱۹۱

به گزارش راهبرد معاصر تغییر کارگزار ناظر در شرایطی اتفاق می افتد که فروشندگان سهام عدالت که پیشتر از یک  کارگزاری برای فروش سهام عدالت اقدام کرده بودند بخواهند مابقی سهام خود را از طریق کارگزاری دیگری به فروش برسانند. شرایط تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت به دلیل تاخیر در فرآیند فروش  و واریز پول سهام عدالت مهیا شده چرا که بسیاری از فروشندگان سهام عدالت گلایه های زیادی درباره کارگزاری های مختلف در مورد تاخیر در فروش و واریز پول و همچنین فروش بدون اجازه 30 درصد دوم سهام عدالت خود داشتند.

شرکت سپرده گذاری مرکزی از حدود یک ماه پیش از به وجود آمدن این امکان جدید برای سهامداران عدالت سخن خبر داده بود اما امروز اعلام شد که امکان  تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت فراهم شده است.

 

تغییر کارگزار ناظر

 

امکان تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت + فیلم 

 

 

کارگزار ناظر کیست؟

همانطور که می‌دانید در بورس اوراق بهادار ایران معاملات سهام برای مشتریان حقیقی از طریق کارگزاری‌ها و یا کارگزار ناظر انجام می‌گیرد. در واقع کارگزاری‌ها واسطه‌ی بین خریداران و فروشندگان محسوب می‌شوند. در سیستم معاملاتی پیشین سهام، افراد می‌توانستند سهام خود را در کارگزاری‌های مختلف به فروش برسانند. به طور مثال اگر شخص در دو کارگزاری مفید و آگاه حساب معاملاتی داشته و با حساب  آگاه خود ۲۰۰۰ سهم فولاد خریداری می‌کرد میتوانست  ۲۰۰۰ سهم خود را توسط کارگزاری مفید به فروش برساند. یعنی هیچ الزامی برای یکسان بودن کارگزار خریدار و فروشنده وجود نداشت. در سال‌های اخیر با راه اندازی سیستم معاملاتی جدید، مفهوم جدیدی به عنوان کارگزار ناظر به قوانین بازار افزوده شد. این بدین معنی است که سهامداران دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی فقط می‌تواند توسط کارگزاری به فروش برسانند که سهام خود را از آن خریده‌اند. چنانچه با همان شرایط مثال قبلی اقدام به خرید ۲۰۰۰ سهم فولاد در کارگزاری آگاه کرده باشید؛ صرفا می‌توانید از طریق همان کارگزاری ۲۰۰۰ سهم فولاد خود را به فروش برسانید.

 

 

تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت

چگونه می‌توان کارگزار ناظر را تشخیص داد؟

اگر تنها در یک کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشید و تمامی خرید و فروش‌های خود را با همان حساب معاملاتی انجام دهید؛ کارگزار ناظر شما همان کارگزاری است که با آن کار می‌کنید. ولی اگر دارایی سهام‌تان در نمادهای معاملاتی مختلف متفاوت است، کارگزار ناظر با توجه به سابقه‌ی معاملاتی شما با کارگزاری‌های مختلف تعیین خواهد شد. بدین معنی که در هر نماد معاملاتی بسته به سابقه معاملاتی، کارگزار ناظر متفاوتی خواهید داشت. برای تشخیص این کارگزاری خود روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

 

فروش سهام عدالت

 

مراجعه به سایت اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس csdiran.com و مشاهده‌ کارگزار ناظر در قسمت سرویس‌های الکترونیکی به سهامداران. لازم به ذکر است؛ سهامداران حقیقی برای استفاده از این قابلیت باید کد ملی و سهامدارن حقوقی هم می‌بایست کد سهامداری خود را در سامانه وارد کنند.

 

تغییر کارگزار ناظر

روش سنتی برای تغییر کارگزار ناظر بدین‌صورت است که سهامدار پس از فروش تمام دارایی سهام خود در یک نماد معاملاتی، حداقل برای یک روز معاملاتی دارایی سهام خود را در آن نماد صفر نگه دارد. پس از این انجام روند، کارگزار خریدار در اولین معامله آن نماد، کارگزار ناظر محسوب خواهد شد. علاوه بر روش سنتی روش‌های دیگری هم برای تغییر کارگزار ناظر وجود دارد:

 

 

واریز پول فروش سهام عدالت

نخستین روش آن است که به صورت حضوری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مراجعه کرده و با ارا‌ئه‌ی اصل و کپی شناسنامه، درخواست تغییر کارگزار خود را ثبت کنید.

روش دوم آن است که به سایت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مراجعه کرده و پس از دریافت و تکمیل فرم درخواست غیرحضوری تغییر کارگزار ناظر، آن را به همراه گواهی امضا از دفاتر اسناد رسمی برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پست کنید.

روش آخر هم مراجعه به کارگزاری‌هایی است که در نماد معاملاتی موردنظر می‌توانند به عنوان کارگزار ناظر فعالیت کنند.

 

 

چگونه درخواست تغییر کارگزار ناظر را انجام دهیم؟ + فیلم

 

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده