قیمت خودرو به کدام سو خواهد رفت؟-راهبرد معاصر
امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

قیمت خودرو به کدام سو خواهد رفت؟

امیرحسین کاکایی: نرخ خودرو را باید تابعی از نرخ ارز دانست. اگر در ماه های آینده تا پایان سال نرخ ارز کاهش بیابد قطعا روند کاهشی قیمت خودرو را خواهیم داشت و اگر قیمت افزایش بیابد به همان نسبت هم با افزایش رو به رو خواهیم بود.
امیرحسین کاکایی؛ کارشناس خودرو
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 24
کد خبر: ۶۰۲۹۱

قیمت خودرو به کدام سو خواهد رفت؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با راهبرد معاصر درخصوص شیوه تامین مالی صنعت خودروی کشور گفت:  در خصوص تامین مالی خودروسازان واقعیت را باید در نظام بانکی بیمار کشور دید. نظام بانکی ضعیفی که مسوولین هم خود بر آن تاکید داشته و می دانند که نظام بانکی کشور از تولید بهره کشی می نماید.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به علت همین نظام بانکی بیمار و عدم کنترل تورم است که در بیست سال گذشته، اقتصاد ما یک تورم دو رقمی را تجربه کرده است، درست است که آقای روحانی در مقطع کوتاهی تورم را کنترل کرد، اما بعد از آن با رها شدن فنر تورم اقتصاد با رقم های بزرگ تورمی رو به رو شد که بخشی از آن وابسته به نرخ دلار است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: برخی از کارشناسان درباره شیوه های مالی تامین مالی خودروسازی ایراداتی می گیرند، نه اینکه بر این شیوه ها نمی توان ایراد گرفت اما نه فقط در بخش صنعت خودرو، بلکه در همه ی بخش های اقتصادی کشور باید به این موضوع ورود کرد که چرا بحث تامین مالی صنایع و تولیدات ما در بخش ها و عرصه های مختلف با این همه پیچیدگی و ابهام رو به روست؟

 

کاکایی گفت: همیشه عده ای به دنبال جایگزینی روش هایی برای تامین مالی بهتر هستند در صورتی که به دلیل وضعیت اقتصادی به این افراد بایستی پاسخ منفی داد که خیر، راهکار مناسبی برای تامین مالی نمی توانید پیدا کنید، به این علت که مشکل را نباید در شیوه تامین مالی جستجو کرد، بلکه مشکل کنونی کشور در شیوه ای است که تورم دو رقمی را به کشور تحمیل کرده است. تورمی که بسیاری از فعالیت های تولیدی و صنعتی کشور را تعطیل یا به مرز تعطیلی کشانده است.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: تورم دو رقمی بسیاری از فعالیت های تولیدی را از صرفه انداخته است، تا وقتی هزینه های تولید فعالیت های اقتصادی بالاست، امکان تولید وجود نداشته و درچنین شرایطی افراد فرصت طلب و دلال، آنهایی که به دنبال سودهای دلالی هستند از این وضعیت استفاده می کنند. بر فرض مثال وقتی هزینه های تولید بالا باشد ، خودروسازی که امسال سرمایه گذاری می کند اما ده سال آینده بهره برداری اقتصادی خواهد داشت معمولا دراین بازار نابرابر سودی کسب نمی کند، لذا چرخه تولید به شدت تحت تاثیر سودهای دلالی قرار می گیرد.

 

امیر حسین کاکایی تاکید کرد: هر چند روش های تامین  مالی تولید نیازمند اصلاحاتی است اما قبل از اینکه به دنبال راحت ترین روش های تامین مالی برای تولید باشیم، باید به دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز باشیم، سیاست گذاری های پولی و مالی اصلاح شود.

 

وی درخصوص تاثیر پذیری قیمت خودرو از ارز گفت: قیمت ارز به شدت روی بازار خودرو تاثیر گذار است. وقتی ارز گران می شود به فاصله یک ماه با افزایش قیمت مواجه می شویم، بنابراین گرانی خودرو با تاخیر یک ماهه مشخص می شود. اگر دلار به 15 هزار تومان کاهش بیابد، یک ماه دیگر تاثیر این کاهش قیمت روی بازار خودرو مشخص می شود و اگردلار 30 هزار تومان شود یک ماه بعد قیمت خودور گران می شود.

 

 وی در پایان درباره نرخ خودرو اینگونه پیش بینی کرد: نرخ خودرو را باید تابعی ازنرخ ارز دانست. اگر در ماه های آینده تا پایان سال نرخ ارز کاهش بیابد قطعا روند کاهشی قیمت خودرو را خواهیم داشت و اگر قیمت افزایش بیابد به  همان نسبت هم با افزایش رو به رو خواهیم بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار