لغو تحریم ها از سوی آمریکا، تنها راه نجات برجام است-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
مسعود اخوان فر، تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

لغو تحریم ها از سوی آمریکا، تنها راه نجات برجام است

اکنون زمان امتیاز گیری ایران است. طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در مقطع کنونی مطرح است، که این طرح، شاید بخشی از حقوق ملت ایران را استیفا کند و وضعیت برجام زخم خورده و معلول را مشخص کند و بتوانیم بخشی از حقوق خود را بازگردانیم.
مسعود اخوان فر؛ تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 14
کد خبر: ۶۶۳۵۰

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، تنها راه نجات برجام است

 

مسعود اخوان فر تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال که دولت ترامپ سعی دارد با فرمان اجرایی جدیدی لغو تحریم های ایران را در دولت بایدن سخت کند. آیا ترامپ در این مسیر از قوانین حقوقی دیگری نیز استفاده خواهد کرد؟ گفت: قوانین موجود در آمریکا ویژگی‌های خاصی دارد ولی مهمترین بخش اختیارات وسیع رییس جمهور آمریکاست که این موضوع مهترین نکته بشمار می اید. در فضای رسانه ای اینچنین طرح می شود که در ماه های پایانی دولت ترامپ اتفاقاتی عجیب و غریب رخ خواهد داد. این در شرایطی است که ما ترامپ را پدیده ای متفاوت از بایدن بدانیم اما در نظام سیاسی بین الملل تغییر در چهره ها به تغییر در راهبرد ها نمی انجامد و روش ها و راهبردها در جای دیگری تصمیم گیری می شوند و اینها مهره هایی برای پیاده سازی آن تصمیمات هستند.


وی در ادامه افزود: آقای بایدن در ۴۰ سال گذشته یکی از مسئولین عالی رتبه نظام دولتی آمریکا بود که دست ایشان هم در تحریم های ۴۰ ساله ایران آلوده است. نکته دیگر اینکه دولت های ایران هستند که باید بر تکیه بر توان داخلی داشته باشند. متاسفانه مردم را شرطی کرده اند تا برای رهایی از مشکلات منتظر تغییر رهبران آمریکا باشند. متاسفانه در آمریکا با کشورهای دیگر برخوردی فرافکنانه دارند. به طور مثال بایدن وضعیت فعلی برجام را سکویی برای خود خواهد دانست و مثل اروپایی ها چانه زنی خواهد کرد اگر معیشت و اقتصاد مردم را برای چنین تحولات ناچیزی گروگان بگیریم در حق آنان ناجوانمردی کرده ایم.


او با اشاره به اینکه آیا احتمال دارد رییس جمهور آمریکا فرمان عدم اجرایی شدن تحریم ها را امضا کند؟ پاسخ داد: هر رییس جمهوری اختیاراتی دارد و این کار عجیب و غریبی نیست مگر در سنا تصمیم گیری دیگری شود. اما رییس جمهور فعلی کاری نمی کند که بایدن از انجام مشابه آن عاجز باشد.


وی با اشاره با قانون کاتسا گفت: فراموش نکنید که کاتسا در زمان اوباما فعال شد و آقای بایدن معاون او بود. گاهی این نکته فراموش می شود که فعال سازی تحریم های چند لایه دارد که عمدتا در زمان اوباما بود. شاید در ۴ سال گذشته عاقلانه ترین کار این فرد دیوانه همان خروج از برجام بود.


این تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل درباره اینکه راهبرد ایران باید چگونه باشد؟ اظهار داشت: ما همه موارد را نقد دادیم و نسیه گرفته ایم. در هر خرید و فروشی بخشی از پول را نگه می دارند و ما هم باید همین کار را می کردیم ولی ایران همه وظایفش در برجام را پیاده سازی کرده است. حال باید راه های رفته را قدم به قدم برگردیم تا از نظر توان مذاکراتی به وضعيتی برسیم که قبلا بودیم. طبیعی است که ایران بر اساس تخلفات طرف یا طرف‌ های مقابل شروطی داشته باشد. اروپا را نباید فراموش کرد که فقط زمان خرید بهانه آورد و حتی اینستکس را معطل گذاشت. الان زمان امتیاز گیری ایران است. طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مطرح است این شاید بخشی از حقوق ملت ایران را استیفا کند و وضعیت برجام زخم خورده و معلول را مشخص کند و بتوانیم بخشی از حقوق خود را بازگردانیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار