بازگشت بایدن به برجام بدون قید و شرط نیست-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل امریکا

بازگشت بایدن به برجام بدون قید و شرط نیست

در خصوص برجام انچه که تا کنون بایدن و مشاورانش اعلام کرده اند ابراز امادگی برای بازگشت به برجام بوده ولی نباید تصور شود این بازگشت بدون قید و شرط است و به آن راحتی که ترامپ با امضای یک کاغذ از برجام خارج شد نخواهد بود و بایدن نمی تواند با ورود به کاخ سفید با یک امضا به برجام برگردد .
امیرعلی ابوالفتح؛ تحلیلگر مسائل امریکا
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 13
کد خبر: ۶۶۴۹۵

بازگشت بایدن به برجام بدون قید و شرط نیست

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ احزاب دموکرات در دوران کاری خود پلتفرمی ارائه می کنند که جز به جز نوشته شده است. اینکه بایدن در مورد اقتصاد، بهداشت و درمان، بیمه و مهاجرت چه گفته است مشخص نیست. در خصوص برجام انچه که تا کنون بایدن و مشاورانش اعلام کرده اند ابراز امادگی برای بازگشت به برجام بوده ولی نباید تصور شود این بازگشت بدون قید و شرط است و به آن راحتی که ترامپ با امضای یک کاغذ از برجام خارج شد نخواهد بود و بایدن نمی تواند با ورود به کاخ سفید با یک امضا به برجام برگردد.


بایدن قطعا شرایطی را مطرح خواهد کرد؛ اولین شرط او برگشتن ایران به تعهدات برجامی است تا آمریکا نیز به برجام برگردد از طرفی ایران نیز اعلام می کند مادامی که آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل نکند حاضر به بازگشت به تعهدات نیست و اینجا این بحث پیش می آید که چه کسی باید قدم اول را بردارد. بعد از رفع این مشکل این بحث پیش می آید که احتمالا بایدن به ازای بازگشت به برجام مابه ازایی را از ایران مطالبه کند این مابه ازا می تواند تغییری در برجام باشد که در این حوزه ایران با صراحت اعلام کرده برجام توافقی تمام شده است و کارهای برجام تمام شده و ما به برجام دست نمی زنیم. این چیزی بود که ظریف چند روز پیش عنوان کرد.


همچنین مطالباتی که آمریکا خارج از برجام از ایران دارد از جمله مسائل دفاعی و منطقه ای که باز هم ایران اعلام کرده که در این بحث ها ورود نخواهد کرد. ابتدا باید منتظر شویم تا تکلیف انتخابات آمریکا مشخص شود و بایدن وارد قدرت شود و دولت او تشکیل شود. باید دید تیم امنیت ملی او متشکل از چه کسانی است و پس از استقرار دولت و تعیین اعضای کلیدی ببینیم آمریکا چه اقدامی انجام می دهد، چون توپ در زمین آمریکایی ها است. شاید این مرحله به سرعت و طی چند ماه انجام شود و شاید این بحث ها به طول بینجامد. ضمن اینکه در خرداد 1400 انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می شود و سپس به انتخابات میان دوره ای در آمریکا نزدیک می شویم. از این رو شاید بازگشت به برجام بسیار زمان بر باشد و در مورد زمان بازگشت به برجام و کیفیت بازگشت آمریکا به برجام هیچ تصوری وجود ندارد. باید دید آن اظهارات چگونه عملی می شوند.


در مواردی که تحریم ها با فرامین اجرایی بودند می توان با فرمان شاهد تغییر آن ها بود از جمله در مورد مساله خروج آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس که ترامپ با فرمانی اجرایی از آن خارج شده بود به گفته بایدن مجددا شاهد ورود آمریکا خواهیم بود. در مورد تحریم هایی که ذیل فرامین اجرایی رییس جمهور آمریکا بودند احتمال بازگشت وجود دارد اگرچه کمی سخت است ولی غیر ممکن نیست اما در مورد لغو تحریم ها منوط به موافقت سنا است و بعید می دانم در دولت بایدن چنین اتفاقی رخ بدهد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار