جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش قرعه کشی ایران خودرو آغاز شد + آمار تالار شیشه‌ای قرمز شد/ یازدهمین افت پیاپی بازار سرمایه طلای بورسی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد وزیر راه: کاهش تراز آب خزر معیشت ساحل‌نشینان و کشتیرانی را تهدید می‌کند مدیرکل صمت استان تهران: امسال سال سختی برای بخش صنعت است دستور بانک مرکزی برای فعالیت شبانه‌روزی ۴ بانک مجوز پرواز هواپیما‌های MD به نجف صادر شد

نوسانات قیمت پراید در یک سال اخیر

فواره قیمت‌ها در بازار خودرو حالا سرازیر شده است، پراید ۱۱۱ از قله ۵۲ میلیون تومان حالا به محدوده ۴۶ تا ۴۷ میلیون تومان پانهاده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 15
کد خبر: ۶۷۴۴

به گزارش راهبرد معاصر ،  پراید هر چند حالا نیز ارزان‌ترین خودروی ایرانی لقب گرفته است، با این حال با رسیدن به قیمت ۵۲ میلیون تومان رکورد عجیبی را در حیات سه دهه‌ای خود در صنعت خودروی ایران به جا گذاشته است.

پراید پیش از این خود را آماده خداحافظی از خط تولید ایران می‌کرد، اما امروز یکی از مقاصد عمده جذب سرمایه‌های سرگردان تلقی می‌شود.

 

طی روز‌های گذشته، اما بازار خودرو موقعیتی تازه را شاهد است، با تحویل خودرو‌های ثبت نامی از سوی خودروسازان و اجرای برنامه فرئش فوری در عین عدم خرید و فروش خودرو‌های صفر کیلومتر، بازار با رکودی عجیب و بی سابقه روبروست. همین امر کاهش قیمت برخی خودرو‌ها را رقم زده است، اما پراید به عنوان نماد صنعت خودروسازی یا به عبارت دیگر پرتیراژترین خودروی تولیدی در ایران موقعیتی دیگر دارد و به شاخصی برای سنجش این صنعت بدل شده است.

 

افزایش نرخ ارز، رشد همزمان قیمت در تمامی بازار‌ها را به همراه داشت. ورود سرمایه گذاران به بازار خودرو سبب شد قیمت خورو هر ماه افزایشی را نسبت به ماه گذشته تجربه نماید.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش مهمی از تقاضای ورودی به بازار خودرو، با هدف سرمایه گذاری و نه مصرف واقعی خودرو صورت می‌گیرد.

 

خودروسازان در ماه‌های گذشته بار‌ها برای رشد قیمت‌ها تلاش کردند. پیش از این شورای رقابت مسئولیت تعیین قیمت خودرو‌ها را عهده‌دار بود، اما در حال حاضر ستاد تنظیم بازار مسئولیت تعیین قیمت را بر عهده دارد. دیگر خودرو‌ها نیز مانند پراید افزایش شدید قیمت را تجربه کرده‌اند.

 

پیش‌تر نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان از افزایش قیمت خودرو دفاع کرد و تاکید داشت در قیاس با دیگر اقلام، خودرو افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرده است.

 

او می‌گوید پراید در بازار‌های جهانی به قیمت ۶ هزار دلار فروخته می‌شود. در این شرایط خبر‌های رسیده نشان می‌دهد خرید و فروش خودرو در بازار آزاد به کف رسیده است، اما پیش فروش‌ها با سرعت برق‌آسایی در ساعات اولیه اعلام به پایان می‌رسد.

خودروسازان در حال حاضر قیمت‌های اعلامی خود را به میزان ۵ درصد کمتر از قیمت بازار تعیین می‌کنند. این تصمیم با هدف کاهش فاصله قیمت خودروی تحویل کارخانه با قیمت خودرو در بازار آزاد اتخاذ شده است، اما هنوز مشکلات متعددی در این حوزه باقی است.

 

در شرایط کنونی با هدف تنظیم بازار خودروسازان فروش فوری خودرو را در دستور کار دارند. به نظر می‌رسد دوران قدرت نمایی پراید در اقتصاد ایران در حال سپری شدن است و هر چند بازگشت قیمت‌ها به چند ماه قبل آرزویی دوز از ذهن و غیر ممکن می‌نماید، اما به نظر می‌رسد تخلیه حباب قیمتی در بازار خودرو آغاز شده و تا روز‌های آتی به پایان می‌رسد.

زیر نشان می‌دهد پراید در فاصله زمانی فروردین تا اسفند ماه چه میزان افزایش قیمت را از سر گذرانده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار