جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش قرعه کشی ایران خودرو آغاز شد + آمار تالار شیشه‌ای قرمز شد/ یازدهمین افت پیاپی بازار سرمایه طلای بورسی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد وزیر راه: کاهش تراز آب خزر معیشت ساحل‌نشینان و کشتیرانی را تهدید می‌کند مدیرکل صمت استان تهران: امسال سال سختی برای بخش صنعت است دستور بانک مرکزی برای فعالیت شبانه‌روزی ۴ بانک مجوز پرواز هواپیما‌های MD به نجف صادر شد

عامل ارزانی خودرو در هفته های اخیر چه بود؟

بازار خودرو پس از اوج‌گیری دو سه هفته‌ای و ثبت رکوردهای جدید قیمتی، این روزها که شب عید است، روندی نزولی را (در قیمت) پیش گرفته و همزمان، تقاضا نیز شاهد افت بوده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 13
کد خبر: ۶۵۸۵

به گزارش راهبرد معاصر ، در باب اینکه چرا بازار خودرو روندی نزولی را در قیمت، آن هم در این مقطع از سال (شب عید) پیش گرفته، دلایل مختلفی مطرح می‌شود. یکی از این دلایل، افزایش تیراژ خودروسازان است و همان‌طور که افت تولید، قیمت‌ها را به اوج رساند، حالا روند افزایشی آن یکی از علل کاهش قیمت عنوان می‌شود. طی چند هفته گذشته، تولید خودروهای سواری افزایش قابل‌توجهی داشته؛ به‌نحوی‌که از دو هفته پایانی بهمن به بعد، تیراژ به بالای دو هزار دستگاه در هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور نیز رسیده است.این روند رو به رشد به نوبه خود سبب بهبود عرضه خودروها به بازار شده تا دومین دلیل کاهش قیمت نیز شکل بگیرد.

 

این نکته را نباید فراموش کرد که بخشی از این عرضه، به خودروهای پیش‌فروش شده‌ای مربوط می‌شود که طی چند هفته گذشته و پس از تعیین تکلیف قیمتی، تحویل شده‌اند. گفته می‌شود خودروسازان نزدیک به یک میلیون دستگاه محصول پیش‌فروش کرده‌اند که بخشی از آن تحویل ثبت‌نام‌کنندگان شده است.اما نکته‌ای که خودروسازان کشور بسیار اصرار دارند آن را یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت محصولات تولیدی در بازار عنوان کنند، فروش فوری‌های آنها طی سه هفته گذشته است. بنابر حکم وزارت صنعت،معدن و تجارت، خودروسازان ملزم شده‌اند از ابتدای اسفند امسال تا پایان سال، هر روز فروش فوری داشته باشند تا به این ترتیب قیمت خودروها در بازار شکسته شود.

 

بر این اساس، ایران‌خودرو و سایپا تقریبا هر روز ۲۰ درصد از تولید روزانه خود را در محصولات مختلف، به‌صورت فروش فوری (تحویل ۳۰ روزه) عرضه می‌کنند، آن هم با قیمت‌هایی چند میلیون تومان کمتر از بازار.

 

اما کاهش قیمت خودرو در بازار، دلایل دیگری نیز دارد، از جمله بیم سرمایه‌گذاران و دلالان از آینده قیمتی آن. آنها خوب می‌دانند دلیل اصلی رشد قیمت خودرو، افت شدید تولید است و طبعا وقتی تیراژ افزایش یابد و عرضه بالا برود، منحنی قیمت نزول می‌کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد افزایش تولید خودروها طی چند هفته گذشته، سیگنالی منفی برای صاحبان پول‌های سرگردان در بازار خودرو ارسال کرده و به آنها هشدار داده که با ادامه این روند، قیمت‌ها رو به نزول خواهند رفت. طبعا با چنین چشم‌اندازی، صاحبان پول‌های سرگردان و دلال‌ها ترجیح می‌دهند کمتر در بازار خودرو ریسک کنند.

 

اتفاقا در همان روزهای اوجگیری منحنی قیمت در بازار خودرو، عنوان شد یکی از دلایل این موضوع، ورود پول‌های سرگردان است و حالا ظاهرا این پول‌ها در حال خروج هستند. فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر فروشنده در بازار خودرو زیاد شده، اما خریدار کم است و این موضوع جدا از اینکه به کاهش قدرت خرید مشتریان مربوط می‌شود، با آینده مبهم قیمت نیز در ارتباط است. در واقع حالا که قیمت‌ها نزولی شده‌اند، بسیاری از مشتریان (به‌خصوص مصرف‌کنندگان واقعی) ترجیح می‌دهند برای خرید خودرو صبر کنند؛ زیرا گمان می‌برند قیمت‌ها پایین‌تر خواهد آمد. اینکه گمانه‌زنی مشتریان به حقیقت خواهد پیوست یا سرابی بیش نیست، بستگی مستقیم به آینده تولید خودرو در کشور دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار