به گزارش راهبرد معاصر رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه جلسه امروز شورای شهر گفت: امروز با شهردار تهران، معاونین وی و اعضای شورای شهر جلسه هم اندیشی داشتیم و طرحهای اولویت دار را شرح دادند و قرار شد این جلسات درباره طرحها ادامه یابد.
همچنین جلسه صحن علنی هم برقرار شد و ۱۳ نفر از اعضا حضور داشتند و ۵ نفر نیز به صورت مجازی شرکت کردند. ۴ دستور انجام شد و یک دستور دو فوریتی برای نام گذاری یک خیابان به نام شهید فخری زاده داده شد که با رأی همه اعضا این دو فوریت و نام گذاری آن انجام شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره خارج شدن یک لایحه از دستور کار شورا عنوان کرد: آقای نظری مبدع این لایحه بودند و درخواست حضور داشتند که خودشان هم در جلسه بررسی لایحه حضور داشته باشند چراکه ایشان مشکوک به کرونا هستند به همین دلیل درخواست تعویق آن را داشتند.
رئیس شورای شهر در پاسخ به این سوال که ۲۰۰ میلیارد از ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت مالی نقد شد اما شهرداری معتقد است که بانک عامل همچنان سختگیری میکند و برای ۵۰ درصد سهم دولت هم شهرداری را مجبور به تضمین کردهاند، گفت: این امر صحت ندارد. در اوراق مشارکت شهرداریها ۵۰ درصد از اوراق مشارکت توسط دولت تضمین بازپرداخت میشود و ۵۰ درصد توسط شهرداری و به نظر میرسد که بانک مرکزی و سیستم بانکی یک بند اضافی برای شهرداریها اضافه کردند که ضمن تضمین دولت و انجام بازپرداخت آنکه تاکنون نیز انجام شده، شهرداریها نیز باید تضمین کنند.
هاشمی با بیان اینکه این امر یک پروسه بیش از اندازه است، تصریح کرد: مگر اعتبار دولت تا این حد کم شده که از شهرداریها هم تضمین میخواهند. بنده این موضوع را به آقایان شریعتمداری و همتی هم اعلام کردم چراکه این موضوع صحیح نیست و زیر سوال بردن دولت است.
ایشان افزودند: وقتی ماده ۶۲ میآید بانکها نباید هیچ تضمینی از شهرداری دریافت کنند و این کار ظلم و خطا است و شهرداری باید از این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کند تا این بخش نامه باطل شود.
وی درباره افزایش قیمت مترو و اتوبوس گفت: معاونت حمل و نقل شهرداری با توجه به افزایش قیمتها و کاهش تعداد مسافران این موضوع را بیان کردند و با این شرایط خود به خود قیمت بلیط مترو افزایش یافته و آقای مناف هاشمی این موضوع را به درستی بیان کردند. در حال حاضر در فصل بودجه هستیم و یارانه دولت باید در بودجه برای سیستم حمل و نقل عمومی دیده شود.
هاشمی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مترو ۱۵ هزار تومان است که براساس تصویب پیشین یک سوم از این هزینه را مردم، یک سوم را دولت و یک سوم را شهرداری میداد. بر این اساس باید ۵ هزار تومان را دولت و ۵ تومان را شهرداری بدهد اما باید برای ۵ هزار تومان مردم تصمیم گیری شود. پیشنهاد ایشان این بود که سهم مردم هم توسط دولت و شهرداری پرداخت شود و این امر به معنای افزایش قیمت بلیط مترو نبود.
مهر