به گزارش راهبرد معاصر؛ سیدمحمد بطحایی ظهر امروز در دوازدهمین نشست سالانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش که در مجتمع فرهنگی رفاهی نیایش مشهد برگزار شد، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب، نظام آموزش و پرورش تلاشهای بسیاری برای ایجاد تحول مورد نیاز در نظام آموزشی کشور انجام داده و دستاوردهایی نیز داشت که شاهد آن هستیم اما این زحمات هنوز نتوانسته آن توقع و مطلوبیت نظام آموزش و پرورش برای جامعه، مدیران و سیاستگذاران کشور را برآورده کند و همچنان انتقاداتی بر فارغالتحصیلان آموزش و پرورش و تواناییهایی آنان وجود دارد.
وی افزود: نمیگوییم تمام این کاستیها به نقایص نظام آموزش و پرورش برمیگردد و عوامل بسیاری وجود دارد که از مدیریت نظام آموزش و پرورش ما خارج است اما باید صادقانه بپذیریم که حداقل بخشی از این نقص برعهده نظام آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر در مسئولیتپذیری، اخلاق و رفتار فارغالتحصیلان آموزش و پرورش نقایصی میبینیم بخشی از آن به نظام آموزش و پرورش برمیگردد، گفت: ما در دو دهه اخیر ناخواسته به انحرافی در برنامهریزی آموزشی رسمی و غیررسمی مبتلا شدیم که سبب شده سهم اهداف پرورشی و تربیتی که ناظر بر توسعه و گسترش مهارتها است به نسبت اهداف شناختی به شدت کاهش پیدا کند و سبد یادگیری دانش آموزان صرفا مملو از اهداف شناختی و حافظه محوری شده است.
بطحایی ادامه داد: محفوظات فرزندان ما بسیار تقویت شده و مطالب را به خوبی حفظ میکنند. وقتی به او میگوییم جوانمردی، حرام و حلال را تعریف کند به زیبایی انجام میدهد اما آنجایی که باید حلال و حرام را در زندگی خود مواظبت کند مهارت لازم را ندارد و در نشان دادن جوانمردی در عمل نمره خوبی نمیگیرد.
وی با بیان اینکه دانشآموزان بر سطحیترین لایه شناخت که حافظه کوتاه مدت است مسلط شدهاند، تصریح کرد: توسعه و گسترش مهارتآموزی به نفع اهداف شناختی ابتدا در متوسطه دوم و پایه یازدهم و دوازدهم آغاز شد اما به تدریج این مصیبت سایر پایهها را فرا گرفت امروز در دوره ابتدایی نیز این فضا حاکم شده است.
فعلا نمی توان از حذف کنکور صحبت کرد
بطحایی افزود: امروز در تبلیغات شاهد هستیم که این انحراف حتی در دوره پیش دبستانی نیز سایه شوم خود را گسترده و کنکور یکی از مهمترین عوامل این موضوع است که امیدواریم به تدریج سهم این عامل کاهش پیدا کند در واقع کنکور و شبهکنکور متاسفانه باعث شد تمام تمرکز ما در صرف مفاهیم شناختی شود لذا از مهمترین برنامههای ما که مورد تایید سند تحول بنیادین بوده این است عواملی که سبب این وضعیت شده از سیستم آموزشی حذف شود و یکی از آنها کنکور است البته فعلا به دلیل فرایند پیچیده و سختی که دارد نمیتوانم از حذف آن صحبت کنم اما میتوان سهم آن را کاهش داد.
وی با بیان اینکه امروز در ۸۵ درصد دانشگاه و نظام آموزش عالی کشور نیاز به کنکور وجود ندارد و دانش آموزان میتوانند براساس سوابق تحصیلی خود جایابی شوند، گفت: اما همچنان این موج سنگین را ادامه میدهیم بنابراین تلاش ما این است عواملی که باعث شده اهداف پرورشی و تربیتی را کنار زده و همه چیز اهداف شناختی شده را حذف کنیم که در دوره ابتدایی تلاش خوبی شده و درصدد هستیم آموزههای مخرب و بیفایده با عنوان پیشرفت تحصیلی، سنجش هوش و مهارتهای تحصیلی در دوره ابتدایی ممنوع کردیم و کتابهای کمک درسی را در دوره ابتدایی منع کردیم و به شدت مصر هستیم که این آفت را کنترل کنیم.
مدرسه باید محلی برای تمرین زندگی شود
وزیر آموزش و پرورش افزود: در سال تحصیلی جاری تلاش میکنیم که در متوسطه اول نیز این انحراف و کجی را اصلاح کنیم. مدرسه محلی برای تمرین زندگی است مدرسه باید تبدیل به یک کارگاه آموزشی برای زندگی کردن شود بچهها باید در مدرسه یاد بگیرند که مسائل زندگی اجتماعی و فردی را حل کنند در این راستا آموزههای دینی ما آنقدر وسیع و گسترده است که یافتههای مورد نیاز را در اختیار داریم و باید اجرایی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: سوءاستفادههایی نیز در سالهای اخیر از فضای موجود در قالب کتابهای کمک درسی انجام شده که به خیال خود میخواهند آنچه را که ما در کتب درسی شرح و بسط دادیم برای بچهها شرح و بسط بیشتری دهند این مانع نیز مزید بر علت شده و مشکل ما را دو چندان کرده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه به عنوان کانون اجتماعی درحال بازتعریف است، گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مدرسه به عنوان کانون فرهنگی تربیتی محله تعریف شده است لذا مدرسه باید به یک محیط سرزنده و بانشاط برای دانش آموزان تبدیل شود.
بطحایی تصریح کرد: در این سیکل معیوب موجود یک نوع تشویق منفی صورت میگیرد به طوری که دانش آموزانی را مورد تشویق قرار میدهیم که نمرات بالایی در محفوظات به دست آوردند نه آنان که در زندگی اجتماعی موفقیتهایی به دست میآورند.
آموزشوپرورش وحوزه علمیه باید در هم تلفیق شوند
وی با بیان اینکه ما برای پیمودن این مسیر نیازمند تجربه علما و صاحب نظران حوزههای علمیه هستیم، گفت: نباید تلاش کنیم این دو نهاد را با چسب به هم بچسبانیم، اینها باید کاملا در هم تلفیق شوند آموزش و پرورش باید حوزه علمیه را بهعنوان هیئت اندیشه ورز برای حل مشکلات خود ببیند درهای حوزههای علمیه باید با گشادهرویی به روی معلمان باز شود و رفتوآمد داشته باشند در این صورت همکاری مورد نیاز انجام میشود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که ما در آموزش و پرورش نیازمند آن هستیم و دست یاری به سمت حوزههای علمیه دراز میکنیم، اعتماد جامعه به آموزش و پرورش، معلمان و مدیران نباید کاهش پیدا کند. مقام معظم رهبری فرمودند که آموزش و پرورشهای جایگزین در کنار آموزش و پرورش رسمی شکل نگیرد، در این زمینه برخی از مساجد از سر دلسوزی بچهها را از آموزش و پرورش رسمی جدا میکنند و باعث میشوند فرد با یک نظام تعلیم و تربیت دیگری مشغول به تحصیل شود که این امر مردم را به آموزش رسمی کشور خود بیاعتماد میکند درحالی که هر عاملی که سبب کاهش اعتماد به این عرصه شود به سایر ارکان نظام نیز ضربه میزند.