آیا موضوع FATF مانع از خرید واکسن می شود؟-راهبرد معاصر
حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس دهم در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

آیا موضوع FATF مانع از خرید واکسن می شود؟

حسین نقوی‌حسینی: در حال حاضر که تحریم های ثانویه آمریکا هست و مراودات مالی و پولی با کشور ما انجام می شود چه عضو اف ای تی اف بشویم و چه نشویم و چه در لیست سیاه اف ای تی اف باشیم چه نباشیم هیچ تاثیری روی مراودات مالی و پولی ما نمی گذارد. نه در ارتباط با واکسن بلکه در مورد هیچ یک از اقدامات مالی ما تاثیری نخواهد داشت.
حسین نقوی، حسینی نماینده مجلس دهم
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۰۸ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 28
کد خبر: ۷۱۹۳۱

آیا موضوع  FATF  مانع از خرید واکسن می شود؟

 

حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال، بحث واکسن و اف ای تی اف همزمان مطرح شده اند چطور این دو موضوع به هم ربط پیدا می کند؟ آیا ورود به اف ای تی اف تسهیلی در بحث خرید واکسن ایجاد خواهد کرد؟ گفت: اف ای تی اف زمانی موثر است که ما به قبل از خروج آمریکا از برجام برگردیم و غرب و طرف مقابل به تعهدات خود عمل کنند. ما تعهداتمان را انجام داده ایم حالا باید تحریم های ثانویه آمریکا لغو شود و آن زمان است که همکاری مالی و پولی معنا پیدا می کند و در ان شرایط است که اف ای تی اف موضوعیت پیدا می کند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر که تحریم های ثانویه آمریکا هست و مراودات مالی و پولی با کشور ما انجام می شود چه عضو اف ای تی اف بشویم و چه نشویم و چه در لیست سیاه اف ای تی اف باشیم چه نباشیم هیچ تاثیری روی مراودات مالی و پولی ما نمی گذارد. نه در ارتباط با واکسن بلکه در مورد هیچ یک از اقدامات مالی ما تاثیری نخواهد داشت.

 

او افزود: من نمی دانم چرا آقایان این ها را از هم تفکیک نمی کنند. امروز عراق با ما کار مالی نمی کند روسیه با ما کار مالی نمی کند فرانسه با ما کار مالی نمی کند دلیل آنها این نیست که شما عضو اف ای تی اف نیستید. دلیل آنها ترس از تحریم های آمریکا است. از این رو امروز تحریم های ثانویه آمریکا و اف ای تی اف اهمیتی  ندارد. بنابراین کسانی که می خواهند موضوع را به اف ای تی اف ربط بدهند کاملا در اشتباه هستند.

 

نقوی حسینی گفت: ابتدا باید تحریم های ثانویه امریکا لغو شود و کشورها به برجام برگردند و به تعهدات خود عمل کنند و بعد بحث اف ای تی اف مطرح شود و در آن شرایط ما باید منافع ملی کشورمان را در نظر بگیریم و ببینیم آیا عضویت در اف ای تی اف به نفع کشور ما است یا خیر؟ در غیر از این صورت شاید ما می خواهیم به آمریکایی ها چراغ سبز نشان بدهیم که در این شرایط نشان دادن چراغ سبز به آمریکاییها کار درستی نیست. بنابراین موضوع واکسن هیچ ارتباطی به اف ای تی اف ندارد و موضوع تحریم های آمریکا است و امریکایی ها باید متهم و محکوم شوند و نباید موضوع را داخلی کنیم.

 

عضو سابق کمیسیون امینت ملی وسیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش، آیا می توانیم بگوییم وجهه ای سیاسی برای این مساله متصور است؟ گفت: همانطور که اشاره کردم موضوع در حال داخلی شدن است و در قطب بندی های داخلی از این بحث استفاده خواهد شد وگرنه همه ما می دانیم که مانع اصلی بهره برداری مردم ما از واکسن آمریکایی ها و تحریم های ثانویه آمریکا است. مسئول و مقصر اصلی نیز آمریکا است. ما در حال نزدیک شدن به فضایی انتخاباتی هستیم و طبیعی است که هر نوع گروهی سعی می کند بهره برداری خود را از بیانات مقام معظم رهبری و یا موضوعاتی که در عرصه بین المللی و سیاست خارجی رخ می دهد داشته باشند. در حالی که بیانات مقام معظم رهبری کاملا واضح و روشن است.

 

او با اشاره به اینکه اگر پرونده اف ای تی اف بار دیگر وارد مجمع شود آیا با رویکرد قبلی بررسی خواهد شد؟ پاسخ داد: اینکه اف ای تی اف مجددا در مجمع مطرح شود اشکالی ندارد. همانطور که مقام معظم رهبری نیز مجوز دادند که یکبار دیگر مطرح شود اما مجمع باید زمان و شرایط زمان را در نظر بگیرد. اگر آمریکایی ها به برجام برگشتند و تحریم های ثانویه ای که باید مطابق با برجام لغو می شد لغو شد و غربی ها خواستند با ما کار مالی و پولی انجام دهند در آن شرایط است که مجمع باید تصمیم بگیرد که به صلاح کشور است که اف ای تی اف تصویب شود یا نشود. اما الان پرداختن به آن به نفع ما نیست و آورده ای برای ما ندارد.

 

نقوی حسینی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به موضع اروپا و موضع دولت بایدن آنها می خواهند با شرایط برگردند اگر به موضع گیری روسیه توجه داشته باشید با صراحت اعلام کردند که آمریکا نباید با شرط به برجام برگردد. آمریکا باید بدون شرط به برجام برگردد. اگر آنها شرایطی را برای بازگشت به برجام مطرح کنند ما باید به کل از برجام عبور کنیم و مطمئن باشیم که این برگشت آمریکایی ها به برجام به نفع ما نیست.

 

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار