به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 7 بهمن 99 را بررسی میکند.
قیمت خودرو امروز سه شنبه 7 بهمن 99 اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:
مدل خودرو | قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان) | قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان) |
پژو 405 بنزینی GLX | 101.260.000 | 198.000.000 |
پژو پارس سال | 121.547.000 | 196.000.000 |
پژو پارس tu5 | 187.303.000 | 233.000.000 |
پژو 206 تیپ 2 | 110.111.000 | 180.000.000 |
پژو 206 تیپ 5 | 126.789.000 | 245.000.000 |
پژو 208 | ---- | 880.000.000 |
سمند ال ایکس | 116.735.000 | 173.000.0000 |
سمند ال ایکس EF7 بنزینی | 114.962.000 | 193.000.000 |
سمند سورن | 131.666.000 | 228.000.000 |
رانا | 93.140.000 | 197.000.000 |
رانا پلاس | 179.516.000 | 222.000.000 |
هایماS7 توربو اتوماتیک | 405.574.000 | 695.000.000 |
پژو 207 i دستی | 159.800.000 | 267.000.000 |
پژو 207 i اتوماتیک | 197.055.000 | 378.000.000 |
دنا | 149.969.000 | 248.000.000 |
دنا پلاس - توربو - اتوماتیک |
---- | 300.000.000 |
نام خودرو | قیمت اعلام شده توسط سایپا (تومان) | قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان) |
پراید X111 | --- | 122.000.000 |
پراید X131 | --- | 101.000.000 |
پراید X132 | --- | 103.000.000 |
تیبا X231 | 87.075.000 | 111.000.000 |
تیبا 2 | 95.426.000 | 119.000.000 |
ساینا | 92.928.000 | 125.000.000 |
کوییک دنده ای | 130.015.000 | 129.000.000 |
سراتو | --- | 770.000.000 |
رنو ساندرو استپ وی | --- | 480.000.000 |
۴۳هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان بزرگ
از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، با وجود اینکه رشد هفت درصدی در آمار تولید این خودروسازان طی ۹ ماهه امسال در مقایسه با ۹ ماه نخست سال گذشته ایجاد شده است؛ نهتنها زیان انباشته ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو کاهش پیدا نکرده، بلکه این زیاندهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیشتر هم شده است.
طبق صورتهای مالی خودروسازان، گروه صنعتی ایرانخودرو از ابتدای سال جاری تا پایان آذر، بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زیان کردهاند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۷۹۹۴ میلیارد تومان) حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان افزاش پیدا کرده است. در مجموع میزان زیان انباشته ایرانخودرو تا پایان آذرماه سال جاری، قریب به ۲۶ هزار میلیارد تومان (۲۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان) ثبت شده است.
در گروه خودروسازی سایپا نیز در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۳۸۰۰ میلیارد تومان متضرر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (نزدیک به ۳۳۰۰ میلیارد تومان) حدود ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش زیان را نشان میدهد. این شرکت تا پایان آذرماه امسال بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.
سومین خودروساز بزرگ ایران، طی ۹ماه نخست سال جاری، بیش از ۱۲۴۷ میلیارد تومان زیان کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۸۹۵ میلیارد تومان)، بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش ضرردهی داشته است. در نهایت هم صورتهای مالی پارسخودرو نشان از زیان انباشته بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومانی تا پایان آذر ۱۳۹۹ دارد.
راه حلی جدید برای خودرودار شدن کم درآمدها
محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: بر اساس براوردهای ما، در حال حاضر حجم کل رانت که در صنعت خودرو کشور وجود دارد، بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود و سوال فعالان بازار خودرو این است که چرا دولت هیچ برنامههای برای کاهش این رانت ندارد و همچنان برخی افراد با استفاده از فضای به وجود آمده، در سطوح مختلف از این رانت به نفع شخصی خود سو استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه دولت یک بار برای همیشه باید تصمیم بزرگ سپردن قیمت به حاشیه بازار را بگیرد، بیان کرد: فاصله قیمتی به وجود آمده میان اعداد رسمی کارخانه و آنچه که در بازار خرید و فروش میشود، باعث شده تعداد زیادی دلال در این مسیر فعالیت کنند و فضا را بر هم بریزند. در حالی که اگر قیمت به حاشیه بازار سپرده شود، دیگر سودی در خرید و فروش و معاملات این چنینی نخواهد بود و شوکهای قیمتی که در سالهای گذشته بارها تکرار شده، دیگر دیده نمیشوند.
عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وقتی قیمت گذاری به بازار محول میشود، منطق بازار خود شرایط را تعیین میکند. در این شرایط گران فروشی تنها به معنی از دست دادن بازار و شکست از رقیب است. از این رو در فضای رقابت امکان کاهش قیمتها نیز وجود خواهد داشت و از سوی دیگر با واقعی شدن نرخها، هم زیان انباشته سالهای گذشته تکرار نمیشود و هم بدهی خودروسازان به قطعه سازان کاهش پیدا میکند.
نجفی منش در پاسخ به این سوال که در صورت آزادسازی، آیا شوک ناگهانی افزایش قیمت به بازار وارد نخواهد شد؟ گفت: غیر واقعی نگه داشتن قیمت جز ایجاد فضای یک رانت گسترده هیچ دستاوردی نداشته و امروز میبینیم که خودروسازان نه تنها در زیان هستند که حتی توان پرداخت بدهیهای خود را نیز ندارند. در چنین بستری، سپردن قیمت به حاشیه بازار میتواند گره گشا باشد و ما حتی میگوییم که اگر مسئولان ترس دارند، به شکل امتحانی این طرح را اجرایی کنند و اگر موفقیت آمیز نبود، بار دیگر قیمت گذاری دستوری را کلید بزنند، هرچند ما معتقدیم این شیوه قطعا نتیجه مثبت خواهد داشت.
وی با اشاره به این دیدگاه که آزادسازی قیمت باعث میشود اقشار کم درآمد از دسترسی به خودرو محروم شوند، توضیح داد: اولا شیوه فعلی نیز نتوانسته برای این اقشار خودرو فراهم کند و در طرحهایی مانند قرعه کشی خودرو نیز به جایی رسیده که همه برای سودآوری در آن فعالیت میکنند و کسی برای مصرف واقعی خودرو نمیخرد زیرا با یک خرید و فروش چند ده میلیون تومان سود خواهد کرد.
نجفی منش خاطرنشان کرد: ما اخیرا به دولت پیشنهادی دادهایم که در چارچوب آن، خودروساز بتواند بر اساس قیمت واقعی خود محصولش را بفروشد و اگر دولت اصرار دارد که اقشار کم درآمد صاحب خودرو شوند، رقم مابه التفاوت قیمت خودرو ساز با نرخ دستوری شورای رقابت را محاسبه کند و پس از سه سال که فرد خودرو را در اختیار خود نگه داشته باشد و مصرف شخصی میکرد، این پول یا کمک دولتی را به فرد بازگرداند. به این ترتیب هم زیان خودروساز متوقف میشود و هم اقشار کم درآمد که واقعا قصد خرید خودرو دارند از کمک دولت بهره خواهند برد.
از اردیبهشت سال جاری و همزمان با افزایش دوباره قیمت خودرو، شورای رقابت برای قیمت گذاری محصولات بار دیگر به این بازار ورود کرده است.
از اواسط پاییز و با کاهش قیمت دلار، قیمت بسیاری از خودروها نیز در بازار افت کرده است.