احتمال سقوط بهمن در کوهرنگ-راهبرد معاصر

احتمال سقوط بهمن در کوهرنگ

سومین جلسه ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تشکیل شد و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ستاد مدیریت بحران از جمله حمل و نقل جاده‌ای، آبفای شهری و روستای، جهادکشاورزی و ... به ارائه گزارش در خصوص مقابله با خسارات بارندگی آتی پرداختند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 March 30
کد خبر: ۷۵۵۱

به گزارش راهبرد معاصر ، سومین جلسه ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری به ریاست استاندار چهارمحال و بختیاری تشکیل شد.

 

در این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ستاد مدیریت بحران به ارائه گزارشات در خصوص مقابله با حوادث احتمالی در صورت وقوع بحران پرداختند.

 

ذبیح‌الله غریب از تخریب سربندهای کشاورزی در پی وقوع سیل خبر داد و گفت: به بخش کشاورزی خسارات فراوانی وارد شده است و در حال حاضر نیازمند اصلاح سربندهای کشاورزی در چند نقطه در معرض خطر هستیم.

 

نباید در سازه‌های سدخاکی تغییر ایجاد کرد

مدیرکل سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 120 بند خاکی در استان وجود دارد، افزود: مسیل‌ها در پی بارش باز شده است و آب به سازه سدها نفوذ کرده است و نباید به هیچ‌وجه با بیل مکانیکی در این سازها تغییر ایجاد کرد زیرا امکان تخریب سازه و وقوع سیلاب وجود دارد.

وی اضافه کرد: از سدهای در معرض خطر بازدید به عمل آمده است و حجم، میزان ذخیره آب و خروجی سدها مشخص شده است.

غریب وضعیت سد خاکی هرچگان و زاغی شهرستان فارسان را خطرناک اعلام و خاطرنشان کرد: رهاسازی آب سدها موجب می‌شود خروجی مسیل‌ها افزایش پیدا کند و در سد بیرکان در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

احمد جمشیدی در این جلسه با اشاره به اینکه در بارش‌های اخیر در 500 نقطه عملیات ریزش‌برداری انجام شده است، گفت: 121 محور بازگشایی و در یک‌هزار و 120 کیلومتر از جاده‌های چهارمحال و بختیاری عملیات برف‌روبی انجام شده است.

 

احتمال سقوط بهمن در کوهرنگ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سقوط بهمن در منطقه لبد بازفت در سه نقطه پیش‌بینی شده بود و احتمال ریزش بهمن در بارندگی‌های چند روز آینده نیز وجود دارد و در حال حاضر نیز سنگ غول‌پیکری در جاده ارتباطی روستای صالح‌کوتاه و موگویی سقوط و موجب بسته شدن راه شده است.

وی با بیان اینکه برای تعمیر ماشین‌آلات راهداری نیازمند حدود پنج میلیارد ریال اعتبار هستیم، تأکید کرد: همچنین برای پرداخت حقوق نیروهای قراردادی نیز با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها و ماشین‌آلات راهداری با توجه به کانون‌های بحران برای حضور در مناطق مختلف اولویت‌بندی می‌شوند.

 

خارج شدن 6 چشمه از مدار تأمین آب شُرب

قدرت‌الله بیگلری در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت تأمین آب شُرب در چهارمحال و بختیاری گفت: به علت به وجود آمدن کدورت در پی بارش‌های اخیر 6 چشمه ماری، کوهرنگ، چشمه باغ رستم اردل، مُنج، گوجان و تصفیه‌خانه سامان به‌طور موقت از مدار خارج شد.

مدیر آبفای شهری با بیان اینکه کدورت آب چشمه کوهرنگ تا حدودی برطرف شده است، عنوان کرد: دبی آب چشمه کوهرنگ افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر باتوجه به خارج شدن چشمه ماری از مدار آب شرب فارسان از طریق چشمه کوهرنگ تأمین می‌شود.

وی در خصوص تأمین آب مخازن شهرستان سامان در پی گل‌آلودشدن آب زاینده‌رود، توضیح داد: مخازن در حال حاضر پر شده و هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در صورتی که چشمه کوهرنگ با کدورت مواجه شود با مشکل جدی در تأمین آب شرب مواجه می‌شویم.

بیگلری خسارات وارده به تأسیسات آب شرب و فاضلاب شهری را 19 میلیارد و 900 میلیون تومان اعلام کرد.

 

برقراری آبرسانی سیار در برخی از شهرستان‌ها

سهراب بهرامی در ادامه این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر 200 روستا با جمعیت بالغ بر 130 هزار نفر با تانکر آبرسانی می‌شوند، گفت: در بارندگی‌های اخیر 84 روستا با مشکل قطعی آب مواجه شدند و در حال حاضر نیز هشت روستا دچار قطعی آب هستند.

مدیر آبفای روستایی از برقراری آبرسانی سیار در شهرستان سامان، اردل، کوهرنگ و لردگان خبر داد و افزود: به‌علت کدورت دستگاه بسته‌بندی آب وارد مدار شده است.

وی در پایان ادامه داد: رانش زمین در ارمند علیا از توابع شهرستان لردگان اگر ادامه پیدا کند می‌تواند خسارات فراوانی در خطوط انتقال آب به بار بیاورد.

 

امدادرسانی به 2 هزار و 300 حادثه‌دیده

سید احمد مرتضوی فرد در پایان جلسه با بیان اینکه در بارندگی‌های اخیر حدود 3 هزار و 751 نفر دچار حادثه شده‌اند، گفت: به حدود 2 هزار و 300 نفر امدادرسانی صورت گرفته است و از لحاظ تأمین اقلام امدادی با مشکل مواجه نیستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به‌علت شرایط آب و هوایی امکان اعزام بالگرد به منطقه لبد و دهدلی وجود ندارد، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا از طریق زمینی و تیم امداد کوهستان موادغذایی را به گرفتارشدگان در سیل برسانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از بی‌سیم می‌تواند جهت ارتباط آسان اعضای ستاد مدیریت بحران و امدادگران کمک بسزایی کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده