به گزارش راهبرد معاصر منصور کبگانیان قائممقام نقشه جامع علمی کشور در حاشیه برگزاری نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آخرین قدم در خصوص ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) گفت: بزرگترین آسیب ادغام دو حوزه سنجش و پذیرش در چند ساعت بود که بسیار برای داوطلبان تنشزا و دلهرهآمیز است و ساماندهی متعلق به سال ۱۴۰۰ نیست و پس از سال ۱۴۰۰ اجرایی میشود.
وی افزود: سیاستها نهایی شده و نیاز است در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سران سه قوه و اعضا شورا مطرح شود.
وی ادامه داد: مقرر شده در این سیاستگذاریهای جدید درصد مهمی از وزن سنجش داوطلبانی که وارد دانشگاه میشوند توسط آموزش و پرورش انجام شود ما کنکور را حذف نمیکنیم اما توزیع مناسبی برای رفع این تنشها ایجاد کردهایم و حدود ۶۰ درصد پذیرش به امتحانات نهایی تعلق میگیرد که آموزش و پرورش برگزار میکند.
کبگانیان در ادامه افزود: امروز بررسی امنیت امتحانات نهایی آموزش و پرورش و مسئولان آموزش و پرورش سنجش آموزش و پروش را ارائه کنند و این گزارش دقیق بررسی شد که در آن مسائلی همچون شرایط برگزاری امتحانات نهایی، طراحی سوالات و شرایط پیش از امتحانات نهایی، رمزگذاری بررسی میشود و برخی نظارتها و مراقبین و پیشگیریها نیز سایر مسائل مهم است که از سوی وزارت آموزش و پرورش و حتی وزارت اطلاعات گزارش و جلساتی داشتیم و امروز این دو وزارتخانه نکات کلیدی را ارائه کردند که نشان میدهد این کار شدنی است.
کبگانیان ادامه داد: ما میتوانیم اطمینان پیدا کنیم که میتوان امتحان امن برگزار کرد. کما اینکه در دو سال گذشته گذشته حذف مطلق تقلب در امتحان نیز امکانپذیر شد. پس از برگزاری شکل گرفتن حوزههای تصحیح و جدا شدن سربرگها، اسکن کردن و توزیع تصادفی نیز از دیگر مسائل است که بررسی شود.
وی گفت: برنامهریزی شده تا نمره دادن سلیقهای نباشد و دارای الگو و کلید و راهنما باشد و کدگذاری میشود همچنین امنیت آزمون فیزیکی است و با استفاده از امکانات مخابراتی همکاران در وزارت اطلاعات و آموزش و پرورش راهکارهای لازم را دارند.
مناسب بودن آمارهای تحلیل سوالات که سوالات می تواند ملاک مدار و یا هنجار مدار باشد. اگر عمق یادگیری بررسی شود ملاکمدار است و سوالات تشریحی آموزش و پرورش نسبت به سوالات تستی ملاکمدار است و عمق یادگیری را بررسی میکند و نمرات امتحان نهایی برای نخبگان آموزش و پرورش اکثرا برای نخبگان و کسانی که در دانشگاههای بزرگ قبول میشوند بالا است که در این زمینه پیشنهادات خوبی شد و همکاران آموزش و پرورش ضریب دشواری و قوه تمیز برای سوالات از سال آینده خواهند گذاشت که ۲۵ درصد سوالات آسان، ۵۰ درصد متوسط و ۲۵ درصد دشوار (در چارچوب درسهایی که ارائه شده است) خواهد بود.
همچنین نمرات از ۱۰۰ نمره است و گستردگی سوالات باعث میشود اطمینان لازم حاصل شود و زمانی که این راهبردها نهایی شد در دستور اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارائه است.
کبگانیان با اشاره به اقتصاد دانشبنیان و فناوریهای بالغ اظهار کرد: فناوریهای بالغ از فناوریهای نو و نوظهور متفاوت است که در ایجاد اشتغال و زندگی مردم به عنوان مثال تولید خودرو و لوازم خانگی نقش جدی دارند.
وی ادامه داد: این صنایع تک نیستند اما در زندگی مردم و اقتصاد و به خصوص اقتصاد مقاومتی نقش جدی دارند و تاکید شد تا ستاد نقشه جامع علمی کشور تمرکز ویژه ای روی این موضوع داشته باشد.
کبگانیان توضیح داد: حدود ۴۰ درصد اقدامات ملی مندرج در این حوزه است اما نیاز است با کمک معاونت علمی رییسجمهوری ما در آینده به این حوزه تمرکز لازم را داشته باشیم.
قائممقام نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: در دستور جلسه از دو موضوع از مصوبات و عملکردهای موجود گزارشهایی داشتیم که اولین گزارش، گزارش نظارتی فناوری نانو بود که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شد.
در خصوص گزارشهای ملی سختگیریهای خاصی میشود و چندین بار اصلاح و در نهایت ارزیابی ما تدوین میشود و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی این گزارش تهیه میشود و تصویب شد طی ۶ ماه برنامههای مرتبط با نانو تحت عنوان سند ملی توسعه فناوری نانو است ارائه کنند که در حال بررسی و ارزیابی برای تصویب است.
کبگانیان عنوان کرد: همچنین گزارش خروج نخبگان از کشور، میزان اجرایی سازی سند ملی راهبردی نخبگان، میزان اجراییسازی سند تحول آموزش و پرورش نیز در دستور کار است.
کبگانیان گفت: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در کمیسیون مجلس ارائه شده است تا جایگاه درست این طرح در کمیسیون صنایع قرار گیرد زیرا این موضوع بسیار مهم برای مخترعین است و باید مصوبه نقش جامع علمی در این خصوص اجرا شود و اجرای این طرح نیاز به همکاری کمیسیون مجلس برای نهایی شدن و اجرا دارد.
همشهری