به گزارش راهبرد معاصر، تنظیم بازار در همه ایام سال موضوع مهمی است که نشان دهنده کارآیی دولت است؛ اوج مدیریت مطلوب یا ناکارآمدی مدیریتی درایام ویژه ای مثل عید نوروز یا ماه مبارک رمضان که نیاز مردم به انواع و اقسام کالا یا خدمات افزایش می یابد خود را نشان می دهد که متاسفانه بازار عید نابسامان امسال از ناکارآمدی مدیریت دولت دراین بخش مهم حکایت دارد. «علی اکبر لبافی» معاون اسبق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلایل ناکارآمدی تنظیم بازار را توضیح داده است.
«علی اکبر لبافی»، معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با راهبرد معاصر در خصوص مساله توزیع بازار و نگرانی از کمبود یا گرانی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در شب عید گفت: نظر بنده در خصوص چگونگی تنظیم بازار در همه ایام سال و در شب عید با نظر دولتمردان متفاوت است. بنده معتقدم یکی از مهمترین عوامل و مولفه های تاثیر گذار در تنظیم بازار در همه ایام سال و اینک که در آستانه عید نوروز قرار گرفته ابم، مساله تناسب و توازن درعرضه و تقاضاست که قیمت را تعیین می کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر عرضه و تقاضا متوازن باشد، قیمت را در حد مطلوبی نگه می دارد، به این معنا که اگر عرصه را زیاد کنیم و تقاضا افزایش نیابد، یعنی تقاضا همان تقاضای معمول همیشگی باشد قطعا قیمت کاهش می یابد. دراین موضوع شکی نیست چرا که یک فرمول اقتصادی است.
علی اکبر لبافی با بیان اینکه بازار را نمی توان با ضرب و شتم و زور و دستورهای دولت تنظيم کرد گفت: بازار را با تحکم و برخورد نمی توان نگه داشت و تنظیم کرد، ممکن است در مقطعی اتفاق کوتاهی بیفتد اما پایدار نیست زمانی ما می توانیم قیمت را تعیین کنیم و ارزان به دست مردم برسانیم که تولید و عرضه به اوج برسد اگر تولید به اوج برسد، عرضه هم به اوج می رسد، در صورتی که اگر تقاضا کم شود، قیمت کاهش می یابد و اگر با انبوه عرضه در بازار مواجه می شویم مشکلات حل می شود، لذا مشکل اساسی ما در عدم تنظیم بازار، فقدان تولید مناسب و متناسب با نیاز مردم است در حالی که دولت باید بیشتر به فکر تامین مواد اولیه و تولید برای تنظیم بازار باشد.
معاون اسبق وزیر کار و رفاه اجتماعی در این باره مثالی زد و گفت : مثلا اگر مرغدار جوجه نریزد، چگونه مرغ تولید کنیم؟ چگونه مرغ با قیمت مناسب و پایین به دست مصرف کننده برسد؟ طبیعی است دولت باید زمینه ای را برای حمایت از جوجه ریزی و تولید مرغ ایجاد کند، اگرهر کالایی به اندازه نیاز جامعه تولید نشود، نمی توان از تامین و تنظیم بازار سخن گفت.
وی در ادامه تصریح کرد : نکته اصلی این است که متأسفانه با مدیریت غلط اقتصادی، نود درصد خوراک دام وارداتی است، در حالی که این موضوع به هیچ وجه نه برازنده ایران است و نه مطلوب اقتصاد ماست. ما سالانه حدود چیزی نزدیک به به 3.7 دهم میلیارد دلار فقط به واردات خوراک دام اختصاص می دهیم، این رقم برای کشوری که با 40 میلیارد دلار اداره می شود اصلا خبر خوبی از نوع مدیریت نیست. ما کارشناسان نیز به مساله مطلوبیت منطقه ای معتقد هستم که براساس منطقه و در کشورهای همچوار کشت مورد نیاز خود را به دلیا خشکسالی ایران باید انجام داد اما در شرایط کنونی که اقتصاد ایران تحریم است نمی توانیم بسیاری از بسترهای بیرونی را مورد استفاده قرار دهیم، لذا باید در داخل تولید کنیم.
لبافی در این باره توضیح داد: در حال حاضر به لحاظ تامین ارز دچار تحریم و هم به لحاظ صادرات و واردات مشکلات اساسی داریم، بنابراین الان زمانی است که باید به دنبال تولید داخلی برویم، يعنی با نگاه به درون و از طریق اقتصاد مقاومتی و بستر سازی برای اقتصاد مقاومتی مشکلات را حل کنیم. اگر تصور این باشد که بدون تامین خوراک دام و تولید فراوان می توان بازار را تنظیم کرد، قطعا در دور باطلی اسیر شده ایم و هیچ گره ای از مشکلات بازار و توزیع و قیمت مناسب کالاها باز نمی شود.