بزرگ‌ترین زباله‌ی فضایی تا به امروز در فضا رها شد!-راهبرد معاصر
ادارات و دانشگاه‌های قزوین پنجشنبه تعطیل است اختلال خط ۳ متروی تهران به دلیل نقص فنی  فردا ادارات البرز تعطیل و دانشگاه‌ها غیرحضوری است تصاویر آخرالزمانی از وضعیت قرمز آلودگی هوا در تهران + عکس استانداری تهران تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را برای روز پنجشنبه ۲۹ آذرماه اعلام کرد حال زن آمریکایی با کلیه خوک خوب است اعلام زمان ورود سامانه جدید بارشی به ایران | این استان‌ها منتظر آغاز بارش‌های زمستانی باشند فراهم شدن امکان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون‌های نهایی نوبت دی ماه آموزش و پرورش شرور مسلح شمیران دستگیر شد پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری براساس جداول جدید متناسب سازی از ۲۸ آذر / واریز حقوق در دو بخش ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران مدارس و دانشگاه‌های زنجان چهارشنبه ۲۸ آذر تعطیل شد فردا دانشگاه بوعلی سینا تعطیل شد/ فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی آلودگی هوای تهران به وضعیت قرمز رسید

بزرگ‌ترین زباله‌ی فضایی تا به امروز در فضا رها شد!

ایستگاه فضایی بین‌المللی بزرگ‌ترین قطعه زباله‌ی فضایی تاکنون به وزن ۲.۹ تن را در فضا رها کرد. این قطعه صفحه‌ای متشکل از ۴۸ باتری نیکل-هیدروژن بود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 17
کد خبر: ۸۱۰۸۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازوی رباتیکی که به فضاپیما متصل بود این صفحه‌ی بزرگ را ۲۶۵ مایل (۴۲۶ کیلومتر) دورتر از زمین رها کرد تا دو تا چهار سال آینده را در مدار زمین بچرخد پیش از آن که به طور بی‌خطری در جو زمین بسوزد.

 

لیا چشیر (Leah Cheshier) متخصص ارتباطات ناسا به "Spaceflight Now" گفت: ناسا هنوز اطلاعاتی در مورد قطعاتی که ممکن است از ورود به جو جان سالم به در ببرند ندارد.

 

رها کردن این صفحه برنامه‌ی اصلی ناسا نبود بلکه قرار بود به وسیله‌ی فضاپیمای انتقال‌دهنده‌ی ژاپنی "H-II" به زمین بازگردانده شود، اما سال گذشته به دلیل ناموفق بودن پرتاب سایوز ۲۰۱۸ و ایجاد تاخیر در برنامه‌های پیاده‌روی فضایی این موضوع لغو شد.


این صفحه با سرعت ۴.۸ مایل بر ثانیه در مدار می‌چرخد و انتظار نمی‌رود از دمای شدید جو زمین جان سالم به در ببرد و مسئولان بخش بالستیک ناسا می‌گویند که هیچ تهدید و خطری وجود ندارد.

 

ناسا در سال ۲۰۱۶ تعویض ۴۸ باتری نیکل-هیدروژنی با ۲۴ باتری یون لیتیوم را آغاز کرد و آخرین تعویض را سال گذشته انجام داد.

 

آژانس فضایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ظرفیت بالای انرژی باتری‌های لیتیومی باعث کاهش تعداد باتری‌های مورد نیاز می‌شود و نیاز به فضای کمتری برای حمل آن‌ها است.

 

باتری‌های یون لیتیوم پس از موفقیت در زمین برای فضا انتخاب شدند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند گرمای شدید و پدیده‌های دمایی را تحمل کنند.



باتری‌های یون لیتیوم ایستگاه فضایی از یک محافظ در برابر اشعه نیز استفاده می‌کنند. این محافظ ابتدا برای موتور موشک‌ها ساخته شده بود. در سال ۲۰۱۶ ناسا شروع به ارسال واحد‌های باتری ارتقا یافته به وسیله‌ی فضاپیمای HTV به ایستگاه فضایی کرد و ۱۳ فضانورد مختلف در طول نزدیک به پنج سال ۱۴ پیاده‌روی فضایی انجام دادند تا باتری‌های نیکل-هیدروژنی را با باتری یون‌لیتیوم تعویض کنند.

 

این زباله‌ی ۲.۹ تنی فضایی به ۳۴ هزار زباله‌ی فضایی دیگری که بزرگ‌تر از ۳.۹ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) هستند و میلیون‌ها قطعه‌ی کوچک‌تر در مدار زمین پیوسته است.
منبع: ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده