به گزارش راهبرد معاصر؛ جدول قیمت روز خودروهای سایپا و ایران خودرو امروز سه شنبه 3 فروردین 1400 اعلام شد. قیمت خودرو در روزهای آغازین سال 1400 تفاوت زیادی با روزهای قبل از عید ندارد. بازار خودرو در سال 99 روزهای پرتلاطمی را گذراند و تا آبان ماه قیمت خودرو روزانه تغییر میکرد و همین امر موجب بی ثباتی بازار خودرو شد.
بی ثباتی بازار خودرو کم کم قابل کنتل شد و در روزهای پایانی سال 99 ، رکود شدیدی در بازار خودرو نمایان شد و تنها خریداران واقعی در اسفند 99 مشتری خودرو بودند. راهبرد معاصر به دلیل اهمیت بازار خودرو، قیمت خودروهای سایپا و قیمت خودروهای ایران خودرو را در روز دوشنبه 2 فروردین 1400 بررسی میکند.
قیمت خودروهای ایران خودرو |
||
خودرو | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
وانت آریسان | 120,560,000 | 137,000,000 |
سمند LX | 116,735,300 | 165,000,000 |
سمند EF7 | 114,962,700 | 192,000,000 |
سمند EF7 دوگانه سوز | 0 | 0 |
سمند EF7 دوگانه سوز | 120,932,500 | 220,000,000 |
سمند سورن ELX | 131,666,300 | 224,000,000 |
سمند سورن ELX توربو | 0 | 0 |
دنا (تیپ 1) | 122,500,000 | 245,000,000 |
دنا (تیپ 2) | 0 | 0 |
دنا پلاس (تیپ 1) | 166,122,300 | 293,000,000 |
دنا پلاس (تیپ 2) | 0 | 0 |
دنا پلاس توربو | 271,096,400 | 355,000,000 |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | 370,800,000 | 432,000,000 |
پژو GLX 405 | 0 | 165,000,000 |
پژو GLX 405 دوگانه سوز | 107,448,000 | 170,000,000 |
پژو SLX 405 | 108,061,000 | 170,000,000 |
پژو پارس | 121,547,000 | 191,000,000 |
پژو پارس | 0 | 0 |
پژو پارس دوگانه سوز | 126,209,000 | 220,000,000 |
پژو پارس LX | 0 | 0 |
پژو پارس LX | 126,349,000 | 226,000,000 |
پژو پارس اتوماتیک | 187,303,000 | 320,000,000 |
پژو پارس اتوماتیک | 0 | 0 |
پژو 207 دنده ای | 152,237,000 | 269,000,000 |
پژو 207 اتوماتیک | 0 | 0 |
پژو 207 اتوماتیک | 197,055,400 | 397,000,000 |
پژو 207 صندوقدار | 0 | 0 |
پژو 207 صندوقدار | 0 | 393,000,000 |
پژو 207 سقف شیشه ای | 199,600,000 | 308,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 110,111,000 | 174,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 0 | 0 |
پژو 206 تیپ 5 | 0 | 0 |
پژو 206 تیپ 5 | 126,789,000 | 235,000,000 |
پژو 206 صندوقدار | 0 | 0 |
پژو 206 صندوقدار | 130,872,000 | 226,000,000 |
پژو 301 | 0 | 0 |
پژو 2008 | 0 | 985,000,000 |
پژو 508 | 0 | 0 |
رانا LX | 107,200,000 | 187,000,000 |
دانگ فنگ H30 | 0 | 0 |
دانگ فنگ H30 | 0 | 375,000,000 |
دانگ فنگ S30 | 0 | 0 |
رنو تندر پیکاپ | 0 | 0 |
رنو تندر E2 | 0 | 316,000,000 |
رنو تندر E2 | 0 | 0 |
رنو تندر پلاس دندهای | 0 | 0 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 0 | 465,000,000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 0 | 0 |
هایما اس 5 توربو ( S5 ) | 386,400,000 | 550,000,000 |
هایما اس 7 توربو ( S7 ) | 405,500,000 | 660,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی | 787,000,000 | 755,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل | 837,000,000 | 800,000,000 |
رنو کپچر | 0 | 970,000,000 |
سوزوکی ویتارا اتومات | 0 | 1,060,000,000 |
رانا پلاس | 179,500,000 | 265,000,000 |
سمند سورن پلاس | 188,500,000 | 227,000,000 |
قیمت خودروهای سایپا |
||
خودرو | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
سایپا 111 | 0 | 122,000,000 |
سایپا 131 | 0 | 104,000,000 |
سایپا 132 | 0 | 108,000,000 |
سایپا 151 | 91,000,000 | 111,000,000 |
تیبا | 87,800,000 | 117,000,000 |
تیبا 2 | 95,426,000 | 128,000,000 |
تیبا 2 پلاس | 90,800,000 | 137,000,000 |
ساینا | 92,928,000 | 133,000,000 |
کوییک دنده ای | 129,755,000 | 143,000,000 |
کوییک دنده ای R | 140,015,000 | 148,000,000 |
وانت زامیاد | 180,500,000 | 215,000,000 |
وانت زامیاد گازسوز | 199,800,000 | 240,000,000 |
وانت زامیاد دیزل | 263,900,000 | 265,000,000 |
آریو اتوماتیک | 0 | 370,000,000 |
چانگان CS35 | 0 | 470,000,000 |
کیا سراتو 2000 مونتاژ | 0 | 735,000,000 |
سیتروئن C3 | 0 | 850,000,000 |
سایپا 151 پلاس | 0 | 120,000,000 |
ساینا پلاس | 0 | 139,000,000 |
آریو دنده ای | 0 | 295,000,000 |
تیبا دوگانه سوز sx | 0 | 122,000,000 |
تیبا صندوق دار پلاس | 0 | 128,000,000 |
افزایش لجام گسیخته نرخها در بازار خودرو سبب شد تا حداقل از نیمه آبان تا پایان سال، خریداران برای خرید خودرو اقدام نکنند و وارد فاز انتظار کاهشی قیمتها شوند.
تحت تاثیر این شرایط، بازار از نیمه پاییز ۹۹ وارد فاز رکود عمیق شد و کار به آنجا رسید که در اسفندماه و در آستانه نوروز، معاملات در این بازار به کمترین میزان خود نسبت به سال های گذشته رسید و فقط مصرف کنندگان واقعی دست به خرید زدند.
کسانی که تا نیمه نخست سال ، خودروهای صفر کیلومتر خود را در پارکینگ ها نگه داشته و به انتظار سود بیشتر بودند، در بهمن و اسفند آنها را به بازار عرضه کردند.
هرچند عرضه فراوان خودروهای صفر کیلومتر مدل ۹۸ و ۹۹ نیز نتوانست مردم را برای خرید ترغیب کند.
بازار خودروهای خارجی نیز وضعیت بهتری را در سال ۹۹ تجربه نکرد زیرا افزایش قیمتها سبب شد تا کمتر کسی نسبت به خرید اقدام کند از نیمه آبان تا انتهای سال، تحت تاثیر ریزش نرخ ارز، قیمتها در این بازار ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافت اما با این وجود رکود بازار خودروهای خارجی به اتمام نرسید.
یک کارشناس صنعت خودرو درباره چرایی رشد نرخ خودرو گفت: رشد قیمت خودرو در سال ۹۹ تحت تاثیر شرایط سیاسی و همچنین تابع نرخ ارز بود.
میلاد بیگی افزود: برگزاری انتخابات آمریکا سبب تکانههایی در بازار شد به طوری که انتظارات تورمی پس از این انتخابات کاهش یافت و موجب رکود نسبی در بازار خودرو شد.
وی تصریح کرد: در ۲ سال اخیر متاسفانه شرایط اقتصادی کشور وابستگی نسبتا سطح بالایی به این شرایط سیاست خارجی کشور پیدا کرده است.
وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت مهمترین مولفهای که بازار خودرو را تحت تاثیر قرار میدهد، نرخ ارز است زیرا تا ماههای قبل انتظارات تورمی سطح بالایی در بازار وجود داشت به طوری که مردم انتظار داشتند اگر خودرویی خریداری میکنند، بتوانند پس از مدتی آن را گرانتر به فروش برسانند؛ به همین دلیل حجم نقل و انتقالات بیشتر از روزهای پایانی سال بود.
کود در بازار شب عید
وی افزود: تا ۵-۶ سال قبل معمولا وضعیت بازار خودرو در آستانه فرارسیدن سال نو بسیار خوب بود و خرید و فروش بیشتری مشاهده میشد اما در روزهای پایانی سال ۹۹ در بازار چنین وضعیتی مشاهده نمیشد.
وی خاطرنشان کرد: به نظر میرسد در کوتاه مدت شاهد رونق در بازار خودرو نباشیم و بر تعداد خرید و فروش ها در این بازار افزوده نشود.
وی تاکید کرد: در روزهای پایانی سال ۹۹ همه فعالان این بازار منتظر دو اتفاق بودند؛ نخست اینکه وضعیت تعامل بینالمللی ایران و مشخصا برجام چه میشود و دیگر اینکه در آستانه برگزاری یک اتفاق سیاسی در کشور هستیم که همان انتخابات ریاست جمهوری است.
این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: اعتقاد دارم تا زمانی که این دو مورد تعیین تکلیف نشوند وضعیت بازار نسبت به آخرین ماههای سال ۹۹ و واپسین روزهای اسفند ماه، تغییری نکند.
وی گفت: به اعتقاد بنده شرایط بازار خودرو در سال ۱۴۰۰، متفاوت از ماههای پیش نخواهد بود و قیمت ها همچنان از نرخ ارز تبعیت خواهند کرد.
این کارشناس درباره میزان رکود بازار خودرو در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و تحت تاثیر شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تا زمانی که بحث انتخابات و مدل دولت در تعاملات بین المللی مشخص نشده باشد با چنین وضعیتی در داخل بازار خودرو مواجه باشیم ؛ شاهد تغییری در بازارهای مختلف نخواهیم بود.
وی درباره اخذ مالیات بر قیمت خودروهای لوکس و میلیاردی در بازار داخلی گفت: رقم در نظر گرفته برای مالیات چنین خودروهایی، رقم پایینی محسوب می شود و به عبارت دیگر از یک رقم پایین و کم شروع کرده اند البته اینکه اخذ مالیات از این خودروها از چه زمانی آغاز خواهد شد نیز می تواند مورد بحث باشد.
وی ادامه داد: باید گفت اجرای این مساله با اعداد و ارقام گفته شده، الزاما می تواند تصمیم بد و نادرستی نباشد.
وی افزود: اخذ مالیات از خودروهای لوکس و میلیاردی حتما می تواند تا حدودی تمایل به مصرف این خودروها را کاهش دهد البته این کاهش سطح مصرف، گسترده نخواهد بود زیرا مالیات بر مصرف زمانی اثرگذار است که در بازه های کوتاه مدت مصرفکنندگان الزام به پرداخت داشته باشند.
وی تصریح کرد: مدلی که اکنون در نظر گرفته، الزام به پرداخت کوتاه مدت ندارد بنابراین جو بازار را به شدت تحت تاثیر قرار نمی دهد اما در حد کمی بر بازار اثرگذار خواهد بود و تمایل به مصرف را کاهش می دهد. اما به دلیل اینکه نرخ مالیات پایین بوده و بازه پرداخت بلند مدت است تاثیر فراوانی بر بازار نخواهد داشت.