به گزارش راهبرد معاصر؛ آخرین قیمت پراید در بازار امروز یکشنبه 1 فروردین 1400 مشخص شد که بر اساس آن با توجه به اینکه پراید ارزانترین خودروی ماه های گذشته در بازار بوده است و هر روز با قیمت بیشتر به فروش می رسیده است اکنون با ریزش قیمت خودروها در بازار دلالان خودروهایی را که در پارکینگ ها پنهان کرده بودند به بازار آوردند و حتی حاضر شدند با قیمت پایین تر به فروش برسانند تا از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. قیمت پراید در بازار بر اساس مشاهدات میدانی به دست آمده است. ما در ادامه قیمت پراید صفر و پراید کارکرده را برای شما آورده ایم. برای اطلاع از قیمت پراید و قیمت خودرو و همچنین محصولات سایپا که پراید نیز یکی از محصولات سایپا به حساب می آید با ما همراه باشید. قیمت پراید در بازار امروز یکشنبه 1 فروردین 1400 براساس مشاهدات میدانی به دست آمد که بر طبق آن این پراید همچنان با قیمتهایی بسیار غیرواقعی خرید و فروش میشود. البته این اختلاف قیمت زیاد سبب کاهش میزان معاملات این خودرو شده است. در ادامه قیمت پراید امروز یکشنبه 1 فروردین 1400 را در جدول زیر میبینید.
ریزش قیمت خودرو که از اواسط آبان ماه همراه با افت قیمت ارز آغاز شد، روند نزولی خود را همچنان حفظ کرده است. بررسیها نشان میدهد که هر چند از سرعت کاهش ۲۵ درصدی قیمتها در اواسط آبان کاسته شده اما روند کاهشی آن همچنان ادامه داشته بهطوریکه اواخر همین ماه به حدود ۱۹ درصد رسیده است.آنچه مشخص است در ماه آبان قیمتها در بازار خودرو تحت تاثیر کاهش ریسکهای غیراقتصادی و انتظارات تورمی کاهشی شد.
سال ۱۳۹۹ سال پایان تولید انواع پراید به جز پراید وانت بوده است. بنابراین دیگر در سال ۱۴۰۰ خبری از پراید سال نیست. اما در اولین قیمتها پراید چقدر شده است؟
آخرین نرخ در سایتهای خریدوفروش آنلاین نشان میدهد که خودرو پراید سال ۹۹ مدل ۱۱۱ با قیمت ۱۲۳ میلیون تومان برای معامله آگهی شده است.
اما در بخش پراید ۱۱۱ کارکرده خودرو تا ۶۰ میلیون تومان هم دیده میشود که ۲۰۰ هزار کیلومتر کار کرده است. یا پراید مدل ۹۴ با قیمت ۸۳ میلیون تومان آگهی شده است. پراید ۱۳۱ مدل سال ۹۵ نیز با همین حدود قیمت برای فروش گذاشته شده است.
پراید وانت یا همان پراید ۱۵۱ نیز مدل سال ۹۹ آن با قیمت ۱۰۷ میلیون تومان در آگهیها قابل مشاهده است.
اما آیا خودروهای کارکرده همقیمت پراید کارکرده هم در بازار موجود است؟
خودرو ام وی ام ۱۱۰ و فولکس گل از جمله این خودروها هستند.
ام وی ام ۱۱۰ مدل سال ۹۱ با ۴۸ هزار کیلومتر کار کرد با قیمت ۷۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.
خودرو فولکس گل مدل سال ۸۴ با ۱۲۸ هزار کیلومتر کار کرد با قیمت ۶۷ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.
خودرو | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
سایپا 111 | 0 | 122,000,000 |
سایپا 131 | 0 | 104,000,000 |
سایپا 132 | 0 | 108,000,000 |
سایپا 151 | 91,000,000 | 111,000,000 |
در کنار این عوامل بیرونی، یک دلیل عمده برای این افزایش قیمت نیز وجود دارد؛ عرضه نامتوازن خودرو از سوی تولیدکنندگان.
عرضه ای که به مراتب پایین تر از سطح تقاضای موجود در بازار بوده است.
همه انواع خودروها در بازار ایران افزایش قیمت را تجربه کردند؛ با این حال مسئولان صنعتی کشور سهمیه بندی دوباره بنزین را بر بازار خودرو بی تاثیر خوانده و بازهم بر وجود دلالان تاکید داشتند.
این در حالی است که رضا رحمانی وزیر صنعت وقت، در گفتگویی به نقش قیمت بنزین در بازار خودرو اشاره داشت.
رضا رحمانی گفت:
قیمت سازی در فضای مجازی یکی از دلایل افزایش قیمت پراید و پژو ۲۰۶ در بازار است.
افزایش قیمت بنزین به صورت طبیعی بر قیمت هر کالاهایی اثر گذاشته و نمی توان تاثیر آن بر بازار خودرو را نادیده گرفت.
تصویری که بازار خودرو در ایران به دست می دهد، نمایانگر این موضوع است که تغییرات قیمتی محصولات سایپا در ماه های اخیر عمدتا افزایشی بوده؛ مگر در مقاطعی خاص.
مثلا طرح های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه خودرو از سوی شرکت خودروسازی در خرداد ماه ۹۹ و اعمال نظارت شدید از سوی سازمان بازرسی کل کشور در همین مقطع زمانی به گفته کارشناسان موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شده است.
خودرو | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
سایپا 111 | 0 | 122,000,000 |
سایپا 131 | 0 | 104,000,000 |
سایپا 132 | 0 | 108,000,000 |
سایپا 151 | 91,000,000 | 111,000,000 |
به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران نظارت شدید و طرح های جدید فروش در حوزه خودرو موجب کاهش ۳۵ درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۹۹ شده است.
هرچند طرح های فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا و ایران خودرو در تیر ۹۹ روند افزایش قیمت خودرو را متوقف کرد اما بنا بر ادعای کارشناسان هر وقفه ای در عرضه، تعادل بازار را به هم می ریزد.
در سال های اخیر نگاهی که برخی مردم به خودرو دارند ، نگاهی نه به عنوان کالای مصرفی، بلکه به عنوان یک سرمایه است.
از آنجاییکه «خودرو» یکی از پر بحث ترین مباحث در میان ایرانی ها است ، اطلاع از بروزترین قیمت خودرو اهمیت دو چندان پیدا کرده است.
درست مثل قیمت سکه و دلار، اطلاع از نوسانات بازار خودرو برای جلوگیری از ضرر مهم است.
به عقیده سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران تداوم عرضه خودرو از سوی سایپا و ایران خودرو، فاصله قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد را کاهش محسوسی می دهد.
پیش بینی موتمنی از چشم انداز قیمت نهایی محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار ادامه روند کاهشی است.
تجربه سال گذشته در کاهش فاصله قیمت ها از اردیبهشت ماه تا شهریور ماه نشان می دهد که در صورت وجود عرضه مناسب و نظارت، جلوی سوداگری در بازار خودرو گرفته می شود./رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران
قیمت گذاری خودرو بر اساس روش های مختلفی انجام می شود .
قیمت خودروهای سایپا |
||
خودرو | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
سایپا 111 | 0 | 122,000,000 |
سایپا 131 | 0 | 104,000,000 |
سایپا 132 | 0 | 108,000,000 |
سایپا 151 | 91,000,000 | 111,000,000 |
تیبا | 87,800,000 | 117,000,000 |
تیبا 2 | 95,426,000 | 128,000,000 |
تیبا 2 پلاس | 90,800,000 | 137,000,000 |
ساینا | 92,928,000 | 133,000,000 |
کوییک دنده ای | 129,755,000 | 143,000,000 |
کوییک دنده ای R | 140,015,000 | 148,000,000 |
وانت زامیاد | 180,500,000 | 215,000,000 |
وانت زامیاد گازسوز | 199,800,000 | 240,000,000 |
وانت زامیاد دیزل | 263,900,000 | 265,000,000 |
آریو اتوماتیک | 0 | 370,000,000 |
چانگان CS35 | 0 | 470,000,000 |
کیا سراتو 2000 مونتاژ | 0 | 735,000,000 |
سیتروئن C3 | 0 | 850,000,000 |
سایپا 151 پلاس | 0 | 120,000,000 |
ساینا پلاس | 0 | 139,000,000 |
آریو دنده ای | 0 | 295,000,000 |
تیبا دوگانه سوز sx | 0 | 122,000,000 |
تیبا صندوق دار پلاس | 0 | 128,000,000 |
هرچند عرضه و تقاضا اصلی ترین دلیل افزایش یا کاهش قیمت هر کالایی از جمله خودرو های سایپا است اما علاوه بر این قیمت خودرو در بازار ایران به دلایل دیگری نیز وابسته است.
دلالان بازار خودرو ازجمله عواملی هستند که روند قیمت گذاری خودرو در ایران را تا حدودی دچار اخلال می کنند.
سایت های انتشار آگهی فروش نیز از جمله عوامل جدید موثر بر قیمت خودرو در بازار آزاد هستند که مسئولان همواره بر لزوم نظارت بیشتر بر آنها تاکید دارند.
بر اساس قوانین معاملات در بازار با فرمول ۱۰ درصد بالای قیمت کارخانه خودروهای سایپا باید انجام شود.
۲۲ اردیبهشت سال جاری رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که برای انجام معاملات در بازار، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود؛ بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران فروشی بوده و با آن مقابله خواهند کرد.
بررسی ها اما نشان می دهد خرید و فروش های بازار نه با فرمول ۱۰ درصد بالای قیمت کارخانه، بلکه با قیمت های توافقی انجام می شود.
بررسی بازار خودروهای سایپا حاکی از تداوم خرید و فروش حداقلی در بازار است.
به گفته کارشناسان، تشدید نظارت و بازرسی ها از پارکینگ ها سبب شده تا آنهایی که خودرو را به قصد سرمایه گذاری در ماه های گذشته خریداری و انبار کرده بودند، فروشنده شوند.
به عقیده کارشناسان اگر بازرسی ها تداوم داشته باشد، ریزش بیش از پیش قیمت ها ادامه خواهد یافت./ منهای فوتبال