به گزارش راهبرد معاصر؛ روابط و همکاریهای نظامی، سیاسی و رسانهای میان فرانسه و عربستان سعودی در سالهای اخیر افزایش چشمگیری یافته و طبق گزارش وبسایت «نون پست» دولت فرانسه به سعودیها برای بهبود چهره آنها در دنیای غرب کمک میکند.
وبگاه خبری-تحلیلی نون پست در گزارش خود به ماجراهای کاریکاتور توهینآمیز سال گذشته نشریه «شارلی ابدو» درباره پیامبر اعظم اسلام (ص) و نمایش آن در یک کلاس درس و حمایت «امانوئل ماکرون» از آن اشاره کرده و نوشت که چگونه تمامی جهان اسلام یکپارچه علیه رئیسجمهور فرانسه اعتراض کرده و در بسیاری کشورها، تولیدات این کشور تحریم شد و بحران اقتصادی برای فرانسه ایجاد کرد، اما دولت سعودی نه تنها با این اعتراضات همراه نشد، بلکه در تماس تلفنی با رئیسجمهور فرانسه گفت که طبق نگرانی ودغدغه ماکرون، دولت سعودی توجه بیشتری به حجاج فرانسوی در مراسم حج خواهد داشت.
بنا بر این گزارش، محمد بن سلمان، بحران اهانت به پیامبر اسلام (ص) را فرصتی برای اعلام وفاداری خود به فرانسه دانست تا از این درگاه اقدام به ترمیم چهره خود نزد غربیها کند.
طبق گزارش وبسایت فرانسوی «مدیا پارت»، ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۶ با خبرگزاری «هاواس» قراردادی را با هدف تبلیغ وی در افکار عمومی جهان غرب امضا کرد. «میاده بولوس» مشاور کنونی نخستوزیر و رئیسجمهور فرانسه رهبری در امور رسانه و مطبوعات تا پیش از ورود به این شغل، رهبری کارزار تبلیغ «محمد بن سلمان» در افکار عمومی فرانسه و اروپا را در همکاری با خبرگزاری «هاواس» بر عهده داشت.
مؤسسه به اصطلاح خیریه «مسک» (به ریاست محمد بن سلمان) مسئول عقد قراردادهای رسانهای و تبلیغاتی برای ولیعهد سعودی است. محمد بن سلمان این مؤسسه را در سال ۲۰۱۱ تأسیس کرد، اما پس از سال ۲۰۱۶ دامنه فعالیتهایش به شدت گسترش یافت و مسئولیت تبلیغ و ترمیم چهره بن سلمان را در افکار عمومی دیگر کشورها را بر عهده گرفت.
شرکت ارتباطات و رسانهای فرانسوی «پاپلیسیس» هم چندین قرارداد با دولت عربستان سعودی امضا کرده است تا برای این کشور و مقاماتش تبلیغ کند و در این راستا چند مصاحبه مطبوعاتی برای «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت در امور خارجی و «احمد العسیری» سخنگوی سابق ائتلاف سعودی در یمن در رسانههای مختلف ترتیب داده است. این شرکت نه تنها در فرانسه بلکه در دیگر کشورهای غربی نیز به کار تبلیغ چهره عربستان سعودی در ازای دریافت مبالغ بسیار زیاد، مشغول است.
در کنار این، دولت ریاض از چند شخصیت سیاسی فرانسوی برای دفاع از خود در پارلمان اروپا نیز کمک خواسته است که بارزترین آنها «رشیده داتی» و «میشل الیوماری» وزیر و نماینده سابق فرانسوی و نماینده کنونی پارلمان اروپا است. این دو نفر تاکنون با تمامی قطعنامهها و بیانیههای پارلمان اروپا در خصوص توقف فروش سلاح به عربستان سعودی مخالفت کردهاند.
شرکت فرانسوی «استیل اند هولت» دیگر شرکتی است که برای تبلیغ دولت سعودی از ریاض پول دریافت کرده است. «سیلوان فورت» مشاور سابق مطبوعاتی امانوئل ماکرون رئیس سابق این کشور است.
عربستان سعودی همچنین با شرکت فرانسوی «تصویر هفتم» نیز برای بهبود چهره خود و جذب گردشگران به عربستان با آن قرارداد بسته است.
به نوشته وبسایت نون پست، همه این تلاشها برای ترمیم چهرهای است که «محمد بن سلمان» با اقدامات و سیاستهایش از عربستان سعودی در جهان منعکس کرده است. سرکوب مخالفان، قتل جمال خاشقچی و جنگ یمن همچنان تصویری است که علیرغم تمامی این تبلیغات از عربستان سعودی در جهان وجود دارد.
روزنامه گاردین نیز روز گذشته در گزارشی به جذب ورزشکاران و برگزاری مسابقات معروف ورزشی در عربستان و هزینههای هنگفت در این زمینه از سوی دولت ریاض برای جذب گردشگر و سرپوش گذاشتن به اقدامات ضد حقوق بشری پرداخت./ فارس