به گزارش راهبرد معاصر؛ قاسم احمدی لاشکی درباره تغییرات بودجهای آموزش و پرورش اظهار کرد: در تبصره ۲، ۱۸ و ۹ تا حدودی به تغییرات مدنظر رسیدیم که بخشی از مشکلات را رفع میکند هر چند در برخی حوزهها که برای ما خیلی مهم است از جمله وضعیت نیروهای خدماتی مدارس با وجود پیگیریها نتوانستیم به نتیجه مورد نظر برسیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا نیروهای خدماتی مدارس از امتیازات فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری محروم ماندند؟ گفت: اگر قانون داشته باشیم، تمام تلاش را برای آنها انجام خواهیم داد؛ برای رتبهبندی قانونگذار تأکید کرده است افرادی که در کار آموزش هستند مشمول شوند اگر کوچکترین روزنهای پیدا شود برای کمک به این قشر اقدام خواهیم کرد، وزیر آموزش و پرورش هم به دنبال پیدا کردن راهکاری است، این موضوع در جلسات مختلف مکرر بحث و پیگیری شده و باید برای آن رویه قانونی پیدا شود؛ مجلس هم به ما اجازه جذب ۲۵ هزار نیروی خدماتی جدید را نداد.
۱۵ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی
احمدی لاشکی درباره رتبهبندی معلمان مطرح کرد: در بودجه سنواتی در بند "و" و تبصره ۲، ۱۵ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی معلمان لحاظ شد که مشکل را تا حد زیادی حل میکند همچنین برای اعمال مدرک دوم فرهنگیان نیز در تبصره ۲ اعتباری لحاظ شده است.
وی ادامه داد: معلمان اعزامی به خارج از کشور از دیوان عدالت اداری احکامی را دریافت کرده بودند و میزان بدهی به آنها حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان است که اعتبار آن در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شد.
تخصیص اعتبار برای کمک به مدارس خاص و غیردولتی
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جدول ۱۴ برای خرید تبلت دانشآموزان، تجهیز هنرستانها، تغذیه مدارس شبانهروزی و دانشگاه شهید رجایی شاهد افزایش اعتبارات بودیم، متذکر شد: برای کمک به مدارس خاص از جمله شاهد و سمپاد و صندوق مدارس غیر دولتی اعتباراتی در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شد.
احمدی لاشکی با اشاره به اینکه اعتبار سرانه دانشآموزی نیز افزایش یافته البته تمام این موارد مشروط به تخصیص مناسب اعتبارات است، گفت: در تبصره ۱۸ اعتباری حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای هنرستانها اختصاص یافته است که در صورت تخصیص انقلابی در هنرستانها اتفاق میافتد.
وی درباره برگزاری آزمون اصلح معلمان حقالتدریس عنوان کرد: قانونگذار نوشته است پس از قبولی در آزمون پایان دوره دانشگاه فرهنگیان به استخدام در میآیند؛ پس این آزمون الزام است و باید برگزار شود اما با توجه به اینکه بیشتر این افراد هماکنون در مدارس مشغول تدریس هستند شاید همانند معلمان ماده ۲۸ فرصت کافی برای مطالعه محتواهای تعیین شده نداشته باشند، دانشگاه فرهنگیان بررسیهایی انجام میدهد تا بتوان کمکهای جانبی را به این افراد داشت مثلاً نیازی به برخی دروس نباشد./ تسنیم