به گزارش راهبرد معاصر جدول پخش مدرسه تلویزیونی ایران چهارشنبه 18 فروردین 1400 اعلام شد. پس از شیوع کرونا در کشور آموزش و پرورش مدرسه تلویزیونی راه اندازی کرد و دانش آموزان میتوانند از شبکه آموزش و شبکه چهار سیما برنامه مدرسه تلویزیونی را مشاهده کنند. جدول پخش مدرسه تلویزیونی از روز قبل برای دانش آموزان منتشر می شود. در این خبر جدول پخش مدرسه تلویزیونی ایران 18 فروردین 1400 و فهرست برنامه های شبکه آموزش و چهار را می خوانید.
جدول مدرسه تلویزیونی ایران؛ سه شنبه ۱۷ فروردین اعلام شد.
شبکه آموزش:
ساعت ۷:۴۵تا ۸ آموزش درس تربیتبدنی
فنی و حرفهای و کاردانش:
ساعت٨ تا ٨:٣٠ دانش فنی پایه - پایه۱۰-رشته الکترونیک - شاخه فنی و حرفهای
ساعت٨:٣٠ تا ۹: دانش فنی تخصصی - رشته الکترونیک - پایه ۱۲- شاخه فنی و حرفهای
ساعت ۹تا ۹:۳۰ دانش فنی تخصصی- پایه ۱۲- رشته صنایع چوب و مبلمان- شاخه فنی و حرفهای
ساعت ۲۰:۵۰ تا ۲۱:۱ پتینه کاری روی چوب - رشته صنایع چوب و مبلمان- پایه ۱۲- شاخه فنی و حرفهای
ساعت ۲۱:۱۵تا۲۱:۵۰ طراحی و ساخت کابینت - رشته صنایع چوب و مبلمان- پایه ۱۰ - شاخه فنی و حرفهای
پایه ابتدایی:
ساعت۱۰:۳۰ تا ١١:۰٠ فارسی و نگارش پایه اول
ساعت ١١:۰٠ تا۱۱:۳۰ فارسی و نگارش پایه دوم
ساعت ۱۱:۳۰تا ۱۲:۰۰مطالعه و مهارتهای اجتماعی پایه سوم
ساعت۱۲:۰۰تا۱۲:۳۰ بازی و ریاضی پایه چهارم
ساعت ۱۲:۳۰تا۱۳:۰۰ فارسی و نگارش پایه پنجم
ساعت۱۳:۰۰تا۱۳:۳۰ فارسی و نگارش پایه ششم
ساعت ۱۳:۳۰تا ۱۳:۵۰ آموزش نوآموزان پیش دبستانی
متوسطه اول:
ساعت ۱۴:۳۰تا ۱۵:۰۰ علوم تجربی پایه هفتم
ساعت۱۵:۰۰تا۱۵:۳۰ علوم تجربی پایه هشتم
ساعت ١۵:٣٠ تا ١۶ علوم تجربی پایه نهم
دوره آموزش مجازی متوسطه
ساعت ۱۶:۳۰تا ١۶:۵۰ آموزش معلمان
متوسطه دوم
ساعت ١۶:۵۰ تا١٧:۱۵ ریاضی سه - پایه ۱۲- رشته علوم تجربی
ساعت ١٧:۱۵ تا ١٧:۴۰ شیمی دو - پایه ۱۱ - رشته علوم تجربی و ریاضی و فیزیک
ساعت ۱۷:۴۰تا ۱۸:۰۰ ریاضی سه - پایه ۱۲- علوم تجربی
ساعت ۲۰:۰۰تا۲۰:۲۵ هویت اجتماعی - پایه ۱۲- رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک
ساعت ۲۰:۲۵تا ۲۰:۵۰ زیست شناسی - پایه ۱۲-رشته علوم تجربی
شبکه قرآن و معارف سیما
ساعت ۸:۰۰ اصول و عقاید ۲ رشته علوم و معارف اسلامی متوسط دوم نظری
ساعت ۸:۳۰ تاریخ اسلام ۲ رشته علوم و معارف اسلامی متوسط دوم نظری
ساعت۱۱ درس هدیههای آسمانی چهارم دبستان
ساعت۱۱:۳۰ درس آموزش قرآن چهارم دبستان
ساعت۱۵ عربی زبان قران ۲ رشتههای علوم تجربی و ریاضی فیزیک وعلوم معارف اسلامی متوسط دوم نظری
ساعت۱۵:۳۰ پیامهای آسمانی پایه هشتم مقطع اول متوسطه
شیوع ویروس کرونا اجازه نداد دانشآموزان به مدرسه بروند و طعم دلنشین و دلچسب علم و دانش را از پشت میزها لمس کنند؛ اما تحصیلشان هم نمیتوانست ناتمام باقی بماند، از این رو به یادِ زمان جنگ و جبهه، تلویزیون بار آموزش را به دوش کشید و به مدرسه تلویزیونی تبدیل شد. 10 اسفندماه رسماً با محوریت شبکه آموزش وارد این مسیر شد و امروز همه شبکهها پای کارند و از صبح تا ساعاتی در عصر، با جدیت دروس ابتدایی و متوسطه را دانشآموزان بنابر برنامه اعلام شده از روز قبل، آموزش داده میشود.
چندی پیش مسعود احمدی افزادی رئیس شبکه آموزش درباره طرح آموزشی تلویزیون توضیحاتی را ارائه داد که این طرح از آلودگی هوا در دستور کار قرار بگیرد؛ معاونت اجتماعی آموزش و پرورش طرحی را در شورای شبکه آموزش مطرح کردند و در نهایت مصوب شد و قرار بود زمانی برای اجرای آن درنظر گرفته شود. گذشت تا به بیماری کرونا رسیدیم و شورای معاونان و رییس سازمان صداوسیما به شبکه آموزش مصوب کردند که طرح آموزش مکمل را پیگیری کنیم و در نهایت این طرح اجرایی شد.
او درباره سابقه آموزش تلویزیونی که به زمان جبهه و جنگ برمیگردد صحبت کرد و گفت: برنامهریزی درسی بر مبنای تقسیم کار شکل گرفته است. وزارت آموزش و پرورش و معاونت ابتدایی و متوسطه این برنامهریزی را شکل دادهاند و مهمترین درسها را در زمانهای مناسب که خستهکننده نباشد و به دانشآموز فشار نیاورد در نظر گرفتیم. آموزش تلویزیونی چیز جدیدی در دنیا نیست اما در کشور ما به جز زمان دفاعمقدس، اولین بار است این طرح را تجربه میکنیم.
احمدیافزادی تأکید کرد: در فاز اول 10 بخش درسی در طول هفته 70 درس ارائه میشود؛ ما آمادگی داریم این بخشها را اضافه کنیم. ساعتهای درس هر کلاسی نهایتاً 28 دقیقه بیشتر نیست. 5 دقیقه زنگ تفریح داریم و پویانمایی و غیره پخش میکنیم تا زنگ درسی بعدی آغاز بشود.
مدیر شبکه آموزش در پاسخ به اینکه آیا از درسهای تلویزیونی امتحان گرفته میشود و پس از بازگشت دانشآموزان به مدرسه از آن به بعد درس داده میشود، توضیح داد: ما زمانی که این بحث را شروع کردیم بچهها حدود 70 درصد کتابها را خوانده بودند. آموزش و پرورش، بررسی آموزشی کرده است و زمانی که مدرسه شروع شود معلمهای محترم با نگاه به آنچه که درس داده شده است ادامه بحث را پیشبینی خواهند کرد. البته طبیعی است که هر دبیری یک بازنگری هم خواهد داشت. به همه دبیران ابلاغ شده که این مباحث را دنبال و میزان مشارکت بچهها را پیگیری کنند.
وی درباره بازپخش این دروس گفت: ما نظام رسمی را ارائه میدهیم و کاری به کمک آموزشیها نداریم. ما میخواهیم به بچهها جریان رسمی کشور را بگوییم و این نکته که آموزش تعطیل نیست. اتفاق خوب این است که ما پخش زنده داریم و در فضای شبکههای اجتماعی دو سه امکان در نظر گرفتیم. اولین امکان تلوبیون است و بلافاصله با باز کردن آن میتوانند "مدرسه تلویزیونی" را پیدا کنند. اتفاق خوب دیگر این است که نرمافزاری به نام 7 راهاندازی میکنیم که در آن تمام کلاسها را خواهیم داشت و سؤالات دانشآموز را برخط و زنده پاسخ میدهیم. در حال هماهنگی با دبیران خبرهایم تا معلمان درجا پاسخ بدهند؛ این اتفاق تعاملی جدی است.
وی با اشاره به عکسهایی که از نقاط مختلف کشور از دانشآموزان در حال تماشای کلاسهای تلویزیونی به شبکه آموزش رسیده، به پروسه انتخاب معلمان اشاره کرد و افزود: به هر حال حرف زدن جلوی دوربین تلویزیون با اینکه برای 15، 20 نفر صحبت کنید قابل مقایسه نیست اما تا به حال بازخوردهای خوبی داشتهایم. معلم محترم امروز نقش مشاور را دارد؛ گاهی به خاطر حجم بالای درسها بحث تربیت مغفول میماند و اکنون فرصت خوبی است که به این بخش هم توجه بشود.
مدیر شبکه آموزش در پاسخ به اینکه اگر تا عید مدارس تعطیل شود این طرح ادامه خواهد داشت، گفت: زیبایی این برنامه این است که پروژه تلقی نشود و پروسه و فرآیند باشد. نگاه ما فرآیندی است و به اعتقاد ما تا عید باید یک گونه عمل کنیم در ایام عید به نحوی و از 15 فروردین تا 5 اردیبهشت که قبل از ماه مبارک رمضان است مسیری را پیش بگیریم. از 6 اردیبهشت تا 5 خرداد و در ایام ماه مبارک رمضان نیز به گونهای دیگر خواهیم بود و آموزش تعطیل نیست.
احمدی افزادی با اشاره به اینکه این نظام آموزشی مکمل مثل قلبی است که در نظام اصلی کار میکند، گفت: ما هر روز برنامه کلاسهای روز بعد را به شکل زیرنویس از شبکههای مختلف پخش میکنیم و شبکه آموزش هم در فضای مجازی این را اعلام میکند؛ این نظام آموزشی مکمل مثل قلبی است که در نظام اصلی کار میکند.
حالا با گذشت چند ماه فعالیت مدرسه تلویزیونی ایران، برخی از معلمان حاضر در طرح آموزش از راه دور گلایههایی هم دارند؛ برخی از آنها میگویند:"بیش از صد معلم فداکار در این شرایط حساس به صداوسیما رفتهاند و به صورت زنده یا ضبطی در شبکه آموزش و یا شبکه چهار صدها ساعت تدریس کردهاند. متأسفانه حتی یک ریال هم حقالزحمه یا حتی کرایه رفت و آمد هم به اینها داده نشده!!! نمیدانیم وظیفه وزارت آموزش و پرورش است یا صداوسیما که مبلغی برای این معلمهای دلسوز پرداخت کند!
این عزیزان گلایه دارند در این شرایط اقتصادی در اسفند و حتی ایام نوروز هم در مدارس به صورت مجازی زحمت کشیدهاند و هم آمدند در صداوسیما؛ متأسفانه به آنها گفتهاند حضور شما فی سبیلالله است. در صورت صلاحدید محبت کنید از صداوسیما و آموزش و پرورش پیگیری کنید."
او در خصوص این گلایههای معلمان گفت: دبیران و معلمان گرامی مقاطع متوسطه و ابتدایی با هماهنگی کامل با معاونتهای متوسطه و حوزه ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انتخاب شدهاند و برای تدریس به صداوسیما دعوت میشوند. بنابراین فرآیند گزینش و انتخاب با وزارت آموزش و پرورش است و معلمان و دبیران با حرکت جهادی هرکدام وارد این گردونه جهاد آموزشی شدهاند. به نظر میرسد ضمن اینکه اجر معنوی بیشماری برای معلمان و دبیران دارد در نظام آموزشی و ردهبندی آنها تمهیداتی وزارتخانه خواهد داشت.
او تأکید کرد: نکته بسیار مهمی وجود دارد که ما با معرفی برخی از چهرهها، در واقع چهرههای آموزشی جدیدی را در حوزه صدا و تصویر به حوزه آموزش رسانهای کشور معرفی کردیم یعنی اضافه شن یک ظرفیت علمی رسانهای در حوزه آموزش و پرورش که موجب ارتقاء آموزشهای رسانهای شده است. این دبیران و معلمان ارجمند امروز خودشان الگو و مدل تدریساند چه در سطح ملی و چه برای همکاران و عزیزانشان. اما در حوزه مسائل اداری و مالی باید از خود وزارتخانه دقیقاً جویا شوند.
احمدیافزادی به تفاهم با آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در آغاز راه ما با وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامهای داشتیم که به موجب آن دبیران ردههای مختلف آموزشی را معرفی میکنند و چیزی به نام هزینه مطرح نبوده است؛ چرا که شرایط کشور به جهت شیوع ویروس "کرونا" و مشکلاتی که به وجود آورده میطلبید حرکتی جهادی شکل بگیرد و مدرسه تلویزیونی ایران محصول حرکت جهادی و مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و صداوسیما بوده و هست. همانطور که در حوزه صداوسیما هیچکدام توقع بیش از حقوقی که دریافت میکنند را ندارند در حوزه آموزش و پرورش نیز نفسِ حرکت، جهادگونه و ارزشی بوده است.
وی در پاسخ به این سؤال که برخی به ضعیف بودن برخی از معلمان مدرسه تلویزیونی انتقاد دارند، گفت: البته که در حوزه محتوا باید از معاونتهای متوسطه و ابتدایی آموزش و پرورش پیگیری کرد اما از جانب خودم میگویم، نظام آموزشی گستردهای در کشور داریم با هزاران معلم و دبیر و ارکان تعلیم و تربیت؛ این نظام آموزشی باید مبتنی بر عدالت آموزشی باشد. زیرا حلقه وصل جنوبیترین نقطه آموزشی با شمالیترین نقطه آموزشی باشد. در واقع معلمان و دبیرانی که به کلاسها میآین از میان صدها دبیر انتخاب شدهاند از شهر تهران که به عنوان شعر معیار آموزش کشور مطرح است.
رئیس شبکه آموزش تأکید کرد: لازم است معلمان مدرسه تلویزیونی، تدریسشان به گونهای باشد که هم به لحاظ کیفی و هم کمیّ برای دانشآموزان قابل فهم باشد و به بهترین شکل عرضه شود؛ یعنی در واقع حد وسط را در ارائه آموزش رعایت کنند.