شکست اصلاح طلبان در انتخابات قطعی است-راهبرد معاصر
مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

شکست اصلاح طلبان در انتخابات قطعی است

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص انتخابات 1400 گفت: همانطور که بارها بیان کردم این دهه، دهه اصلاح طلبان نیست، هشت سال آینده، هشت سال اصلاح طلبان نیست و بهتر است کنار بایستند و نظاره گر باشند و برای همین حضور آنها در این دوره حتماً با شکست مواجه می شود. اصلاح طلبان رای بالایی و گزینه خوبی هم ندارند. بهترین گزینه برای اصلاح طلبان شاید آقای ظریف بود که ایشان هم بر این موضوع خط بطلان کشید.
مهدی آیتی؛ فعال سیاسی اصلاح طلب
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 17
کد خبر: ۸۴۱۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

شکست اصلاح طلبان در انتخابات قطعی است

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ با اعلام انصراف سید حسن خمینی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، یکی از کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان در این انتخابات از گود مبارزه خارج گردید. نماینده مجلس دوره ششم براین باور است: آقای سید حسن خمینی که همه عمر خود را در حوزه علمیه بوده و درس خوانده به درد ریاست جمهوری نمی خورد. شاید بدرد ریاست مجلس یا ریاست خبرگان بخورد اما برای ریاست جمهوری فرد مناسبی نیست چون مدیر اجرایی نیست و سابقه اجرایی ندارد.

 

مهدی آیتی نماینده مجلس دوره ششم، در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره انصراف سید حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ورود سید حسن خمینی به عرصه انتخابات یک اشتباه تاریخی است که اصلاح طلبان می خواهند انجام دهند و این اصلاً به صلاح نیست. این دوره اصلاً دوره اصلاح طلبان نیست که آنها بخواهند شانس برنده شدن داشته باشند در نتیجه آقای حسن خمینی در صورت تصمیم برای ورود به اعتبار خود و خاندان خمینی آسیب خواهد رساند.

 

وی تصریح کرد: دلیل دیگر در این باره اینکه، سید حسن خمینی یک نیروی اجرایی نیست در حالی که رئیس جمهور باید مدیر اجرایی باشد. اسم این قوه مجریه است. شاهد هستیم رئیس جمهورهایی که قدرت اجرایی کمی دارند مثل آقای روحانی که بیشتر منبری و سخنران است، در بحث اجرا چقدر ضعیف عمل نموده و در نهایت دولت ضعیف می شود. قوه مجریه و مدیر قوه مجریه باید توان اجرایی داشته باشد و باید تجربه اجرایی و قدرت اجرایی داشته باشد و آقای سید حسن خمینی که همه عمر خود را در حوزه علمیه بوده و درس خوانده به درد ریاست جمهوری نمی خورد. شاید بدرد ریاست مجلس یا ریاست خبرگان بخورد اما برای ریاست جمهوری فرد مناسبی نیست چون مدیر اجرایی نیست و سابقه اجرایی ندارد.

 

ایتی در پاسخ به این پرسش، با توجه نیامدن سید حسن خمینی معادلات اصلاح طلبان بهم ریخت تحلیل شما چیست گفت: اصلاح طلبان شانسی در این دوره ندارند و بهتر است تماشاچی باشند، بهتر است کنار بایستند و در سایه باشند و عملیات اجرایی اصولگرایان را نقد و رصد کنند و زیر ذره بین بگذارند. این کار برای اصلاح طلبان بهتر بود، برای اصلاح طلبان این دوره می تواند دوره تنفس و بازسازی سیاسی باشد.

 

نماینده دوره ششم مجلس اذعان کرد: اصلاح طلبان احتیاج به این دارند آسیب شناسی کنند و خود را بازسازی و نوسازی سیاسی شوند. اصلاح طلبان دست بردار نیستند و نباید به هر قیمتی وارد صحنه انتخابات شوند. همانطور که بارها بیان کردم این دهه، دهه اصلاح طلبان نیست. 8 سال آینده 8 سال اصلاح طلبان نیست و بهتر است کنار بایستند و نظاره گر باشند و برای همین حضور آنها در این دوره حتماً با شکست مواجه می شود. اصلاح طلبان رای بالایی و گزینه خوبی هم ندارند. بهترین گزینه برای اصلاح طلبان شاید آقای ظریف بود که ایشان هم بر این موضوع خط بطلان کشید و خیلی بعید است وارد صحنه شود در نتیجه اصلاح طلبان گزینه قوی برای حضور در انتخابات و آوردن رای بالا ندارند در نتیجه بهتر این است که به اعتبار خود لطمه نزنند و اصلاً کاندیدایی معرفی نکنند.

 

او ادامه داد: به نظر من، اصلاح طلبان اگر بخواهند گزینه ای معرفی کنند به سمت نیروهای درجه دو و سه می روند چون اگر گزینه های درجه یک را از نظر محبوبیت و رای آوری سید حسن خمینی و آقای ظریف بدانیم و یا شخص آقای خاتمی به عنوان گزینه در زمانی مطرح شد و عده ای دنبال آوردن ایشان رفتند، این گزینه ها که الان مطرح نیست در نتیجه سراغ گزینه های درجه دو و سه می روند. یعنی روی آقای جهانگیری، در صورت ائتلاف با اصولگرایان معتدل مثلاً آقای لاریجانی و یا آقای عارف که درجه سه محسوب می شود را بیاورند. در نتیجه اصلاح طلبان گزینه مناسبی برای آوردن به صحنه ندارند. حداکثر این است که آقای پزشکیان و آقای جهانگیری را بیاورند که آنها هیچ شانسی برای برنده شدن ندارند.

 

آیتی در پایان با اشاره به کاندیدای نیابتی گفت: اگر اصلاح طلبان با اصولگرایان در جبهه اعتدال، نه در جبهه تندروها، چون در جبهه اصولگرایان تندروها و میانه روها را داریم، ائتلاف کنند ممکن است گزینه نیابتی بیاورند که آن گزینه نیابتی کسی غیر از آقای لاریجانی نمی تواند باشد. اگر اصلاح طلبان بخواهند از مواضع خود عقب نشینی کنند فرضاً تمایلاتی به سردار دهقان نشان دهند که علی رغم نظامی بودن گرایشات و تمایلات اصلاح طلبی دارد که اینها کارساز نیست یعنی حتی اگر اصلاح طلبان چنین کاری کنند در حقیقت شانسی برای این که پیروز شوند، ندارند.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
0
گل گفتی اصطلاحظلان رای ندارن چون قرار نیست کسی رای بدهد
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار