راهبرد معاصر

اجرای رضا ارجمند پیشه خواننده در عصر جدید + فیلم اجرای عروسکی شکوفه عزیزی در عصر جدید + فیلم اجرای خطرناک محمد زارع در عصر جدید با چاقو + فیلم قرارداد مدافع استقلال فسخ شد ماجرای موجود عجیب در دریاچه ارومیه چه بود؟ رشد چین کاهش پیدا کرد اما این چین را نخواهد کشت میرتاج‌الدینی: سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه سرمایه اجتماعی نظام را افزایش داد موسی حقانی: «غرب‌باوری» و «مرعوبیت» ویژگی تقی‌ زاده‌هاست ماکرون: این هفته با روحانی، ترامپ و پوتین درباره کاهش تنش‌ها در منطقه صحبت می‌کنم از ابتدای اربعین تجار و زائرین ایرانی بدون ویزا وارد عراق می‌شوند ظریف: بالاخره نفت‌مان را خواهیم فروخت، اما شرافت‌مان را هرگز سهمیه زائران ایرانی در حج تمتع۹۸ افزایش یافت مهدی چمران: جمنا و شورای ائتلاف مکمل هم هستند جزئیات تمدید قرارداد بشار رسن با پرسپولیس ابراز نگرانی چین درباره سرنوشت برجام جزئیاتی از طرح فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا حمله پهپادی یمن به یک پایگاه هوایی مهم سعودی پیراهن فصل بعد پرسپولیس لو رفت + عکس بی‌بی‌سی مدعی اعزام خبرنگار به ایران شد تحریم مالی صداوسیما به خاطر گاندو «وردی‌نژاد» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور شد خرید جدید پرسپولیس داد استقلالی ها را دراورد طلاق های باورنکردنی سینمای ایران 6 ماه تا بزرگترین تحول تاریخ بازار نفت باقی مانده است کوهکن: دولت تدبیر و امید نسبت به دولت‌های گذشته ضعیف‌تر و ناکارآمدتر است العربیه: فرزندان، جنازه صدام را دزدیدند! + جزئیات تحریم ها چه زمانی پایان می‌یابد؟ تذکر به رئیس‌جمهور درباره تأخیر 5 ماهه در پرداخت حقوق کارکنان معلول نگران قاچاق گندم به خارج از کشور هستیم مقام سابق عراقی: البغدادی اکنون در لیبی است مادرید: اسپانیا به اینستکس می‌پیوندد دیپلمات هندی: توقیف «گریس ۱» غیرقانونی است/ ایرانی‌ها شیوه رفتار با انگلیسی‌ها را بلدند نشست شورای وزیران اروپا؛ درخواست از ایران برای پایبندی یکجانبه به برجام زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه» با 33 ماده منتشر شد آغاز نوزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی اصلاح شد لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایرانی اصلاح شد هاشمی: یکی از خطوط قرمز در دانشگاه آزاد جریان فتنه است «محمود عباس» ازسرگیری روابط با آمریکا را مشروط کرد ورود به لاک دفاعی؛ وضع عربستان سعودی در یمن پس از اعلام خروج امارات شاه ماهی نقل و انتقالات شبانه به پرسپولیس رفت + جزئیات کاسیاس رسما از دنیای فوتبال خداحافظی کرد مزیت پرسپولیس نسبت به استقلال در فصل نقل وانتقالات انتقاد تند احسان علیخانی از دولت +فیلم واکنش صادقی به بازداشت معاون دفتر آملی لاریجانی در قوه قضائیه حکم ریخته گران قطعی شد سکانس جنجالی سریال جدید شبکه ۳ +فیلم کشف بازمانده جسد بازیگرِ مشهور قیمت خودرو امروز دوشنبه 24 تیر 98 + جدول تب و تاب استخراج بیت‌کوین با برق‌ارزان/ اینفوگرافیک تذکر نمایندگان مجلس به وزیر ورزش کشتی ایرانی توقیف شده در کویت آزاد شد لوگوی پرسپولیس توقیف شد آمریکا حق ارجاع به «مکانیسم ماشه» را ندارد نیلی: مشکل اصلی اقتصاد کشور بیرونی نیست قرارداد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی صنایع دفاعی و خودروسازها برای تامین قطعات خودرو برانکو ستارۀ سرخ‌ها را هوایی کرد! واکنش فدراسیون فوتبال ایران به اینفانتینو برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها رئیسی: با خودروسازان متخلف و میلی برخورد شود لودریان: اروپا باید برای حفظ توافق هسته‌ای ایران متحد بماند وزارت خزانه‌داری آمریکا هشدار داد استوری عجیب شیث رضایی در اینستاگرام+ عکس معامله طلای آب شده به زودی در بورس ۱۱ کارمند وزارت صمت محاکمه شدند سردار جوانی: مذاکره موشکی ‌"خائنانه" است‌ انتصاب سه عضو فقهای شورای نگهبان از سوی مقام معظم رهبری تصمیم دارند دلار بازار را به نیمایی نزدیک کنند/ اگر بانک مرکزی بخواهد دلار پایین‌تر هم می‌آید روایت مستند از ۲۵۸ روز تبعید آیت‌الله خامنه‌ای در دوران شاه نیمکت ذخیره‌های پرسپولیس؛ شمشیر دولبه "ممنوعیت ازدواج در سنین پایین" از فرصت شاد زیستن می‌کاهد صنعت خودرو از مونتاژکاری عبور کرده است تولید پژو ۳۰۱ در ایران آغاز شد کره‌جنوبی جایگزین مؤثری برای نفت ایران پیدا نکرد جاده‌ها چه ساعاتی کم‌ترافیک هستند نخستین دادگاه رسیدگی به اتهام ۱۱ مدیر رشوه‌گیر در وزارت صمت آغاز شد ماجرای اختلاف بانک مرکزی و خودروسازان چیست؟ بارش باران در برخی محورهای مواصلاتی کشور یکی دیگر از چهره های مطرح فضای مجازی بازیگر شد تلاش‌های ایران برای مهار نرخ ارز موثر بوده است تأمین نقدینگی تولید و کالاهای ضروری دغدغه‌های اصلی بانک مرکزی است برنامه‌های پیشنهادی سازمان برنامه جدید نیست تقلید صدای خسرو شکیبایی توسط امین حیایی در عصر جدید +فیلم خریداران دلار ضرر کردند کاریکاتور/ آمریکا مسبب جنگ و خشونت بنیانیان: درس بخوان تا کار نکنی!/ بیماری نفتی گرفته‌ایم نویسنده «گاندو» سریال جدید می‌نویسد «مرده خور» سینمای ایران را بشناسید اضافه وزن مشهود «باران کوثری» در جشن حافظ/ عکس طلاب انقلابی حوزه علمیه قم: گاندو هیمنه پوشالی دشمن و قدرت سربازان گمنام امام زمان (عج) را به نمایش گذاشت آلات قتل همسر دوم محمد علی نجفی در دادگاه/ عکس جدیدترن عکس زوج پیشکسوت بازیگر اصغر فرهادی به تماشای نمایش «آناهیتا درگاهی» نشست امشب آخرین فینالیست «عصر جدید» معرفی می‌شود نباید بین عزاداری و شادی در هیئت‌ها دوگانگی ایجاد کنیم خواننده مشهور در بیمارستان بستری شد موشن گرافیک| جایگاه ایران در علم و پژوهش تصاویری دیده نشدن از مبادله جیسون رضاییان در سال 94 ماجرای مبادله جیسون رضاییان در سریال «گاندو» + فیلم رهبر انقلاب: کانال مالی اروپا شوخی تلخی است دیالوگی که در گاندو سانسور شد مرکل در یک دیدار رسمی مجددا به لرزش افتاد!+ فیلم سخنگوی دولت قهر جهانگیری از دولت را تکذیب کرد اظهارات عجیب کارکنان قبرستان/ از تازه‌بودن جسد بعد سال‌ها تا بیرون‌کشیدن پدر از قبر برای ارث +فیلم آشنایی با قدرت سامانه سوم خرداد؛ شکارچی پهپاد آمریکایی + فیلم بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 16
کد خبر: ۸۷۲۴
یکی از نشانه‌های ناهنجاری‌های اجتماعی و دغدغه کشورها، مهاجرت نخبگان یا نیروی انسانی ارزشمندی است که کشور برای تربیت آنها، متحمل هزینه‌های زیادی شده.

به گزارش راهبرد معاصر ، تاکنون بیشتر مباحث مطرح‌شده در ایران، درباره مهاجرت نخبگان علمی دانشگاهی بوده است و به دلیل وجود نیروی کار مازاد، کمتر به خروج نیروی کار حرفه‌ای پرداخته شده و حتی در این موارد از عنوان اعزام نیروی کار به خارج از کشور یاد می‌شود. مهاجرت خلبانان ایرانی اگرچه در زمره مهاجرت نیروی کار قرار می‌گیرد، اما به دلیل تعداد زیاد آن در سال گذشته و موج درخواست‌های مهاجرت این صنف، بازتاب گسترده‌ای داشته و در محافل تخصصی و بعضا سیاسی، به‌عنوان بحران پیش‌روی صنعت هوایی ایران قلمداد شده است. این مهاجرت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی را نسبت به آینده نگران کرده و با اعلام وضعیت بحرانی، سعی کرده‌اند به هر شیوه ممکن از خروج خلبانان ممانعت کنند. اخذ تعهدات سنگین و بلندمدت از خلبانانی که در شرف استخدام یا در آستانه ارتقا بودند، ممنوع‌الخروجی برخی از خلبانانی که تعهد داشتند، صادرنکردن تأییدیه یک‌طرفه گواهینامه خلبانی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و در کمال ناباوری تعلیق گواهینامه برخی از خلبانان ایرانی که در شرکت‌های هواپیمایی خارجی پرواز می‌کردند، بخشی از این اقدامات است.

 

مهاجرت برای بهبود وضعیت مادی یا معنوی، امری پذیرفته‌شده است و چه‌بسا در همه جای دنیا چنین مهاجرت‌هایی وجود داشته باشد؛ بااین‌حال، فرار، مهاجرتی است که به دلیل نارضایتی شدید از وضعیت موجود و بیشتر به صورت آنی و بدون اطلاع قبلی انجام می‌شود. تقریبا همه مهاجرت‌های خلبانان ایرانی با درخواست فردی و ارتباط مستقیم آنها با شرکت‌های هواپیمایی خارجی بوده و اعزامی از سوی شرکت یا نهاد رسمی داخلی صورت نگرفته است. این مهاجرت‌ها که عموما با نارضایتی و گاهی بدون اطلاع قبلی بوده، حتی با وجود داشتن تعهد به شرکت ایرانی نیز صورت می‌گیرد. از آنجایی‌ که خلبانان ایرانی مکانی برای احقاق حقوق خود و بیان مشکلات و نارضایتی‌شان ندارند، پس از پیگیری‌های اداری معمول و حاصل‌نشدن نتیجه، یا به شرایط موجود خو می‌کنند یا رخت مهاجرت بر تن می‌کنند. چنین مهاجرت‌هایی نه‌تنها اعزام نیروی کار نیست، بلکه به یک «فرار هماهنگ‌نشده جمعی» شبیه است. فرار ناشی از نارضایتی این خلبانان که در سال‌های دور با رفتن به یک شرکت هواپیمایی داخلی دیگر التیام می‌یافت، عموما از سر استیصال بوده و از آنجایی ‌که همه جای آسمان ایران یک رنگ دارد، در سال‌های اخیر به یک شرکت هواپیمایی خارجی ختم شده و در نبود امکان بروز سایر نمادهای اعتراض جهانی، به کنشی برای بیان اعتراض و اعلام نارضایتی آنها تبدیل شده است؛ کنشی که شاید بزرگ‌ترین نمود آن که اوج نارضایتی این قشر را نشان می‌دهد، درخواست مهاجرت رسمی بیش از صد نفر در سه ماه پایانی سال ۹۷ و تعداد درخور توجهی از ناوگان جدیدالورود هواپیمایی ATR شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، ازجمله سر فیلیت (ناوگان) و جانشین آن که از بهترین خلبانان ایران بودند، است.

 

چرا نارضایتی خلبانان ایرانی که نمود شایان توجهی نیز در سطح جامعه ندارد، به مهاجرت یا فرار منتهی می‌شود، درحالی‌که نارضایتی‌های خلبانان شرکت‌های بزرگ کشورهای توسعه‌یافته با اینکه کنش‌های صنعتی بزرگی را در کشورشان ایجاد می‌کنند و هزینه‌های گزافی را بر آنها تحمیل می‌کنند، حتی به مهاجرت هم ختم نمی‌شود، چه اینکه بخواهند فرار کنند؟ از این کنش‌ها می‌توان به اعتصاب گسترده خلبانان شرکت‌های هواپیمایی لوفت‌هانزا، ایرفرانس و رایان‌ایر در سال گذشته میلادی و لغو چندروزه پروازهایشان اشاره کرد. در ایران، در نبود سندیکاهای صنفی قدرتمند و بی‌توجهی به حقوق شهروندی در قوانین و مقررات و رویه‌های اجرائی، نمود اجتماعی درخور توجهی مانند شرکت‌های هواپیمایی خارجی نداشته و هزینه‌ای را از این بابت به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل نمی‌کند. این در حالی است که کمترین هزینه‌ای که یک خلبان ناراضی می‌تواند تحمیل کند، هزینه‌های پنهانی است که با کوچک‌ترین تصمیم او در هدایت هواپیما روی باند فرودگاه یا حتی در حین پرواز با افزایش مصرف سوخت، وقوع تأخیرات پروازی،افزایش استهلاک قطعات مصرفی هواپیما و مانند آنها رخ می‌دهد.همچنین بدترین واکنش قابل تصور نارضایتی خلبانان، تحت تأثیر قرارگرفتن شرایط ایمن پرواز از طریق رعایت‌نکردن اصول مدیریت منابع خدمه پروازی (CRM) خواهد بود. ناگفته نماند اگر فرایند اصلی پرواز از سوی خلبانان ناراضی و پرسنل مراقبت پروازی که نارضایتی‌شان مسبوق به سابقه بوده و سال‌هاست که هیچ‌کس به داد آنها نرسیده و مانند خلبانان امکان مهاجرت هم ندارند، در یک قاب ببینیم، تهدید ایمنی پروازها بیشتر به چشم می‌آید و از آینده این صنعت بیشتر نگران می‌شویم.

 

صنعت هواپیمایی ایران را که کل ناوگان مسافری فعال آن کمتر از هر یک از شرکت‌های هواپیمایی برتر منطقه است (کمتر از ۲۰۰ فروند) می‌توان توسعه‌نیافته و رو به افول تلقی کرد. بنا بر گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، کاهش ۱۳درصدی مسافرت‌های هوایی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، نشان از وضعیت پیش‌رو دارد. این موضوع با وجود حدود دو هزار خلبان بی‌کار و استمرار مضاعف آموزش خلبانی که با وجود هزینه بالا، کماکان به شوق پرواز یا امید به بهبود شرایط صنعت هوایی ایران افراد بسیاری را به خود جذب کرده، قابل توجه است.

 

در شرایطی کاملا برعکس، خبرگزاری یورونیوز در ۲۶ جولای ۲۰۱۸، با توجه به رشد سالانه ۴.۴ درصد ترافیک هوایی جهانی، از کمبود شدید خلبان تا سال ۲۰۳۶ در جهان و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی بزرگ دنیا برای جبران این کمبود خبر داده است.

 

به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی دنیا علاوه بر راضی‌نگه‌داشتن خلبانان خود، سعی می‌کنند نیروهای آموزش‌دیده خبره‌ای را نیز جذب کنند.

 

پس با توجه به تعداد قابل توجه خلبان به نسبت پروازهای موجود، به نظر می‌ رسد مسئله اصلی در ایران، نارضایتی خلبانان است که هر روز بر حجم آن افزوده می‌شود، نه مهاجرت یا کمبود خلبان. با این فرض می‌توان گفت محدودیت‌هایی هم که برای مهاجرت خلبانان وضع می‌شود نه تنها مشکل اصلی را حل نمی‌کند، بلکه شرایط را بدتر از گذشته کرده و صنعت هوانوردی را با کاهش سرمایه اجتماعی مواجه می‌کند. در چنین شرایطی لازم است برای حفظ ایمنی پروازها و جلوگیری از هدررفت سرمایه اجتماعی اندک صنعت هوایی و همچنین برای استفاده بهینه از نیروی کار حرفه‌ای، عواملی را که باعث نارضایتی خلبانان شده، شناسایی کرد و درصدد رفع آنها برآمد. برای این منظور درنظرگرفتن موارد زیر می‌تواند مؤثر باشد:

 

۱- شرکت‌های هواپیمایی رویکرد خود را نسبت به مهاجرت خلبانان تغییر دهند و برای حفظ منابع انسانی از جمله خلبانان، به جای استفاده از روش‌های قهری و تشکیل پرونده‌های متعدد قضائی و بحرانی‌جلوه‌دادن مهاجرت آنها، از روش‌های نوین مدیریت منابع انسانی استفاده کنند و اولویت را در تعامل دوسویه قرار دهند.

 

۲- سازمان هواپیمایی کشوری پیرو بند ۳ اولویت‌های عمومی ابلاغی ریاست محترم جمهور به «منشور حقوق شهروندی» و رعایت این حقوق پایبند باشد و رویه‌های خود را به جای حمایت صرف از سرمایه‌گذاران، در جهت حفظ حقوق شهروندان و ارتقای ایمنی پروازها قرار دهد تا اعتماد جامعه هوانوردی و مردم از این بخش دولت سلب نشود.

 

۳- از آنجا ‌که در کشور با افزایش نیروی انسانی در حرفه خلبانی، نارضایتی آنها و رشد منفی مسافرت‌های هوایی روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر کشورهایی با رشد مثبت مسافرت‌های هوایی و کمبود خلبان وجود دارند، سازمان هواپیمایی به جای ممانعت از مهاجرت خلبانان، با همکاری وزارت کار و وزارت امور خارجه، از شرکت‌های هواپیمایی یا بنگاه‌های اعزام خلبان به خارج از کشور حمایت کرده و از بازار کار غنی خلبانی در جهان از جمله کشورهای همسایه و منطقه استفاده کند.

 

مطمئنا آورده این خلبانان برای کشور از لحاظ ارزی، تکنولوژی، تعاملات بین‌المللی و حفظ سرمایه، از هزینه‌ای که برای آموزش، ارتقا و انتقالشان می‌شود، به مراتب بیشتر خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: