احمدی نژاد کاندیدای ریاست جمهوری 1400/ سناریوهای احتمالی-راهبرد معاصر
احمدی نژاد تایید صلاحیت می شود؟

احمدی نژاد کاندیدای ریاست جمهوری 1400/ سناریوهای احتمالی

با حضور در وزارت کشور احمدی نژاد کاندیدای ریاست جمهوری 1400 شد و در حضور طرفدارانش ثبت نام کرد. این در شرایطی است که تایید صلاحیت او در ابهام است.
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 12
کد خبر: ۸۷۵۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، فعالیت های انتخاباتی احمدی نژاد از ماه ها قبل آغاز شد تا شایعه حضور او در انتخابات 1400 از همان زمان قوت بگیرد و نهایتا در دومین روز ثبت نام نامزدهای انتخابات با حضور برنامه ریزی شده طرفدارانش وارد وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور شد و پس از سخن گفتن در بین خبرنگاران و هواردانش ثبت نام کرد. مواضع تند او و نیش و کنایه های پی در پی اش نشان می داد رویه سیاسی خود را نسبت به انتخابات سال 96 تغییر نداده است و حتی اظهار نظرهای تندتریدارد که باعث تعجب برخی ناظران سیاسی بود(در شرایطی که برای تایید صلاحیت نیاز به رویه متفاوتی از دوره قبل دارد).

 

احمدی نژاد کاندیدای ریاست جمهوری 1400

علت حضور احمدی نژاد در انتخابات 1400

سوال این است؛ اگر احمدی نژاد کاندیدای ریاست جمهوری 1400 می شود پس چرا چنین مشی و رویه ای را در پیش گرفته است؟ او که یکبار با این مواضع رد صلاحیت شده بود پس چگونه امیدوار است با ادامه این مواضع بتواند نظر شورای نگهبان را جلب کند. احمدی نژاد حتی روز گذشته پا را فراتر نیز گذاشت و با حمله به شورای نگهبان (اشاره به اظهارات کدخدایی درباره اینکه کسانی که قبلا رد صلاحیت شده اند بهتر است ثبت نام نکنند و طبیعتا دوباره رد صلاحیت خواهند شد) آن را به مهندسی انتخابات 1400 متهم کرد و اظهار کرد اگر می خواهید فرد خاصی روی کار بیاید پس چرا انتخابات برگزار می کنید.

 

احمدی نژاد به دنبال نامزد نیابتی در انتخابات ریاست جمهوری

برخی تحلیلگران سیاسی بر این باورند که از آنجایی که تایید صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری بسیار بعید است (چرا که یکبار در انتخابات قبلی رد صلاحیت شده و شرایط از آن زمان تا کنون تغییری نکرده است) و احتمالا خود احمدی نژاد نیز به این مساله واقف است، رویه متفاوتی را برای ورود به عرصه قدرت در پیش گرفته است.

 

به عقیده این دسته محمود احمدی نژاد می خواهد با ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری و رد صلاحیتش فضای رسانه ای و تبلیغاتی به سود خود ایجاد کند و در آستانه انتخابات احتمالا با حمایت از یک نامزد خاص آرای خود را به سبد او بریزد و در صورت انتخاب وی به طور غیر رسمی قدرت را در دست بگیرد.

 

در این سناریو احتمالا تعداد زیادی از اطرافیان احمدی نژاد از جمله معاونان و مشاوران و وزرای سابقش برای ثبت نام انتخابات 1400 راهی وزارت کشور خواهند شد تا در نهایت از میان کسانی که با آنها توافق و تبانی کرده، هر کدام احراز صلاحیت شد و وارد عرصه رقابت شد، با حمایت او بتواند پیروز انتخابات پیش رو شود. آما آیا واقعا رئیس جمهور سابق کشور از چنین پایگاه اجتماعی برخوردار است که بتواند رئیس جمهور تعیین کند یا تجربه دوران 8 ساله او مردم را از او دور کرده است؟

 

حکم حکومتی برای تایید صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات

برخی نیز معتقدند ثبت نام احمدی نژاد برای ریاست جمهوری با امید حکم حکومتی رهبر انقلاب مبنی بر تایید صلاحیتش صورت می گیرد مانند آنچه در انتخابات سال 1384 برای معین رخ داد که دور از ذهن است.

 

فشار به حاکمیت با کاهش مشارکت

دیدگاه دیگر آن است که احمدی نژاد با علم به رد صلاحیت با سر و صدای بسیار وارد میدان انتخابات شده تا همان طور که آمدنش پررنگ دیده شد رد صلاحیت شدنش نیز پررنگ شود و با این روند در نتیجه ایجاد ناامیدی و سرخوردگی، کاهش شدید مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اتفاق بیفتد و عملا در دوگانه احمدی نژاد و نظام، حاکمیت با دریافت سیگنال منفی مشارکت حداقلی تحت فشار افکار عمومی قرار گیرد.

 

این اقدام به زعم این دسته سرمایه گذاری برای آینده است تا در آینده ای نامعلوم و شرایطی دشوار، امکان رد صلاحیت او به سادگی وجود نداشته باشد و شورای نگهبان از تبلعات آن خودداری کند.

نیاز به دیده شدن

از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم، مواضع جنجالی و چالش برانگیز و گاها غیرضروری و خارج از انتظار، باعث شده بود برخی افراد به جای تحلیل سیاسی یا علاوه بر تحلیل سیاسی دست به تحلیل روانشناختی و شخصیت شناسی او بزنند. به گمان این دسته افراد از نظر شخصیتی احمدی نژاد فردی است که دائما خود را در مرکز توجهات قرار می دهد و شرایط غیر از این را تحمل نمی کند و روش او غافلگیری مخاطبانش است به نحوی که همیشه انتظار رفتاری پیش بینی نشده از او برود.

 

در این راستا این دسته از کارشناسان که طبیعتا جزو مخالفان سرسخت رئیس جمهور سابق کشور نیز هستند، معتقدند هر چند رد صلاحیت احمدی نژاد توسط شورای نگهبان قطعی است و خودش نیز اطلاع دارد اما این فرصت را برای بازگشت به مرکز تحولات و توجهات و بهره برداری برای آینده (با ایراد سخنان جنجالی و جلب نظر مردم معترض به وضعیت معیشتی و حتی بخشی از اپوزیسیون داخلی) مغتنم دانسته و وارد گود شده است.

 

فارغ از صحیح و غلط بودن این تحلیل، چنین مواضعی در عرصه سیاسی اعتبار حرفه ای ندارد و در فضای ژورنالیستی و سیاسی ترجیح بر آن است که اظهارات و عملکرد افراد مورد بررسی قرار گیرد نه روان و نیتشان.

 

ثبت نام در انتخابات با هدف براندازی!

برخی از جمله مشاور سابق خود احمدی نژاد نیز معتقدند او اکنون برانداز شده است و قبلا در جلسات خصوصی از ضرورت تغییر نظام سخن گفته و برنامه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نیز با همین هدف (حاشیه سازی برای نظام و ادعای مهندسی انتخابات) است. باید صبر کرد و دید در این روزهای داغ انتخاباتی چه پیش خواهد آمد.

 

ورود پرحاشیه محمود احمدی نژاد به وزارت کشور

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
0
اگه ادعای دموکراسی دارین و مردم مهمن و مردم خودشون تشخیص میدن کی ضد نظامه بزارین بیاد، وگرنه ک چرا رای میگیرین. منکه محمود بیاد تا آخرش پاش هستم
تحلیل های برگزیده