به گزارش راهبرد معاصر، محمود محمودزاده معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی امروز (سهشنبه) درباره آخرین شرایط و مهلت ثبتنام در سامانه املاک و اسکان به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: به دلیل اینکه بسیاری از خانوارها هنوز موفق به ثبت نام در سامانه مذکور نشدند و تراکم جمعیت در دفاتر خدمات الکترونیک افزایش یافته است، از ستاد مبارزه با کرونا خواستار تمدید مهلت ثبت نام در سامانه شدیم.
وی گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تمدید مهلت ثبتنام در سامانه املاک تا مهر ۱۴۰۰ در ستاد مبارزه با کرونا مصوب شد و در چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.
بر اساس اعلام معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، متقاضیان مثل دو ماه گذشته بدون محدودیت کد ملی میتوانند اقدام به درج اطلاعات سکونتی خود داشته باشند.
وی ادامهداد: در طول چند ماه گذشته سه مرجع راهنمایی از جمله شماره پنج رقمی مرکز و پیامکی که اعلام شد، خانوادهها را برای چگونگی درج اطلاعات سکونتی راهنمایی میکرد که کمک زیادی به حل ابهامهای ذهنی مردم داشت.
به گفته محمودزاده، حجم سوالات خانوادهها نشان میدهد تاریخ ۱۹ خرداد برای پایان مهلت ثبت نام کافی نبودهو این زمان باید تمدید میشد.
وی گفت: بر این اساس مالکان و مستاجران تا مهر ماه امسال مهلت دارند تا اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان درج کنند، تا الان نیز تعداد زیادی از مردم اقدام به درج اطلاعات داشتند و تراکم مراجعه به سایت حتی گاهی موجب کند شدن سایت شده است.
در اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، همه سرپرستان خانوار باید اطلاعات ملکی و اقامتی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند. وزارت راه و شهرسازی براساس قانون مصوب مجلس و بهعنوان مجری این طرح، یک دوره ۲ ماهه از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ را برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان تعیین کرده بود.
برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir باید مالک یا مستاأجر با سیمکارت به نام خود و کد ملی وارد سایت شوند و ضمن ثبت اطلاعات مربوط به املاک مسکونی خود، اقامتگاه اصلی خانوار را نیز مشخص کند. البته به دلیل اتصال سامانه املاک و اسکان به بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی، پس از ورود افراد به این سامانه، فهرست املاک متعلق به فرد نمایش داده میشود، اما احتمال نمایش املاک واگذار یا فروخته شده و حتی تکراری نیز در این سامانه وجود دارد که کاربر میتواند با انتخاب گزینههای موجود، این اطلاعات را اصلاح کند.
مستأجران نیز برای ثبت اطلاعات به مشخصات اصلی ملک نظیر متراژ دقیق، کد نوسازی ملک، کد ملی و شماره تلفن همراه مالک نیاز دارند که بخشی از آنها در اجارهنامه رسمی نوشته شده و مابقی از طریق سند، قبض عوارض سالانه ملک یا با سوال از مالک قابل دریافت است. نکته دیگر اینکه در سامانه ملی املاک و اسکان، انتخاب کاربری ملک اعم از مسکونی، تجاری و اداری به فرد اظهارکننده واگذار شده و باید مطابق با عنوان ملک در سند اصلی ثبت شود. در این سامانه راهنماییهای موردنیاز برای ثبت املاک و همچنین پاسخ سوالات احتمالی درج شده است./ایرنا