وزیر انرژی آمریکا: اکنون ایرانی‌ها می‌توانند نفت بفروشند و پول آن را به دلار مستقیما دریافت کنند وزارت دفاع عراق: انفجاری در انبار مهمات الحشد الشعبی رخ داده است بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن نتانیاهو: ارتش اسرائیل در لبنان آزادی عمل دارد؛ عقب‌نشینی نمی‌کنیم! واکنش تند قالیباف به ادعای ترامپ در مورد الزام واردات محصولات آمریکایی آمار تکان‌دهنده از ونزوئلا / بیش از ۲۱ هزار مفقودی پس از زمین لرزه ونس مدعی ایجاد کانال ارتباطی مستقیم با ایران شد جزئیات گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و سلطنت عمان البوسعیدی: هیچ عوارضی برای عبور از تنگه هرمز دریافت نخواهد شد مادورو پیامی در حمایت از مردم زلزله زده ونزوئلا صادر کرد پاکستان ادعای طرح موساد برای ترور عاصم منیر را رد کرد گروسی: دوران اجماع قدرت‌های بزرگ علیه ایران به پایان رسیده و احتمالاً تا مدت‌های مدید باز نمی‌گردد اعتراض بقایی به اعتراف دبیرکل ناتو به همکاری با آمریکا و اسرائیل در جنگ با ایران / ناتو باید بابت همه پیامد‌های این جنگ تجاوزکارانه پاسخگو باشد ادعای ترامپ درباره بمباران مدرسه میناب: کار آمریکا نبوده! سنای آمریکا نظر ترامپ را جلب کرد / عقب نشینی از بررسی قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران هشدار جدی نیروی دریای سپاه درباره تردد شناور‌ها در تنگه هرمز / فقط عبور از این مسیر‌ها مجاز است

غریب آبادی: برای ثبت داده ها تعهدی به آژانس ندادیم

غریب آبادی: برای ثبت داده ها تعهدی به آژانس ندادیم نماینده ایران در آژانس با بیان این‌که اگر بحث مذاکرات در وین نبود نه تفاهم سه ماه فنی را با آژانس داشتیم و نه تداوم یک ماهه را، گفت:‌ظاهرا مدیرکل اشتباه فرض کرده و برای خود حقی قائل شده که مکررا این موضوع را پیگیری می‌کند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۹ - ۰۵ تير ۱۴۰۰ - 2021 June 26
کد خبر: ۹۳۲۲۱

به گزارش راهبرد معاصر کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تفاهم فنی مشترک ایران و آژانس که قبل از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی حاصل شد، عنوان کرد: بعد از پایان سه ماهه این تفاهم، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تفاهم مشترک فنی با آژانس را تمدید نکند، ولی بر مبنای حسن نیت، ایران به ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس به مدت یک ماه دیگر ادامه داد.

 

* ما هیچ تفاهمی با آژانس برای حتی یک ماه هم انجام ندادیم 

وی افزود: ما هیچ تفاهمی با آژانس برای حتی یک ماه هم انجام ندادیم و دو روز گذشته مهلت یک ماه نیز پایان یافت.

غریب آبادی به گزارش روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس اشاره و اضافه کرد: مدیرکل آژانس دیروز گزارشی را به اعضای شورای حکام و شورای امنیت ارسال کرد که این یک ماه تمدید هم از منظر او به معنای تمدید تمام شده و ایران به درخواست‌های آژانس پاسخی نداده که این تفاهم فنی را مجددا ادامه دهد و تمدید کند.

به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس روز ۱۷ ژوئن نامه‌ای به مسئولان ایرانی درباره تفاهم فنی مشترک ایران و آژانس نوشته اما «ایران به این نامه پاسخ نداده و مشخص نکرده که آیا قصد حفظ کردن توافق فعلی را دارد یا خیر.»

نماینده ایران در آژانس خاطرنشان کرد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موقعیتی نبود که از ایران بخواهد فعالیت خودمان را ادامه دهیم. چون تفاهمی که ما با آژانس داشتیم، یک تفاهم بر مبنای اصول سیاسی بود و نه یک تفاهم فنی بر مبنای تعهدات جمهوری اسلامی ایران. ‌

غریب آبادی ادامه داد: آن‌چه ملزم هستیم با آژانس همکاری کنیم، صرفا در چارچوب پادمان‌‌هاست و رویه‌های پادمانی که کشورها نزد آژانس تعهد دارند نیز مشخص است.

وی با اشاره به پاسخ روز گذشته‌اش به مدیرکل آژانس افزود: در پاسخی که به مدیرکل دادیم گفتیم که جمهوری اسلامی ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از  پادمان نیست و اگر ما داوطلبانه اقدام به ضبط این داده‌ها کردیم، به منزله این نیست که ما تعهدی نزد آژانس داشتیم و حالا شما بخواهید از آن به عنوان حق آژانس از آن یاد کنید و مکررا حق‌تان را از جمهوری اسلامی ایران مطالبه کنید. چرا که اگر یک اقدام داوطلبانه انجام می‌شود، نباید به عنوان یک اقدام تعهدآور و اجباری تلقی شود.

غریب آبادی گفت: ظاهرا آقای مدیرکل آژانس این را اشتباه فرض کرده و برای خودش حقی قائل کرده است که مکررا این موضوع را پیگیری می‌کند.

نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: همان زمانی که ما این تفاهم مشترک فنی را با آژانس داشتیم با هدف کمک به مذاکرات سیاسی در جهت رفع تحریم‌ها و توفیق این مذاکرات بود. 

وی افزود: اگر بحث مذاکرات در جریان نبود، نه آن تفاهم سه ماهه فنی را با آژانس داشتیم و نه تداوم یک ماهه آن را.

به گزارش فارس، کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته در واکنش به گزارش گروسی با بیان این که ایران متعهد به تعهدات پادمانی است، نه کمتر و نه بیشتر، گفت: آژانس هیچگونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.

گفتنی است، پس از تفاهم فنی ایران و آژانس که در سوم اسفند ماه ۱۳۹۹ و پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران حاصل شد، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نامه‌ای به گروسی اعلام کرد که ایران این بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما با هدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده‌ها را برای یک ماه دیگر ادامه دهد./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار