قیمت سیمان پاکتی ۱۴۰۰ چقدر شد؟-راهبرد معاصر

قیمت سیمان پاکتی ۱۴۰۰ چقدر شد؟

قیمت سیمان پاکتی امروز به 70هزار تومان رسیده و بر اساس اخبار منتشره این بازار به دست دلالان افتاده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۲۷ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 18
کد خبر: ۹۵۸۲۶

به گزارش راهبرد معاصر طی یکی دو روز گذشته قیمت سیمان پاکتی از 44 هزار تومان به بیش از 700 هزار تومان رسیده است. حتی برخی قیمت سیمان پاکتی امروز را 100 هزار تومان اعلام می کنند. سیمان در کنار مبلگرد یکی از پرمصرف ترین مصالح در ساختمان سازی است. قیمت میلگرد هم از 14 هزار تومان به 20 هزار تومان افزایش یافته است. بسیاری می گ.یند با ادامه این روند قیمت نمام شده ساختمان های توساز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

قیمت سیمان پاکتی امروز

 

افزایش قیمت سیمان پاکتی امروز

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان دربارف افزایش قیمت سیمان گفته است: یک سال است که انبوه‌سازان نسبت به وجود دلالان در بازار سیمان و فولاد هشدار می‌دهند ولی هیچ‌کس توجه نمی‌کند.مقایسه میزان تولید و مصرف دو محصول سیمان و میلگرد نشان می‌دهد برخلاف آنکه مازاد تولید داریم اما قیمت‌ها افزایش یافته است. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به قطع برق صنایع سیمان و تعطیل شدن برخی کارخانجات سیمان یادآور شد: یک هفته است که سیمان در بازار نایاب شده و اگر کسی بتواند سیمان از عامل فروش تهیه کند، ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان برای هر پاکت می‌پردازد.

افزایش قیمت بتن آماده با کرایه حمل بونکر به ۱.۳ میلیون تومان 

وی با اشاره به عرضه بخشی از محصولات سیمان و فولاد در بورس کالا گفت: حتی عرضه این دو محصول در بورس هم نتوانسته مشکل دلالی را برطرف کند و برخی در بورس سیمان و میلگرد می خرند و با قیمت بالاتر به انبوه ساز می‌فروشند؛ در حالی که سال گذشته در همین موقع، بتن آماده با هزینه حمل آن توسط بونکر (کامیون‌های حمل سیمان) بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در هر متر مکعب فروخته می‌شد.این فعال صنفی صنعت ساختمان به افزایش عجیب قیمت بتن آماده در ۲۳ تیر ماه اشاره کرد و ادامه داد: هر متر مکعب بتن آماده به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 

شهرداری‌ها هزینه عوارض صدور پروانه ساخت را ۵۰ درصد افزایش دادند

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، عامل سوم افزایش قیمت مسکن را افزایش عوارض صدور پروانه ساختمانی دانست و گفت: از یکسو قیمت نهاده‌های ساختمانی افزایش چشمگیری داشته و از سوی دیگر، شهرداری‌ها به تکالیف قانونی خود مبنی بر تخفیف در صدور پروانه ساختمانی عمل نکرده‌اند و به طور متوسط تا ۵۰ درصد عوارض صدور پروانه افزایش یافته است.

 

قیمت روز سیمان پاکتی

 

افزایش قیمت در ۲سال اخیر

از سال گذشته تاکنون قیمت سیمان ۳۰۰برابر افزایش یافته به طوری که در سال گذشته و طبق مصوبه دولت و مجلس نرخ هر پاکت سیمان ۱۷هزار و ۵۰۰تومان بود و در حال حاضر قیمت این محصول به ۵۰ تا ۶۵هزار تومان رسیده است.

نقش دلالان در بازار سیمان

قیمت سیمان در بازار در حالی به ۷۰ هزار تومان رسیده که براساس دستورالعمل‌ها باید هر پاکت سیمان ۲۴هزار تومان به فروش برسد، هر چند اخیرا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به صاحبان صنایع سیمانی اجازه دادند متناسب با فروش محصول خود به صورت مشروط، نرخ سیمان فله‌ای را تا ۱۲درصد افزایش دهند و پس از عرضه سیمان در بورس شاهد رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار بودیم.

تاثیر بر قیمت مسکن

متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که سیمان برای انبوه‌سازان مسکن هم به‌سختی در بازار یافت می‌شود، به طوری که با وجود این که قیمت در کارخانه هر پاکت سیمان ۱۷هزار و ۷۰۰تومان است اما انبوه‌سازان نمی‌توانند با این قیمت، سیمان تهیه کنند و تنها می‌توانند سیمان را تا پاکتی ۲۲هزار تومان از واسطه‌ها‌بخرند.

 

قیمت روز سیمان

 

دخالت دولت، بازار را بر هم زد

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تولیدکنندگان و کارخانجات سیمان در کشور این است که دولت از قیمت‌گذاری دستوری در بازار سیمان فاصله بگیرد و قیمت این محصول با توجه به عرضه و تقاضا در بورس تعیین شود. از طرف دیگر در حال حاضر کارخانجات تولیدکننده، سیمان کمی را به بازار عرضه می‌کنند که بیشتر این توزیع هم سهم انبوه‌سازان و شرکت‌های دولتی است، به طوری که در این خصوص اسماعیل کاظمی فقهی، رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان می‌گوید: وقتی سیمان در کارخانه با قیمت واقعی عرضه شود دیگر در بازار، کمبود یا افزایش قیمت نداریم. این در حالی است که با دخالت دولت در اقتصاد و تمام بازارها نظم از بین رفته و آشفتگی حاکم شده است.خبرها حاکی از آن است که در برخی مناطق کوهستانی و ییلاقی روستاهای کشورمان قیمت سیمان تا ۱۰۰هزار تومان نیز رسیده است، به طوری که غلامرضا، یک روستایی اهل مازندران در این باره بیان کرد: برای پیدا کردن ۱۰ پاکت سیمان به بیشتر سیمان‌فروشی‌های شهر کوهستانی کجور مراجعه کردم یا سیمان نداشتند یا هر پاکت سیمان بین ۸۸ تا ۱۰۰ هزار تومان نوسان داشت.

وضعیت تولید و صادرات

تولیدکنندگان می‌گویند با توجه به قطعی گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان تولید کارخانجات سیمان بین ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است اما با این حال محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت و معدن تهران در این باره عنوان می‌کند: ظرفیت تولید ۷۸میلیون تن سیمان در کشور وجود دارد.این در حالی است که کمتر از ۶۰ میلیون تن سیمان در کشور مصرف می‌شود و تنها پنج‌میلیون تن سیمان در سبد صادراتی قرار می‌گیرد؛ عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان می‌گوید به طور متوسط ماهانه شش‌میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود.با این حال اگر طبق مصوبه مجلس شورای‌اسلامی و وعده‌های دولت سیزدهم ساخت سالی یک‌میلیون مسکن در کشور اجرایی شود، باید بدانیم برای ساخت هر واحد مسکونی حداقل ۱۰۰تن سیمان نیاز است؛ بنابراین به صورت کلی به ۱۰۰میلیون تن سیمان نیاز داریم. این در حالی است که تا اواخر سال گذشته ۸۰میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود و در حال حاضر این میزان به ۶۰ میلیون تن رسیده بنابراین کشورمان برای اجرایی شدن این وعده به افزایش ۲۰ تا ۴۰میلیون تنی ظرفیت تولید سیمان در کشور نیازمند است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده