اعلام نرخ مصوب بلیط اتوبوس برای سفر‌های اربعین به مرز چذابه مبلغ و شرایط وام اربعین دانشجویی اعلام شد + جزئیات زمان شارژ کالابرگ الکترونیک دهک‌های چهارم تا هفتم اعلام شد شرایط خرید ارز اربعین در «بله» اعلام شد آخرین قیمت‌ها در بازار تجاری/ دلار توافقی چند شد؟ دادستان کل کشور: افزایش قیمت برنج در شرایط فعلی به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست جزئیات دریافت تسهیلات مسکن کارگری واریز حقوق تیر بازنشستگان از فردا یکشنبه ۲۹ تیر خرید طلای آنلاین شرطی شد + جزئیات قیمت سکه امروز شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴ / نیم سکه چند شد؟ قیمت طلا امروز شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴ / طلای ۱۸ عیار چقدر افزایش داشت؟ عبور مصرف برق از ۸۰ هزار مگاوات / استان‌های پر مصرف کدام‌اند؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴ + جدول قیمت سکه پارسیان، امروز ۲۸ تیر ۱۴۰۴ آبفا: ذخایر سد‌های تهران در پایین‌ترین وضعیت خود قرار دارد/ مجتمع‌های مسکونی چند طبقه، مخزن و پمپ نصب کنند

جبران زیان خودروسازان از جیب مردم

دبیر انجمن خودروسازان ایران میزان زیان خودروسازان را یک میلیون به ازای هر ایرانی محاسبه کرد. زیان خودروسازان با وجود دریافت یارانه به حدی است که امکان دارد برای جبران آن قیمت خودرو افزایش یابد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 July 26
کد خبر: ۹۶۶۸۲

به گزارش راهبرد معاصر قیمت خودروهای ساخت داخل در یکی دو سال گذشته دو برابر شده است. واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع است و دو خودروساز ایران، از دولت یارانه می‌گیرند. اما با این همه، آنها همچنان زیان می‌دهند.

رقم زیان دو شرکت ایران خودرو و سایپا متفاوت است. خودروسازان این رقم را حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند. اما در آخرین اظهارنظر، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است!

زیان ۸.۵ برابری درآمد نفتی

نکته جالب اینکه ۸۵ هزار میلیارد تومان معادل دو سال یارانه نقدی است که دولت ایران به ۷۶ میلیون نفر از مردم خود می‌پردازد. همچنین میزان زیان این دو خودروساز ۸.۵ برابر درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ است. چون آنگونه که وزیر اقتصاد گفته بود در سال ۹۹ درآمد فروش نفت ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و زیان دو خودروساز کشور، ۸۵ هزار میلیارد تومان!

اما نکته جالب‌تر این است که اگر میزان زیان این دو خودروساز را بر جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود. به عبارتی اگر خودروسازان انتظار داشته باشند که این زیان نجومی را دولت جبران کند، مانند این است که هر ایرانی یک میلیون تومان از جیب خود بدهد تا ایران خودرو و سایپا از زیان انباشته خارج شوند.

 

 دلیل زیان خودروسازان چیست؟

آنگونه که احمد نعمت‌بخش گفته قیمت‌گذاری دستوری خودرو مهم‌ترین عامل زیان خودروسازان است. آنها می‌گویند دولت باید دست از قیمت‌گذارب دستوری خودرو بردارد و به خودروسازان اجازه بدهد که خودرو را با قیمت بالاتری بفروشند. البته به گفته آنها به قیمت حاشیه بازار.

به عبارتی نکته اصلی خودروسازان این است که به جای وجود دو قیمت کارخانه و بازار آزاد، خودروسازان محصولات را مستقیم با قیمت بازار به مردم بفروشند. چون در این حالت سود فروش خودرو به جیب خودروسازان می‌رود و نه دلالان و واسطه‌ها.

برای مثال قیمت کارخانه‌ای خودروی تیبا حدود ۱۰۰ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۱۳۵ میلیون تومان می‌رسد. یا مثلا قیمت کارخانه‌ای شاهین ۲۹۰میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار آزاد ۲۷۵ میلیون تومان است. اینها تنها مواردی از اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه خودروهاست. در مواردی این اختلاف قیمت به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

حالا خودروسازان خواستار آزادسازی قیمت خودرو شده‌اند و می‌گویند تنها راه خروج از این زیان ۸۵ هزار میلیارد تومانی، توقف قیمت‌گذاری دولت و فروش خودرو به قیمت بازار است.

اما نکته‌ای که خودروسازان به آن اشاره نمی‌کنند ماجرای انحصار تولید خودرو است. مدت‌هاست که واردات خودرو به ایران ممنوع ایت و پیش از آن هم واردات خودرو شامل عوارض ۱۰۰ درصدی بود. عاملی که سبب می‌شود قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران چند برابر شود.

حالا خودروسازان در حالی خواستار توقف قیمت‌گذاری و فروش محصولات به قیمت بازار آزاد شده‌اند که هیچ بحثی درباره حذف انحصار چند ساله خود نمی‌‌کنند. البته آنها پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو را هم مطرح کرده‌اند. اما می‌خواهند واردات خودرو هم در اختیاز خودشان باشد.

یعنی دو شرکت خودروساز ایران هم انحصار تولید را در اختیار بگیرند و هم واردات را!/تجارت نیوز

کلمات کلیدی: خودرو قیمت خودرو
مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار