رمزگشایی از تهدید لودریان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت اختصاصی «حنیف غفاری»، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

رمزگشایی از تهدید لودریان

در حال حاضر، دولت فرانسه بار دیگر در حال تکمیل پازلی است که از سوی واشنگتن و تل آویو به کاخ الیزه دیکته شده است! لودریان که خود یکی از فریبکارترین سیاستمداران جهان امروز محسوب می شود، در روایتی معکوس از فریبکاری ایران در مذاکرات سخن می گوید تا بلکه بتواند همسویی پاریس با دولت ترامپ در عدم پایبندی به مفاد برجام را تبرئه کند.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - 2021 November 22
کد خبر: ۱۱۰۶۰۲

رمزگشایی از تهدید لودریان

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ این روزها مقامات فرانسوی تلاش می کنند تا نمود بیشتری در فضای سیاست خارجی این کشور داشته باشند! گویا درآستانه برگزاری مذاکرات وین، کاخ الیزه بار دیگر دستوراتی را به ژان ایو لودریان وزیر خارجه این کشور ابلاغ کرده که مطابق آن، وی موظف است سیگنال‌های متناقض و بازدارنده بیشتری را علیه ایران به فضای دیپلماتیک و رسانه ای جهان مخابره کند. لودریان در تازه ترین اظهارات خود، مدعی شده است که اگر ایران در مذاکرات دست به "فریبکاری" بزند، چیزی جز پوسته از توافق هسته ای باقی نخواهد ماند!


سوال اصلی اینجاست که چه کسی واقعا در این معادله نقش یک بازیگر فریبکار را دارد؟! نباید فراموش کرد که در سال 2017 میلادی، رئیس جمهور فرانسه به دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وعده داد که در پروسه تغییر برجام و تبدیل آن به توافقی به مراتب محدودکننده تر علیه ایران، نقش یک فرمانده را بر عهده بگیرد! حتی قبل از خروج ترامپ از توافق هسته ای، فرانسوی ها بارها در مواضعی که حکایت از عبور رسمی آنها از توافق برجام داشت، خواستار تکمیل توافق مدنظر با افزودن محدودیت‌های منطقه ای و موشکی شدند. افکار عمومی کشورمان فراموش نمی کنند که کاخ الیزه حتی بارها صراحتا اعلام کرد که باید بر سر تمدید محدودیت‌های هسته ای مشخص شده در برجام که برخی از آنها در سال 2025 به پایان می رسند، با تهران وارد مذاکره شد.


پس از خروج رسمی دولت آمریکا از برجام نیز فرانسوی ها با هدف پیشبرد استراتژی فشار حداکثری علیه ایران، تاکتیک"حفظ یکطرفه ایران در برجام" را پیش بردند، به گونه ای که ایران به صورت یکطرفه به تعهدات برجامی خود پایبند بماند و در مقابل، واشنگتن دامنه و عمق تحریم‌های یکجانبه خود علیه کشورمان را گسترده تر سازد. حتی فرانسوی ها با ترسیم ساختاری خیالی و انتزاعی به نام اینستکس، زمان زیادی را به سود پیشبرد استراتژی ضد ایرانی آمریکا ( به سود کاخ سفید ) خریدند و در نهایت، حتی به یک از وعده های خود جهت حفظ برجام عمل نکردند. موضوعی که حتی در جریان شش دور مذاکرات اخیر وین نیز مقامات آمریکایی نسبت به آن اذعان کردند.


در حال حاضر، دولت فرانسه بار دیگر در حال تکمیل پازلی است که از سوی واشنگتن و تل آویو به کاخ الیزه دیکته شده است! لودریان که خود یکی از فریبکارترین سیاستمداران جهان امروز محسوب می شود، در روایتی معکوس از فریبکاری ایران در مذاکرات سخن می گوید تا بلکه بتواند پاریس را از این موضوع تبرئه کند. فراتر از آن، برجام مدت‌هاست تحت تاثیر خروج آمریکا از توافق و بی تعهدی مطلق تروییکای اروپایی تبدیل به یک پوسته شده است! توافق هسته ای، خاصیت خود را مدت‌هاست از دست داده و آمریکا و سه کشور اروپایی، مقصر و بانی وضعیت موجود محسوب می شوند. در چنین شرایطی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید ضمن رصد بازی فرانسوی ها و دیگر بازیگران اروپایی، از این رویکرد وقیحانه کاخ الیزه پرده برداری کرده و رفتار این بازیگر عهد شکن و غیرمستقل را در معرض دید و قضاوت افکار عمومی جهان قرار دهد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار