افت چشمگیر توانایی نوشتن و سواد دانش آموزان دبستانی-راهبرد معاصر

افت چشمگیر توانایی نوشتن و سواد دانش آموزان دبستانی

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افت چشمگیر توانایی نوشتن دانش‌آموزان دبستانی، گفت:کشور‌های انگلستان، آلمان و فرانسه اجازه ندادند مدارس مدت زمان طولانی تعطیل باشد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 09
کد خبر: ۱۱۷۰۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، ترک تحصیل و افت تحصیلی دانش‌آموزان دو آسیب نظام آموزشی کشور در دوران شیوع کروناست.

دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مهارت‌های مربوط به سواد از جمله خواندن و نوشتن دچار مشکلات اساسی شده‌اند و این موضوع توسط معلمان گزارش شده است همچنین در درس فارسی، میزان دانش‌آموزانی که نتیجه خیلی خوب را کسب کرده‌اند ۱۰ درصد کاهش داشته است.

در دوره متوسطه اوضاع متفاوت است یعنی به جای افت تحصیلی، شاهد تورم نمرات خوب دانش‌آموزان هستیم و حتی در امتحانات مجازی نمرات دانش‌آموزان رشد داشته است! به گفته مسئولان در دوره متوسطه شاهد افت پنهان هستیم یعنی دانش‌آموزان در کلاس مجازی حضور داشته و در امتحانات به‌شیوه مجازی شرکت کرده‌اند و جزو تارکین تحصیل نیستند در برخی موارد، میانگین نمرات به‌طور غیرمنتظره‌ای رشد داشته است و در برخی دروس رشد ۵ تا ۶ نمره‌ای مشاهده می‌شود، اما براساس ارزیابی‌هایی صورت گرفته، یادگیری محقق نشده است.

افت چشمگیر سواد دانش‌آموزان دبستانی

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش در این رابطه گفت: در دوران کرونا و ارائه آموزش مجازی همواره این سؤال وجود داشت که نحوه و میزان یادگیری دانش‌آموزان در این فضا در مقایسه با آموزش حضوری به چه شکلی است، پایشی را در این زمینه انجام دادیم و نتیجه ارزشیابی سال تحصیلی گذشته دانش‌آموزان دوره ابتدایی را در تمام دروس و پایه‌های تحصیلی با نتایج ارزشیابی دو سال گذشته که مشکل کرونا را نداشتیم، مقایسه کردیم.

وی افزود: در این مقایسه مشاهده شد که برای دانش‌آموزان به‌ویژه پایه اول ابتدایی شاهد افت چشمگیری در یادگیری مهارت‌های سواد پایه خواندن و نوشتن هستیم به شکلی که در درس بسیار مهمی مثل فارسی پایه اول دبستان که پایه و بنیان سواد دانش‌آموزان است، درصد دانش‌آموزانی که نتایج «خیلی خوب» کسب کردند، ۱۰ درصد نسبت به دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است و درصد دانش‌آموزانی که «نیازمند تلاش هستند»، افزایش پیدا کرده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی نتایج تکرار پایه اول ابتدایی را با سال قبل و دو سال قبل آن مقایسه کردیم، باز هم مشاهده شد که درصد تکرار پایه در پایه اول به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است که حاکی از چالش‌های جدی در یادگیری دانش‌آموزان در خصوص مهارت‌های سواد پایه است.

وی عنوان کرد: بعد از بازگشایی حضوری مدارس، معلمانی که به صورت حضوری با دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم کار می‌کردند، گزارش دادند دانش‌آموزانی که دو سال گذشته را در پایه‌های اول و دوم ابتدایی بودند و در فضای مجازی بدون اینکه ارتباطی با معلم و مدرسه داشته باشند، تحصیل کردند، ضعف‌های اساسی در مهارت‌های خواندن و نوشتن به‌ویژه مهارت نوشتن دارند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: در گزارش‌هایی که در سطح جهان منتشر شده است، شواهد مشابهی را ارائه دهند مبنی بر اینکه آموزش‌های مجازی خصوصاً در دوره ابتدایی و در سنین اولیه، تأثیر نامطلوبی روی یادگیری مهارت‌های سواد پایه دانش‌آموزان داشته که بنیان یادگیری‌های بعدی است.

افت پنهان در دوره متوسطه

وی با بیان اینکه در دوره متوسطه نیز شاهد افت پنهان هستیم، متذکر شد: در آزمون‌های غیرن‌هایی نسبت به سال‌های گذشته یک تراکم نمره مشاهده شده است که این تراکم به نظر طبیعی نمی‌آید و شاید بیشتر تحت تأثیر نحوه برگزاری امتحانات بود یعنی اینکه میانگین نمراتی که دانش‌آموزان در دروس کسب کرده بودند نسبت به سال‌های قبل در دوره متوسطه دوم افزایش نشان می‌داد که مقدار این افزایش بیشتر از حد معمول بود.

وی ادامه داد: در دوره ابتدایی به دلیل اینکه دانش‌آموزان در این سن نیاز به نظارت بیشتری دارند و بزرگسالان باید در کنار آن‌ها باشند، در خانواده‌هایی کمتر برخوردار هستند که سطح سواد بالایی ندارند، حتی با وجود داشتن تلفن همراه، به دلیل اینکه نتوانستند حمایت خانواده را دریافت کنند دچار افت تحصیلی شدند. در مناطق روستایی و عشایری که در دو سال گذشته، مدارس را باز نگه داشتیم و آموزش‌ها حضوری ارائه شد، چالش‌های کمتری را در مقایسه با مناطق پرجمعیت حاشیه شهر‌ها داشتیم.

حکیم‌زاده تصریح کرد: دستورالعملی را تدوین کردیم تا مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری اجرا شود که بعد از ارزشیابی نوبت اول و ثبت نتایج شروع می‌شود و باز هم دانش‌آموزانی که «نیازمند تلاش بیشتر» و «قابل قبول» را در دروس فارسی، ریاضی و علوم کسب کرده باشند، از این برنامه‌های جبرانی بهره‌مند می‌شود تا اردیبهشت ماه نیز ادامه دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: بسیاری از کشور‌ها که زیرساخت‌های خیلی پیشرفته فناوری داشتند و مشکلات دسترسی به گوشی و تبلت نداشتند، خیلی زود مدارس‌شان را بازگشایی کردند و اجازه ندادند مدارس مدت زمان زیادی تعطیل باشد؛ کشور‌های انگلستان، آلمان و فرانسه جزو این کشور‌ها هستند و بالاترین مقامات کشور انگلستان اعلام کردند که بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه یک مسئولیت اخلاقی است./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن نوروزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
0
بنده ۲۰ سال تدربس کردم...قبل از کرونا۵۰ درصد بچه های کلاس دوم در اول سال تحصیلی مشکل داشتن...اما امروزه دیگر‌واویلاست...که بایدتدبیری کرد...
تحلیل های برگزیده