واکنش‌ها به انتصاب حلبوسی در سمت ریاست پارلمان عراق-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

واکنش‌ها به انتصاب حلبوسی در سمت ریاست پارلمان عراق

سفارت آمریکا در بغداد ضمن تبریک به محمد الحلبوسی برای انتصابش در سمت ریاست پارلمان عراق، تسریع در تشکیل کابینه‌ای جدید را خواستار شد. همچنین رهبران اقلیم کردستان، رئیس پارلمان عربی و رئیس پارلمان کویت به الحلبوسی تبریک گفته و آرزوی موفقیت کردند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۰ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 10
کد خبر: ۱۱۷۱۸۴

به گزارش راهبرد معاصر، سفارت آمریکا در بغداد امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای ضمن تبریک به محمد الحلبوسی برای انتصاب مجددش در سمت ریاست پارلمان عراق و همچنین انتصای حاکم الزاملی و شاخوان عبدالله، به عنوان معاونان اول و دوم او، اعلام کرد: آمریکا از آغاز جلسات پنجمین پارلمان عراق که بخشی جدایی‌ناپذیر از روند دموکراتیک در عراق و حاکمیت ملی است، استقبال می‌کند.

سفارت آمریکا در بغداد در ادامه بیانیه خود با اشاره به نقش مهمی که عراق در برقراری ثبات و امنیت منطقه‌ای ایفا می‌کند، ابراز امیدواری کرد، رهبران عراق و پارلمان جدید هر چه سریعتر روند تشکیل کابینه‌ای جدید را که بتواند به مسؤولیت مهم حمایت از دموکراسی و حاکمیت ملی و مقابله با چالش‌های فعلی عراق و منطقه ادامه دهد، آغاز کنند.

همچنین این سفارتخانه ابراز امیدواری کرد که کابینه جدید به محض تشکیل خواست مردم عراق را منعکس کرده و در راستای مقابله با چالش‌های حاکمیتی، حقوق بشری، امنیتی و اقتصادی عراق تلاش کند.

عادل بن عبدالرحمان العسومی، رئیس پارلمان عربی نیز ضمن تبریک به الحلبوسی و آرزوی موفقیت او در این سمت ابراز امیدواری کرد که پارلمان منتخب بتواند به مسؤولیت‌های ملی و قانونی خود عمل کرده و خواسته‌های مردم را محقق سازد.

همچنین مرزوق علی الغانم، رئیس پارلمان کویت با ارسال پیامی به «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق، انتخاب مجدد وی به سمت ریاست پارلمان عراق و آغاز به کار پنجمین دوره از پارلمان عراق را صمیمانه تبریک گفت.

الغانم در این پیام ضمن تحسین عملکرد متعادل و برجسته الحلبوسی در دوره پیشین پارلمان عراق، برای او موفقیت و تحقق دستاورد‌های بیشتری در دوره جدید را آرزو کرد.

رئیس پارلمان کویت در ادامه نسبت به تداوم همکاری با پارلمان عراق در محافل پارلمانی قاره‌ای و بین‌المللی در راستای منافع مسائل عربی و اسلامی ابراز امیدواری کرد.

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز امروز ضمن تبریک به الحلبوسی و دو معاونش و آرزوی موفقیت برای آن‌ها ابراز امیدواری کرد که انتخاب هیات رئیسه پارلمان عراق مقدمه‌ای برای یک روند سیاسی درست و شامل همه گروه‌ها باشد و این پارلمان عراق را به مرحله جدیدی از امنیت و ثبات سیاسی و اقدام جمعی برای خدمات‌دهی بیشتر و حال و آینده‌ای بهتر برای مردم عراق هدایت کند.

مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکراتیک اقلیم کردستان عراق نیز روز یکشنبه عملیات انتخاب هیات رئیسه پارلمان عراق را آغاز مهمی برای اصلاح روند سیاسی و اساس ایجاد آینده‌ای روشن و باثبات و تقویت دموکراسی و مشارکت در این کشور دانست.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در تماس تلفنی با الحلبوسی به او بابت انتخاب مجددش به عنوان رئیس پارلمان این کشور تبریک گفت.

او با معاونان الحلبوسی نیز تماس‌های جداگانه‌ای داشته و ضمن تبریک، برای آن‌ها آروزی موفقیت کرد.

یکشنبه شب نیز مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پیام‌های تبریک جداگانه‌ای به حلبوسی دادند.

روز گذشته و در نخستین جلسه پنجمین دوره از پارلمان عراق، محمد الحلبوسی و محمود المشهدانی برای ریاست پارلمان عراق نامزد شدند که پس از رای گیری و در شمارش آرا، محمد الحلبوسی ۲۰۰ رأی و محمود المشهدانی ۱۴ رأی آوردند و ۱۴ رأی نیز باطله اعلام شد؛ بنابراین محمد الحلبوسی، رئیس دوره پیشین پارلمان عراق و رئیس ائتلاف تقدم، مجددا به عنوان رئیس پارلمان عراق انتخاب شد.

حاکم الزاملی از سران جریان صدر به عنوان معاون اول او و «شاخوان عبدالله»، نامزد حزب دموکرات کردستان، به عنوان معاون دوم الحلبوسی انتخاب شدند./ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده