آخرین وضعیت کارنامه سبزها-راهبرد معاصر

آخرین وضعیت کارنامه سبزها

منظور از کارنامه سبزها آن دسته افرادی است که سابق بر این در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در بخش دبیری آموزش و پرورش شرکت کرده اند و پس از کسب نمره قبولی و معرفی برای مصاحبه سه برابر ظرفیت، در مصاحبه رد شده اند و پذیرش نهایی در مورد آنها صورت نگرفته است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 28
کد خبر: ۱۲۴۲۶۴

به گزارش راهبرد معاصر کارنامه سبزها که مدت مدیدی است به صورت پیوسته در برابر ساختمان وزارت آموزش و پرورش تحصن می کنند و به دنبال راهی برای جذب هستند، علی رغم همه مخالفت هایی که می شنوند دست بردار نیستند و به اعتراضات خود ادامه می دهند.

منظور از کارنامه سبزها آن دسته افرادی است که سابق بر این در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در بخش دبیری آموزش و پرورش شرکت کرده اند و پس از کسب نمره قبولی و معرفی برای مصاحبه سه برابر ظرفیت، در مصاحبه رد شده اند و پذیرش نهایی در مورد آنها صورت نگرفته است.

این افراد مستند به قانونی که تأکید دارد نتیجه یک آزمون استخدامی تا دو سال اعتبار دارد و نیز مستند به برخی تفاوت ها در فرایند پذیرش نهایی دبیران آموزش و پرورش در مناطق مختلف تأکید دارند که حق آنها ضایع شده است و باید آموزش و پرورش نسبت به استخدام آنها اقدام کند.

این درخواست اما با مخالفت قاطع وزارت آموزش و پرورش رو به رو شده است و پیشتر نیز رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش ضمن اشاره به غیرقانونی بودن درخواست این افراد، از آنها خواسته بود در آزمون های استخدامی سال های بعد شرکت کنند.

به صورت مشخص رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش در این باره به رسانه ها گفته بود: درخواست کارنامه سبزها برای جذب در آموزش و پرورش قانونی نیست و این افراد هم می توانند مانند دیگر داوطلبان در آزمون استخدامی بعدی شرکت کنند.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش ادامه داد: برخی کارنامه سبزها به این نکته اعتراض دارند که چون در استان دیگر کسی با نمره پایین تر از آن ها در آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی پذیرفته شده است، پس آنها نیز باید پذیرفته و جذب شوند که این درخواست، غیر ممکن و غیرقانونی است.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: براساس قانون، استخدام های آموزش و پرورش براساس رشته – شغل – محل انجام می شود و بنابراین هر فردی براساس شغل، رشته و محلی که خودش انتخاب کرده است، پذیرفته می شود و آموزش و پرورش نمی تواند که سهمیه یک استان را برای استان دیگر در نظر بگیریم. تجربه نشان داده است که در چنین شرایطی، افراد بعد از یک سال کار در استان دیگر، درخواست انتقالی به استان خود را مطرح می کنند و این مساله منجر به بروز مشکلاتی در سازماندهی نیروهای آموزش و پرورش می شود.

این گفته ها در حالی است که پیشتر یکی از کارنامه سبزها در گفت و گوی اختصاصی با «مدرسه آنلاین» گفته بود: سال ۹۹ آزمون به دلیل کرونا بارها به تعویق افتاد و از طرفی هم خیلی ها به دلیل بومی گزینی اقدام به جعل مدرک کردند و در فرایند مصاحبه ها نیز سلیقه ای عمل شد. یعنی در برخی مناطق رزومه های پژوهشی ارزیابی شد و در برخی مناطق ارزیابی نشد.

وی افزود: الان ما خواهان اجرایی شدن قانونی هستیم که خود مسئولان تصویب کرده اند. ماده ۲۴ تبصره یک تأکید دارد که کارنامه سبز تا دو سال اعتبار دارد و دولت متعهد است ما را استخدام کند.

این معترض کارنامه سبزی اضافه کرد: مدت هاست به ما وعده دروغ می دهند و حتی یکی از مسئولان وزارت خانه نمی آیند از ما سئوال کنند حرف حسابتان چیست. مدام وعده دروغ می دهند و ما نمی دانیم در مورد آینده ما چه برنامه ای دارند؟ مجلس ما را پاس می دهد به وزارتخانه و سازمان برنامه و اینجا هم کسی پاسخگوی ما نیست.

همانطور که اشاره شد کارنامه سبزها در واقع کسانی هستند که برای مصاحبه نهایی پذیرش دعوت شدند، اما در مرحله سه برابر ظرفیت رد شده اند و فرد دیگری پذیرفته شده است. با در نظر گرفتن این واقعیت می توان اینگونه در نظر گرفت که حتی در صورت پذیرش این افراد به جای پذیرفته شده های قبلی، قاعدتاً افرادی که اکنون پذیرفته شده اند باید به روندها معترض می شدند و این یعنی ماجرای کارنامه سبزها می تواند به عنوان یک چالش دائمی مطرح باشد.

بر همین اساس شاید نیاز باشد در آزمون های استخدامی آینده مسئولان اجرایی تدابیر ویژه ای برای رفع این چالش در نظر بگیرند./تابناک

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده