شب قدر سند امامت شیعه و تداوم آن در تاریخ است-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی «ابراهیم بهاری» استاد حوزه و معارف دینی؛

شب قدر سند امامت شیعه و تداوم آن در تاریخ است

از شب قدر به عنوان لیله العظمه یاد می‌شود، یعنی شب بزرگ و با عظمت. در قرآن آمده است قدر ندانستند و نشناختند خدا را آنگونه که حق عظمت او بود، قطعا ما انسان‌ها نمی‌توانیم قدرت درک کاملی از شب قدر داشته باشیم اما باید بدانیم لیله القدر در تعابیر مرحوم راغب اصفهانی تنظیم و تعیین امور مخصوصی است که توسط پروردگار عالم قرار داده شده تا امور زندگی انسان در این شب ورق بخورد.
ابراهیم بهاری؛ استاد حوزه و معارف دینی
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 24
کد خبر: ۱۳۰۶۹۶

شب قدر سند امامت شیعه و تداوم آن در تاریخ است

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ همانطور که از اسم شب قدر درک می‌شود مشخص است تمامی قدر و منزلت شخصیت انسان بنا بر خواسته پروردگار متعال می‌تواند در این شب بسیار گرانقدر ورق بخورد، به همین مناسبت در تعریف وصف شب قدر، قرآن کریم این شب را برتر از هزار ماه معرفی کرده است، یعنی درجه و عظمت عمر انسان را اینگونه حساب می‌کند که یک شب قدر برابر با هزار ماه از عمر انسان یعنی قریب به هشتاد و سه سال است .

 

زمانی که آیات شریفه سوره قدر بر پیامبر اکرم نازل شد، نشان داد که بشر نمی‌تواند منزلت شب قدری که در قرآن کریم مطرح شده را درک کند، اما نزول قرآن را می‌توان یکی از فضایل شب قدر عنوان کرد. نزول جامع‌ترین، کاملترین و ماندگارترین کتاب الهی، بر عظمت و منزلت شب قدر افزوده است.

 

قرآنی که دفعتا بر قلب مبارک پیامبر اکرم در شب قدر نازل شد و تدریجا با شان نزول‌ها به وجود مبارک ایشان نازل شد، آنچنان عظمت دارد که در شب قدر به انسان ارزانی شد. قرآن کتاب هدایت‌گر بشر را با عظمتی نزول اجلال به زمین دادند تا انسان از کنار قرآن اوج بگیرد و به سرمنزل مقصود برسد.

 

از شب قدر به عنوان لیله العظمه نیز یاد می‌شود، یعنی شب بزرگ و با عظمت. در قرآن آمده است قدر ندانستند و نشناختند خدا را آنگونه که حق عظمت او بود، قطعا ما انسان‌ها نمی‌توانیم قدرت درک کاملی از شب قدر داشته باشیم اما باید بدانیم لیله القدر در تعابیر مرحوم راغب اصفهانی تنظیم و تعیین امور مخصوصی است که توسط پروردگار عالم قرار داده شده تا امور زندگی انسان در این شب ورق بخورد.

 

امام صادق علیه السلام نیز بر این موضوع تاکید کرده‌اند که تقدیر امور انسان در شب قدر صورت می‌گیرد. در شب نوزدهم اعمال و زندگی یک سال آینده نوشته می‌شود، در شب بیست و یکم تایید و تحکیم می‌شود و در شب بیست و سوم به محضر مبارک امام زمان علیه السلام برای امضا تقدیم می‌شود تا به صاحب عمل بازگردانده شود.

 

براساس روایات، سرنوشت افراد برای یکسال بعد مثل تعیین رزق و روزی، مرگ و میرها، خوشی‌ها و ناخوشی ها،انواع و اقسام حوادث در شب قدر برای انسان ها تعیین می‌شود.

 

یکی از دلایل اصلی شب قدر سند امامت شیعه است چرا که سند امامت و تداوم آن در طول تاریخ به مجموعه مردم عالم نشان داده می‌شود به طوری که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کسی که از فیض شب قدر محروم شود از تمام خیرات محروم شده و از خیرات شب قدر محروم نمی‌شود مگر کسی که خود را محروم کرده باشد.

 

رسول اکرم (ص) همچنین فرمودند: روح و ملائکه ای که در این شب نازل می‌شوند بر من نازل می‌شوند و بعد از من بر امیر المومنین و فرزندان او که یازده فرزند او هستند نازل می‌شود تا روز قیامت. پیامبر اکرم به مردم فرمودند : قدر ائمه اطهار را بدانید و در شب قدر از پروردگار عالم بخواهید که بر شما آنچه که خیر و صلاح شماست عرضه کنند به واسطه وجود ائمه اطهار. از این موضوع روشن می‌شود شب قدر یعنی شب ولایت و امامت یعنی معنای روایاتی که شب قدر را حتی به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تفسیر کرده‌اند روشن می‌شود چرا که امام صادق علیه السلام فرمودند: شب قدر یعنی مادر ما فاطمه زهرا سلام الله علیها.

 

در باب خصوصیت دیگر شب قدر می‌توان گفت شب بخشش گناهان و شب آمرزش و عفو و رحمت الهی است به طوری که در روایات دینی آمده است در شب قدر هرکسی از روی اخلاص خود نماز بخواند و خدا را بخواند خداوند منان گناهان گذشته و حال او را مورد رحمت قرار می‌دهد.

 

از اعمال خوب شب های قدر این است که مردم علاوه بر خواندن مناجات و بر سر گرفتن قرآن و قرائت دعاهای وارده، بزرگترین و زیباترین عملی که در شب قدر از انسان ثبت و ضبط می‌شود عملی که شاید بتواند مجموعه گناهان انسان را مورد عفو و رحمت قرار دهد سلام دادن بر امام حسین علیه السلام و زیارت آن وجود مبارک از هر نقطه عالم خاکی است. خواندن دو رکعت نماز با چهارده سوره توحید و هفتاد استغفار و صد رکعت نماز در شب قدر نیز وارد شده است، یعنی پنجاه نماز دو رکعتی اگر خوانده شود می‌تواند انسان را در این شب عزیز مورد لطف و عنایت پروردگار عالم قرار دهد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار