چگونه از بروز عوارض ارتودنسی دندان جلوگیری کنیم؟-راهبرد معاصر

چگونه از بروز عوارض ارتودنسی دندان جلوگیری کنیم؟

بریس ها به شما کمک می کنند تا لبخندی زیبا داشته باشید اما انواع مختلف این بریس ها میتوانند عوارض جانبی زیادی برای دندان ها، صورت یا لب های افراد بزرگسال داشته باشند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 30
کد خبر: ۱۳۱۵۵۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ بریس ها به شما کمک می کنند تا لبخندی زیبا داشته باشید اما انواع مختلف این بریس ها میتوانند عوارض جانبی زیادی برای دندان ها، صورت یا لب های افراد بزرگسال داشته باشند. اما اگر شما به توصیه های متخصص خود عمل کنید می توانید این عوارض را کنترل کرده یا کاهش دهید. قبل از انجام ارتودنسی حتما با متخصص خود مشورت کنید.

عوارض جانبی بریس روی دندان ها چیست؟

در این بخش به ده مورد از شایع ترین عوارض جانبی بریس روی دندان ها اشاره می کنیم:

  • ناراحتی خفیف: بریس ها میتوانند باعث ناراحتی خفیف برای افراد بزرگسال شوند چون عادت به استفاده از بریس ندارند. بنابراین ممکن است چند هفته اول درمان برای بیماران سخت باشد.
  • مشکل هنگام خوردن غذا: افراد بزرگسالی که از بریس استفاده میکنند ممکن است هنگام خوردن غذا دچار مشکل شوند. این مسئله یکی از مهم ترین عوارض جانبی شایع بریس ها بر روی دندان ها است چون بریس حرکت آزادانه دندان ها را محدود میکنند.
  • مشکل در گفتار: افراد بزرگ سالی که از بریس استفاده میکنند ممکن است هنگام صحبت کردن دچار مشکل شوند چون سیم های فلزی سفت و براکت ها حرکات دهان را محدود میکنند.
  • درد فک: براکت های سفت ممکن است باعث ایجاد درد در دندان ها شوند که این درد میتواند به فک هم سرایت کند بخصوص اگر بیمار قبل از نصب بریس ها فک خود را درمان کرده باشد.
  • سوزش. بیشتر بزرگسالان یا نوجوانان ممکن است هنگام استفاده از این بریس ها دچار سوزش شوند.
  • زخم های دهان: احتمال ایجاد زخم های دهانی ناشی از بریس ها در هفته های اول بسیار زیاد است.
  • نامنظم شدن وعده های غذایی: به طور طبیعی بریس ها غذا خوردن را برای افراد سخت میکنند در نتیجه آنها باید هنگام خوردن غذا بسیار محتاط باشند.
  • حساسیت: برخی از بزرگسالان ممکن است نسبت به لاستیک لاتکس که معمولا در بریس ها یا سیم های فلزی استفاده میشود حساسیت داشته باشند.
  • توجه بیشتر به بهداشت دهان و دندان: بزرگسالان باید بعد از استفاده از بریس ها به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر اهمیت بدهند چون مسواک زدن با وجود بریس ها بیشتر زمان میبرد و نباید هیچگونه مواد غذایی روی بریس ها باقی بماند.
  • احتمال ایجاد پلاک: اگر بزرگسالان با وجود بریس ها بهداشت دهان و دندان خود را جدی نگیرند احتمال ایجاد پلاک ها در اطراف بریس های دندان وجود دارد که میتواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

 

چگونه از عوارض جانبی بریس های دندانی جلوگیری کنیم؟

آشنایی با عوارض جانبی بریس ها به شما کمک میکند تا با عمل کردن به نکته های زیر این عوارض را کاهش دهید یا از بروز آنها پیشگیری کنید.

توجه: شما حتما باید به توصیه های ارتودنتیست خود بسیار دقت کنید چون شرایط بیماران مختلف با یکدیگر یکسان نیست. به عنوان مثال اگر ایمپلنت دندان دارید باید قبل از ارتودنسی با دکتر متخصص ایمپلنت خود صحبت کنید یا در جلسه مشاوره با دندانپزشکتان مطرح کنید.

 

احساس ناراحتی ناشی از بریس ها را مدیریت کنید.

ناراحتی ناشی از بریس ها شایع ترین عارضه جانبی است. دلیل این نارحتی این است که بریس ها باید دندان ها را به موقعیت جدید خود حرکت دهند.

هر بار که متخصص ارتودنتیست سیم ها را سفت میکند این ناراحتی بدتر میشود. باید به این نکته دقت کنید که این ناراحتی در فاصله زمانی بین سفت شدن سیم ها کاهش میابد یا به طور کلی از بین می رود.

هیچ راهی برای جلوگیری از این ناراحتی وجود ندارد اما شما میتوانید این ناراحتی را با مصرف ایبوپروفن های  معمولی کاهش دهید.

همچنین ممکن است هنگامی که بریس های خود را برای اولین بار نصب می کنید احساس ناراحتی کنید چون فلزها دهان شما را دچار سوزش میکنند. استفاده از موم ارتودنسی روی براکت ها می تواند از این عارضه جلوگیری کند. با گذشت زمان دهان شما به بریس ها عادت می کند و سوزش از بین می رود.

 

علائم سفید روی دندان ها

برداشتن بریس ها ممکن است باعث ایجاد علائم سفیدی روی دندان ها شود. این علائم سفید نشان دهنده کاهش کلسیم دندان است. برای جلوگیری از این مشکل شما باید براکت ها و دندان های خود را تمیز کنید.  تمیز کردن دندان ها مواد غذایی روی دندان را از بین میبرد و از ایجاد پلاک جلوگیری میکند در نتیجه دندان های شما دچار کاهش کلسیم نمیشود.

حفظ بهداشت دهان و دندان به صورت مداوم باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان ها میشود و همچنین شما بعد از بر داشتن بریس ها دچار مشکل نمیشوید.

 

بریس های شکسته

بریس ها دندانی در برخی موارد ممکن است دچار شکستگی شوند. شل شدن سیم ها میتواند باعث ایجاد سوزش دهان شود. در بدترین حال ممکن است براکت های شما شل شوند. ساده ترین راه برای جلوگیری از این مشکل پرهیز از خوردن غذاهای سفت است. مواد ترد هم می توانند مشکلاتی را برای شما ایجاد کنند. در صورتی که متوجه شل شدن بریس های خود شدید فورا آنها را تعمیر کنید تا دچار مشکلات جدی تر نشوید.

 

مراقب واکنش های آلرژیک باشید.

اگر به نوع خاصی از فلزها یا لاتکس های لاستیکی حساسیت دارید از این مواد در بریس هایتان استفاده نکنید. علائمی مانند گزگز یا سوزش، از دست دادن حس چشایی یا ایجا زخم دهان میتوانند نشان دهنده حساسیت به فلز باشند. شما باید برای جلوگیری از عوارض در این باره با ارتودنتیست خود صحبت کنید. پزشک شما میتواند از بریس های جایگزین مانند بریس های سرامیکی یا حتی ارتودنسی نامرئی استفاده کنند.

 

غذا خوردن با بریس

هنگام استفاده از بریس  ها باید از خوردن برخی غذاها اجتناب کنید تابراکت ها و دندان های شما تمیز و در شرایط خوبی قرار بگیرند. این غذا ها عبارتند از:

  • غذاهای جویدنی (آب نبات های نرم، دونات)
  • غذاهای چسبنده (آدامس و سایر آبنبات های چسبنده)
  • غذاهای ترد (چیپس، ذرت بو داده)
  • غذاهای سفت (آب نبات سفت، آجیل)
  • غذاهایی که نیاز به گاز زدن دارند (سیب، بلال)

با وجود اینکه ممکن است قادر به خوردن برخی غذاهای مورد علاقه تان نباشید اما هنوز هم غذاهای خوشمزه بسیاری وجود دارد که خوردن آنها برای بریس ها خطرناک نیست. از جمله:

  • لبنیات: نوشیدنی هایی که از شیر ساخته میشوند، پنیر های نرم
  • غلات: تورتیلاهای نرم، کلوچه (بدون آجیل)، پنکیک، برنج نرم پخته شده، پاستا
  • گوشت: گوشت، مرغ پخته شده نرم، تن ماهی، سالمون، کوفته
  • میوه ها: موز و غذاهای نرم و میوه ای مانند کمپوت سیب و آب میوه
  • سبزیجات: لوبیا، اسفناج بخارپز، پوره سیب زمینی
  • تنقلات: بستنی (بدون آجیل)، کیک نرم و انواع دسرها، پودینگ، ژله
  • غذاها را قبل از خوردن به قسمت های کوچیک تقسیم کنید

 

انجام فعالیت های مختلف با وجود بریس ها

شما می‌توانید با وجود بریس ها به فعالیت ها و ورزش های مورد علاقه تان ادامه دهید. اگر ورزش می کنید بهتر است از محافظ دهان مناسب برای محافظت از دندان ها و بریس ها در برابر آسیب استفاده کنید. در صورتی که حین ورزش دچار آسیب شدید، حتما باید برای بررسی هر گونه آسیب احتمالی به بریس ها آنها را بررسی کنید. اگر متوجه شل شدن دندان ها یا آسیب به بریس های خود شدید، در اسرع وقت با دندان پزشک خود تماس بگیرید.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار