بازداشت عجیب دیپلمات های اتحادیه اروپا در بازگشت از تهران-راهبرد معاصر
گزارش نشریه « ریسپانسیبل استیت کرفت»؛

بازداشت عجیب دیپلمات های اتحادیه اروپا در بازگشت از تهران

هنگامی که یک کشور عضو با یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به گونه ای تحقیرآمیز رفتار می کند، ناگزیر سئوالاتی را در مورد وحدت درون اتحادیه اروپا ایجاد می کند ؛ سرمایه ای که مقامات اتحادیه اروپا مایلند هنگام مقابله با تهدیدات خارجی مانند تجاوز روسیه در اوکراین بر آن تاکید کنند.
الدار ممدوف؛ کارشناس ارشد مسائل ایران در اندیشکده کوئینسی
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 18 May 2022

 

بازداشت عجیب دیپلمات های اتحادیه اروپا در بازگشت از تهران

به گزارش راهبرد معاصر؛ صبح روز ۱۳ می، انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا پس از بازگشت از تهران برای مدت کوتاهی توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت نگهداری شد. وی قبل از این برای نجات توافق هسته ای به تهران سفر کرده بود و با مقامات ایران دیدار داشته است.

 

برونو شول، رئیس کارگروه اقدام ایران در سرویس اقدام خارجی اروپا و استفان کلمنت سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل ، انریکه مورا را همراهی می کردند. انریکه مورا با اشاره به این که وی دارای گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی است، به نقض کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک توسط مقامات آلمانی اشاره کرد. به نقل از این دیپلمات، هیچ توضیحی در مورد بازداشت آنها داده نشد و تلفن ها و گذرنامه وی برای بررسی توسط پلیس گرفته شد.

 

گزارش ها حاکی از آن است که این سه مرد به مدت 40 دقیقه به طور جداگانه بازداشت شدند و سپس در راه بازگشت به بروکسل فرستاده شدند. در حالی که جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا تلاش می کرد تا این حادثه را کم اهمیت جلوه دهد و تاکید می کرد که با مقامات آلمانی در ارتباط است، اما انریکه مورا تصمیم گرفت که این رویداد را علنی نماید.

 

در واقع، آنچه در فرانکفورت اتفاق افتاد برای اتحادیه اروپا و تلاش های آن برای ایفای نقش جدی در امور بین المللی بسیار غیرعادی و شرم آور است. البته این امکان وجود دارد دستگیری انریکه مورا صرفاً به دلیل اشتباه پلیس مرزی در فرودگاه بوده است اما او یک فرد شناخته شده، یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا است که با پاسپورت دیپلماتیک یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر می کند. غیرقابل تصور است که پلیس در فرانکفورت از کنوانسیون هایی که مصونیت دیپلماتیک را هدایت می کند بی اطلاع باشد.

 

 این امر تعدادی سئوال نگران کننده را ایجاد می کند. با توجه به اینکه آلمان یکی از اعضای تروئیکای غربی (به همراه بریتانیا و فرانسه) طرف های برجام است که متعهد به حفظ این توافق شدند، چرا مقامات آلمانی باید به این شکل عمل کنند، دقیقاً ماموریتی که انریکه مورا بر عهده آن است؟ هنگامی که یک کشور عضو با یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به گونه ای تحقیرآمیز رفتار می کند، ناگزیر سئوالاتی را در مورد وحدت درون اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند ؛ سرمایه ای که مقامات اتحادیه اروپا مایلند هنگام مقابله با تهدیدات خارجی مانند تجاوز روسیه در اوکراین بر آن تاکید کنند.

 

چنین حوادثی همچنین روابط اتحادیه اروپا با کشورهای ثالث را تضعیف می کند. بدیهی است که مقامات تهران نسبت به وقایع فرانکفورت بی توجه نیستند. این اقدام به خصوص با توجه به حساسیت ماموریت انریکه مورا در تهران بیشتر به اعتبار بلوک اروپا آسیب می زند. آنچه در اوایل 13 می در فرانکفورت رخ داد، در ظاهر، نشانه‌های خرابکاری دیپلماتیک در زمان حساس مذاکرات با ایران را دارد. دولت آلمان یک توضیح کامل به شهروندان و شرکای خود در اتحادیه اروپا بدهکار است.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد: / ۱ روز پیش

حملات مقاومت، عامل شکست پروژه «آیمک»