عملیات رسانه‌ای غرب برای سانسور زیارت باشکوه اربعین-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی بشیر اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛

عملیات رسانه‌ای غرب برای سانسور زیارت باشکوه اربعین

جنگ رسانه‌ای غرب علیه رویداد عظیم زیارت اربعین بیانگر آگاهی آنها به اثرات مثبت رویداد در تحقق وحدت اسلامی است. در سال‌های اخیر تلاش وافری در سانسور سیستماتیک پوشش خبری راهپیمایی اربعین به عمل آمده است و رسانه‌های جریان غرب کوشیده‌اند تا کمترین انعکاس ممکن را با انتخاب قاب‌های گزینشی از جمعیت میلیونی زائران نمایش دهند یا اینکه به‌ کلی از پوشش خبری آن طفره بروند.
بشیر اسماعیلی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 11
کد خبر: ۱۵۰۱۸۵

عملیات رسانه‌ای غرب برای سانسور زیارت باشکوه اربعین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پیاده روی اربعین امسال هم مانند سال های گذشته با شکوه و عظمت چشمگیری در جریان است و مسلمانان از سراسر جهان برای گرامیداشت مراسم اربعین شهادت امام حسین (ع) و یارانش رهسپار عراق شده‌اند.


هر چند بزرگترین گردهمایی آیینی بشر در همه دوران‌ها، از جهات مختلف دینی و فرهنگی حائز اهمیت است، اما نبایست از بار سیاسی و بین‌المللی آن غافل شد. پیام اصلی مراسم اربعین، وحدت و اولویت بخشیدن به معنویت و دین در برابر جاذبه‌های قدرت سیاسی است. تفرقه و چند دستگی میان مسلمانان در چند سده گذشته باعث گرفتاری و عقب ماندگی شده و موجبات سوءاستفاده‌‌های سیاسی و استعماری غرب را فراهم کرده است. گرچه نهاد‌های بین‌المللی مانند سازمان کنفرانس اسلامی که با شعار «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» تحت کنترل خواسته های عربستان قرار دارد، کوشیده‌اند همبستگی را میان امت اسلامی اعاده کنند، اما هیچ‌گاه از حد صدور بیانیه‌های تشریفاتی و نشست‌های بی‌اثر فراتر نرفته‌اند.


در تاریخ معاصر شخصیت‌هایی مانند اقبال لاهوری، سید جمال‌الدین اسدآبادی و به ویژه حضرت امام خمینی (ره) بر اصل وحدت امت اسلام تأکید ویژه کرده‌ و عامل بروز همه مشکلات را تفرقه مسلمانان دانسته‌اند. پیام محوری اربعین این است که از هر نژاد و زبان و ملیتی بایست در مسیری واحد گام برداشت و به سوی مقصدی یگانه حرکت کرد. در این سفر معنوی پاسداشت شعائر دینی و اولویت بخشیدن به آرمان اسلامی به طور نمادین تمرین می‌شود و مانند همه آیین‌‌های دینی، مقدمه‌ای برای تحقق این آرمان‌ها در عمل است.

پیام محوری اربعین این است که از هر نژاد و زبان و ملیتی بایست در مسیری واحد گام برداشت و به سوی مقصدی یگانه حرکت کرد. در این سفر معنوی پاسداشت شعائر دینی و اولویت بخشیدن به آرمان اسلامی به طور نمادین تمرین می‌شود

 


در عین حال، شعار قیام کربلا که مبتنی بر ایستادگی در برابر ظلم، فساد و دین‌زدایی از جامعه اسلامی است، مورد تجدید میثاق قرار گرفته و بار دیگر بر این مهم تأکید می‌شود آنجایی که پایمردی ضرورت دارد، گذشتن از جان در راه نیل به هدف متعالی و پرهیز از هر نوع مصالحه فریضه خواهد بود.

 


در دنیای امروز به ویژه، مرور نمادین چنین مفاهیمی در اربعین بسیار ضروری به نظر می‌آید. در حالی که وهابیت دست‌نشانده غرب با پشت‌پا زدن به سال‌ها ستم سازماندهی شده علیه مردم فلسطین، به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی روی آورده است و دولت‌های عربی مانند زمان بنی امیه، دنیاطلبی و مال‌پرستی را به روح والای اسلام ترجیح داده‌اند، اربعین می‌تواند تلنگری دوباره به اذهان مسلمانان این کشور‌ها باشد.


علاوه بر این، برخی اختلافات داخلی عراق می‌تواند در سایه پیام راهپیمایی اربعین رنگ ببازد. جنگ رسانه‌ای غرب علیه این رویداد عظیم بیانگر آگاهی آنان به اثرات مثبت اربعین در تحقق وحدت اسلامی است. در سال‌های اخیر تلاش وافری در سانسور سیستماتیک پوشش خبری راهپیمایی اربعین به عمل آمده است و رسانه‌های جریان غرب کوشیده‌اند تا کمترین انعکاس ممکن را با انتخاب قاب‌های گزینشی از جمعیت میلیونی زائران نمایش دهند یا اینکه به کل از پوشش خبری آن طفره بروند.


تبعیض رسانه‌ای این روزها با پوشش خبری واقعه‌ای مانند مرگ ملکه انگلستان قابل مشاهده است که از حیث جمعیت حاضر و عظمت رخداد، مانند قطره‌ای از دریاست. علاوه بر سانسور رسانه‌ای، شاهد جریان‌های تخریب، تحریف و وارونه جلوه دادن حقایق درباره مراسم اربعین هستیم که به طور برنامه‌ریزی شده درصدد تخریب وجهه اربعین و رویگردانی مردم از این رخداد مهم هستند .

ضرورت تداوم راهپیمایی زیارت اربعین و تلاش برای بدل شدن مناسک نمادین آن به فعلیت، از وظایف اصلی مسلمانان جهان است


از همین روی است که مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت اربعین فرموده‌اند: اهمیت‌ اربعین‌ در آن‌ است‌ که‌ در این‌ روز با تدبیر الهی یاد نهضت‌ حسینی برای همیشه‌ جاودانه‌ و این‌ کار پایه‌گذاری شد. اگر بازماندگان‌ شهدا و صاحبان‌ اصلی، در حوادث‌ گوناگون‌ از قبیل‌ شهادت‌ حسین‌بن‌علی(ع‌) در عاشورا به‌ حفظ یاد و آثار شهادت‌ کمر نبندند، نسل های بعد از دستاورد شهادت‌ استفاده‌ زیادی نخواهند برد. درسی که‌ اربعین‌ به‌ ما می دهد، این‌ است‌ باید یاد حقیقت‌ و خاطره‌ شهادت‌ را در مقابل‌ طوفان‌ تبلیغات‌ دشمن‌ زنده‌ نگهداشت‌.


ضرورت تداوم راهپیمایی زیارت اربعین و تلاش برای بدل شدن مناسک نمادین آن به فعلیت، از وظایف اصلی مسلمانان جهان است تا در کنار آیین عبادی حج، دو بال امت اسلامی در تحقق وحدت اسلامی و کوتاه کردن دست استعمار و استثمار از جهان اسلام باشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده