دمشق با عفرین چه می کند؟-راهبرد معاصر

دمشق با عفرین چه می کند؟

با آغاز حمله ترکیه به عفرین، دولت سوریه نسبتا در این موضوع سکوت کرده و بسیاری با استناد به همین موضوع، دولت بشار اسد را ضعیف و ضد شهروندان کرد خود توصیف کرده اند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 07
کد خبر: ۱۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از آغاز  عملیات شاخه زیتون، بسیاری از تحلیلگران و رسانه ها، دمشق را متهم به بی تفاوتی و بی توجهی به وضعیت عفرین و نادیده گرفتن مردم این منطقه می کنند. این در حالیست که برخی اخبار حکایت از حمایت همه جانبه دولت بشار اسد از منطقه عفرین در برابر حمله ترکیه به این قسمت از خاک سوریه می کند. در این راستا، الشرق الاوسط می نویسد،: " سیبان حمو فرمانده یگانهای مدافع خلق کُرد مستقر در عفرین با اعلام این که ارتش ترکیه به هدف خود برای اشغال عفرین دست نیافته و در آینده نیز دست نخواهد یافت، گفت: اکنون دولت به ما کمک های دارویی و پزشکی می رساند."


 گفته های حمو در کنار گزارش آناتولی در روزهای اولیه عملیات "شاخه زیتون" که از کمک مخفیانه ارتش سوریه به کردهای عفرین خبر می داد، نشان می دهد که دولت سوریه به فکر یاری رساندن مردم خود در این منطقه هست ولی به دلایلی، به صورت پنهانی این کمک ها را می فرستد. حال این سوال پیش می آید که علت عدم اقدام جدی و آشکارارتش سوریه برای مقابله با حمله ترکیه چیست؟ در این رابطه می توان چند فرض را در نظر داشت:


1. ممکن است دولت سوریه تحت فشار روسیه دست به تقابل مستقیم با ترکیه نزده باشد. مسکو اکنون خواهان اتمام جنگ است و اهمیتی برای لزوم آزادسازی تمام مناطق خارج از کنترل دولت قائل نیست. در نتیجه احتمالا با آنکارا به توافق رسیده تا عفرین را به ترک ها بسپارد. اگر چنین مسئله ای واقعیت داشته باشد، دولت سوریه به دلیل این که به روسیه نیازمند است، می کوشد تا نظر پوتین را هم مدنظر قرار داده و اقدامی نکند.


2. شاید دولت سوریه فعلا قصد گشودن جبهه جدیدی علیه ترکیه را ندارد تا بتواند متمرکز بر جبهه های موجود باشد و پس از شکست کامل تروریست ها به ویژه در ادلب، مناطق تحت کنترل ترکیه را باز پس گیرد.


3. به طور قطع نفوذ کردهای نزدیک به امریکا در میان یگان های مدافع عفرین، یکی از علت هایی بوده که حداقل از انگیزه دولت سوریه برای کمک به آن ها کاسته است. پس از آن که ترکیه عملیات خود ضد عفرین را آغاز کرد، گروهی از مدافعان کرد این منطقه خواستار استقرار نیروهای ارتش سوریه در آن شدند ولی گروه های دیگر که نزدیک به امریکا بودند، مانع شدند. بنابراین، دولت سوریه کمی در ارسال کمک به گروه های کردی مستقر در عفرین احتیاط به خرج می دهد تا مبادا دشمنان خود را تقویت کند.


در مورد کردهای عفرین نباید از یاد برد که آن ها، در زمان محاصره نبل و الزهرا، تا مدت نسبتا طولانی به شیعیان در محاصره کمک می رساندند و نگذاشتند حلقه محاصره کاملا بسته شود. البته در اواخر دوره حصر نبل و الزهرا، عفرین هم کمک خود به شیعیان را متوقف ساخت. این مسئله نشان می دهد که در میان اهالی عفرین، گروهی هستند که طرفدار دولت مرکزی اند و دمشق تلاش دارد تا به آن ها به صورتی که در تقابل با توافقات احتمالی روسیه و ترکیه قرار نگیرد، یاری برساند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده