گل به خودی اروپایی‌ها با تحریم روسیه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

گل به خودی اروپایی‌ها با تحریم روسیه

مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا با بیان اینکه آمریکایی‌ها یک‌جانبه در حال حمایت از اوکراین هستند، زیرا اروپایی‌ها به دلیل فشارهای اقتصادی در داخل خود دچار اختلافاتی بر سر ادامه حمایت از اوکراین شده‌اند، گفت: اروپایی‌ها به دلیل شرایطی که بعد از تحریم روسیه و بحران انرژی بر این قاره حاکم شده است، بسیار ناراضی هستند و رشد اقتصادی بسیار پایینی را در فصل سرما تجربه می‌کنند.
مهدی خورسند؛ کارشناس مسائل اوراسیا
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۴ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 14
کد خبر: ۱۶۷۳۶۷

گل به خودی اروپایی‌ها با تحریم روسیه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کمتر از یک ماه تا رسیدن به یک سالگی جنگ اوکراین زمان باقی نمانده است. در این فضا اروپایی که به ظاهر ناظر بر جنگ است، از آسیب های آن در امان نبوده و پا به پای کی یف از تبعات منفی آتشی که در به پا کردن آن بی تأثیر نبوده است، نصیب می برد. گرانی و کمبود مواد غذایی تا بحران سرسام آور سوخت و تقلاهای مداوم سران اروپا برای کاستن از بار بحران جدی در میانه فصل سرما، تنها گوشه ای از آن چیزی است که اروپا به دلیل همراهی با آمریکا و به نام امنیت بر مردم خود تحمیل می کند.


شمار بسته های تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه به عدد 9 رسیده است، ولی تحریم ها به مثابه بومرنگی به خود اروپایی ها برگشت و دامن گیر این کشورها شد؛ به نحوی که هر روز در یک کشور این قاره اعتراض مردمی به وضعیت دشوار زندگی برقرار است. تحریم هایی که قرار بود بخش انرژی را به عنوان بزرگترین و مهمترین منبع درآمدی روسیه هدف قرار دهد و اکنون غربی ها را دچار چالش کرده است.


اروپایی ها به خیال اینکه با ضربه زدن به مسکو از ناحیه انرژی و کاهش درآمدهای آن می توانند شرایط را برای روس ها دشوار و درنهایت به عنوان طرف بازنده مجبور به پذیرش خواسته های غرب کنند، بر طبل ادامه جنگ کوبیدند، اما مدت هاست ثابت شده برآوردهایشان نادرست بوده است. اکنون اروپا تاوان تبعیت کورکورانه از آمریکا را به واسطه درگیر شدن در جنگ اوکراین می دهد.

روس ها از سال 2016 شروع به تغییر ذخایر ارزی خود کردند و با تبدیل دلار سراغ طلا و ارزهای جایگزین رفتند


مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا درباره اوضاع پیرامونی جنگ اوکراین و اثرات تحریم های غرب بر روسیه به «راهبرد معاصر» گفت: تصور می کنم جنگ اوکراین وارد مرحله تازه ای می شود که در آن شاهد استفاده یا تجهیز این کشور به سلاح های پیشرفته از سوی آمریکایی هاست. به تازگی دولت آمریکا از بسته حمایتی رونمایی کرد و برای نخستین بار جزئیات سامانه های پدافندی ای را که می خواهد در اختیار کی یف قرار دهد، اعلام کرد.


وی با بیان اینکه فضای جنگ اوکراین به سمت جنگ آمریکا و روسیه پیش می رود، افزود: آمریکایی ها تقریباً یکجانبه در حال حمایت از اوکراین هستند و به دلیل اینکه اروپایی ها به دلیل فشارهای اقتصادی در داخل خود دچار اختلافاتی بر سر ادامه حمایت از اوکراین شده اند، عملاً جبهه جنگ به سمت تقابل روسیه و آمریکا در حال تغییر است.


کارشناس مسائل اوراسیا با کم تأثیر خواندن 9 بسته تحریمی غرب علیه روسیه عنوان کرد: روس ها از زمان جنگ نخست اوکراین در سال 2014 و 2015 خود را برای تحریم ها آماده کرده بودند. آنها از سال 2016 شروع به تغییر ذخایر ارزی خود کردند و با تبدیل دلار سراغ طلا و ارزهای جایگزین رفتند. مسکو همچنین در مبادلات تجاری خود در نهادهای منطقه ای به ویژه در گروه «بریکس»، سازمان همکاری شانگهای و حتی اتحادیه همکاری های اقتصادی اوراسیا به سمت تبادلات غیر دلاری پیش رفت.


خورسند گفت: طبق آمارها، مبادلات روسیه با قدرت های نوظهور دنیا ازجمله چین و هند، آفریقای جنوبی و دیگر کشورها به سمت دلارزدایی پیش رفته است. شاید این اقدام شوک اولیه ای به مسکو وارد کرد، اما به دلیل تدابیری که روس ها از پنج یا 6 سال قبل دیده بودند و منتظر چنین اقداماتی از سوی غرب بودند، باعث شد آسیب های کمتری ببینند. وقتی آمادگی ضربه از طرف مقابل را داشته باشید، برنامه ریزی بهتری خواهید کرد و روس ها تقریباً به همین شکل عمل کردند.


وی تصریح کرد: آمریکایی ها با تحریم ها علیه روسیه عملاً مسیر طبیعی انتقال انرژی و مواد غذایی را به اروپا با اختلال مواجه کردند و از همین موضوع نیز سوءاستفاده می کنند و انرژی خود را به گزاف ترین قیمت به اروپایی ها می فروشند. در رسانه های غربی این طور مدیریت می کنند که اروپایی ها جنگ انرژی را پشت سر گذاشته اند و این جنگ با کمترین آسیب بوده است.


خورسند گفت: این رسانه ها اجازه انتشار اخبار واقعی را ندارند که نشان می دهد کارخانه های اروپایی با 50 درصد ظرفیت در حال کار هستند و همین موضوع باعث می شود شاهد باشیم فضا بسیار آرام است؛ در حالی که اروپایی ها به دلیل شرایطی که بعد از بحران انرژی بر این قاره حاکم شده است، بسیار ناراضی هستند. آنها رشد اقتصادی بسیار پایینی را در فصل سرما تجربه می کنند و همه این موارد ناشی از تحریم ها علیه روسیه است.

آمریکایی ها با تحریم ها علیه روسیه عملاً مسیر طبیعی انتقال انرژی و مواد غذایی را به اروپا با اختلال مواجه کردند


کارشناس مسائل اوراسیا در زمینه رویکرد منفعل و آسیب زننده اتحادیه اروپا علیه خود عنوان کرد: اتحادیه اروپا ناچار است و در دامی گرفتار شده که اگر بخواهد در مقابل آمریکا بایستد، شاید تصور می کند باید به قیمومیت روسیه دربیاید. اروپا شخصیت باثبات ندارد و نتوانسته است رویکرد مستقل سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای خود ایجاد کند. در ذهن اروپایی ها این نگاه نقشه بسته است که اگر از حمایت آمریکا برخوردار نباشند، با تهدیدی به نام روسیه مواجه خواهند شد که اروپا را نابود خواهد کرد.


خورسند ادامه داد: اگر اروپایی ها برخلاف فضای ترس و ارعاب کنونی به سمت روسیه حرکت کنند، حمایت آمریکا را از دست می دهند و اگر بخواهند به سمت آمریکا بروند شرایط جنگ باقی خواهد ماند. تصور اروپایی ها بر این است، اگر در جبهه آمریکا باقی بمانند شاید بتوانند امنیت پوشالی ای که شاید ناتو به صورت ادعایی برای کشورهای اروپایی به همراه آورده است، داشته باشند و امنیت خود را حفظ کنند.


تحلیلگر مسائل اوراسیا درباره چشم انداز پیش روی جنگ اوکراین، سه ماه نخست سال 2023 را بسیار حیاتی خواند و گفت: معتقدم اگر در این فضا روسیه نتواند جنگ را به شکل مناسبی مدیریت کند و اهدافی را که تاکنون به دست آورده است تثبیت کند، فرایند فرسایشی شدن جنگ رخ می دهد. روس ها در هفته ها و یکی دو ماه آینده اقداماتی را انجام خواهند داد که به تثبیت فضای کنونی کمک کند.


وی افزود: روسیه می خواهد منطقه ای ایجاد کند که در صورت پیوستن اوکراین به ناتو حائل میان این کشور و روسیه باشد و از همسایگی و مجاورت روسیه و ناتو جلوگیری کند که می تواند رفع کننده دغدغه های امنیتی روسیه باشد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار