خدمات سپاه به مناطق محروم/ تلاش برای تحقق درمان رایگان-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

خدمات سپاه به مناطق محروم/ تلاش برای تحقق درمان رایگان

رایگان بودن درمان یکی از اهداف انقلاب است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام همت خود را برای تحقق این مهم به‌ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار به‌کار گرفته است. متخصصان، پزشکان و نخبگان ایران اسلامی با کمترین امکانات و حتی با دستان خالی و تنها با تکیه بر توان بومی توانستند خدمات درمانی در مناطق محروم را به نتیجه برسانند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 02
کد خبر: ۱۷۰۵۲۱

خدمات سپاه به مناطق محروم/ تلاش برای تحقق درمان رایگان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 تاکنون همواره  در معرض عناد دشمنان بوده است؛ دشمنانی که حتی با وجود مشکلات داخلی فراوان در کشورشان دست از دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی برنمی دارند و مدام به دنبال سیاه نمایی و تحریم سازمان ها، نهادها و اشخاصی هستند که از تأثیرگذاری آنها در عرصه های مختلف باخبرند.


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ازجمله سازمان هایی است که تشکیل شد تا محافظ کیان کشور و ارکان انقلاب در برابر تهدیدات باشد؛ نهادی که ماهیت تشکیلش نظامی و دفاعی بود، اما امروز شاهدیم در بسیاری از عرصه ها گام های بلند و کارسازی انجام داده است.

بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه بقیه الله سپاه در روستاها و شهرهای دور افتاده به مردم خدمات شایانی ارائه می کنند؛ خدماتی که از تب سنجی و کمک به درمان های سرپایی تا دندانپزشکی و درمان های تخصصی را شامل می شود


بی توجهی به مناطق محروم و رسیدگی نکردن به مشکلات آنها در حوزه بهداشت و درمان شاید یکی از مهمترین مشکلاتی بود که در دوره طاغوت سبب خشم مردم شد؛ موضوعی که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل سپاه و بسیج امکانات پزشکی حل شد و سپاه کمک شایانی به گسترش خدمات بهداشت و درمان به ویژه در مناطق محروم کرده است.

 

 

مدال افتخار سپاه در حوزه درمانی

خدمات درمانی و بهداشتی سپاه برای مناطق محروم یکی از مواردی است که امروز با نگاهی به گذشته بیش از پیش به گستردگی آن پی می بریم که متخصصان، پزشکان و نخبگان ایران اسلامی با کمترین امکانات و حتی با دستان خالی و تنها با تکیه بر توان بومی توانستند خدمات درمانی در مناطق محروم را به نتیجه برسانند.


بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه بقیه الله سپاه در روستاها و شهرهای دور افتاده به مردم خدمات شایانی ارائه می کنند؛ خدماتی که از تب سنجی و کمک به درمان های سرپایی تا دندانپزشکی و درمان های تخصصی را شامل می شود. سپاه در توزیع واکسن فلج اطفال و ارائه خدمات درمانی حتی تا دورترین روستاها توانست عامل اصلی موفقیت کشور در زمینه مبارزه با فلج اطفال شود.


موفقیت سپاه در توزیع قطره فلج اطفال در گذشته راه را برای تولید و واکسیناسیون عمومی کرونا در دوران معاصر هموار کرد و توانست با ساخت نمونه ایرانی واکسن کرونا و واکسیناسیون عمومی به عنوان پایلوت در سیستان و بلوچستان، این استان محروم را که با آمار بالایی از کرونا درگیر شده بود، در برابر این ویروس مصون کند.


مقابله با شیوع کرونا

سپاه ثابت کرد در بزنگاه های تاریخی همیشه عنصر اصلی میدان، یاریگر و خدمت رسان است؛ مانند زمان شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور که سپاه در زمینه ضدعفونی کردن خیابان ها، تولید واکسن کرونا، واکسیناسیون عمومی، مراقبت از بیماران، ویزیت در محل و درمان آنها از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

 
سبزپوشان سپاه در راستای خدمات درمانی و بهداشتی خود برای مناطق محروم کشور در طرحی با عنوان «شهید سلیمانی» به مردم کمتر برخوردار این مناطق  خدمات درمانی ارائه کردند. در این طرح بسیج جامعه پزشکی تا ریشه کنی ویروس کرونا در کنار کادر درمان به ارائه خدمت به مردم محروم پرداخت.


انجام آزمایش ایدز از فرد مبتلا به هپاتیت B و افراد خانواده به وسیله کارشناس مبارزه با بیماری ها، تب سنجی دانش آموزان و نظارت بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی امتحانات نهایی مدارس این مناطق، ویزیت رایگان، آموزش نحوه مصرف ژل و محلول آنتی بیوتیک و عوارض مصرف بی رویه آن برای مردم ازجمله مواردی است که به ئسیله نیروهای بسیج انجام شد.


درمان های تخصصی و محرومیت زدایی

اعزام متخصص قلب وعروق برای ارائه خدمات پزشکی به مردم یکی دیگر از برنامه های اجرا شده بسیج جامعه پزشکی و سپاه با هدف ارائه خدمات درمانی رایگان و مورد نیاز در مناطق محروم و کم برخوردار بوده است. خدمات پزشکی و ارائه بسته معیشتی به بیماران مبتلا به سل، سوءتغذیه و آموزش به بیماران در زمینه تغذیه سالم و رعایت نکات بهداشتی، ویزیت و معاینه چشم (تعیین نمره) بیماران حاشیه شهرهای کم برخوردار، برپایی ایستگاه سلامت، فشارخون و تب سنجی، عملیات تست قند خون و غربال بیماران دیابتی از دیگر خدمات درمانی سپاه به شمار می رود.

سبزپوشان سپاه در راستای خدمات درمانی و بهداشتی خود برای مناطق محروم کشور در طرحی با عنوان «شهید سلیمانی» به مردم کمتر برخوردار این مناطق  خدمات درمانی ارائه کردند


اعزام تیم تخصصی و آموزشی به حاشیه شهرها و ویزیت بیماران به وسیله متخصص زنان  و نیز مشاوره و مراقبت های بارداری و آموزش خودمراقبتی به وسیله کارشناسان مامایی و روانشناسی از دیگر خدمات درمانی سپاه در مناطق محروم بوده است.

 
توزیع بسته های بهداشتی (پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی، صابون، شامپو) به تعدادی از بیماران از دیگر اقدامات جامعه پزشکی سپاه در مناطق محروم از زمان شیوع کرونا بود. باید عنوان کرد، امروز نیروها و رده‌های سپاه از مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیادی برای خدمت رسانی به مردم استفاده می کنند. رایگان بودن درمان یکی از اهداف انقلاب است که سپاه تمام همت خود را برای تحقق این مهم و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هرچه بیشتر و بهتر به هموطنان به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار به کار گرفته است.


مرد میدان عمل

سپاه از ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه الله (عج) برخوردار است که روند رو به رشدی در ارائه خدمات درمانی ایجاد می کند و توانسته است در عرصه های مختلف از هجوم بلایای طبیعی تا همه گیری کرونا با برپایی بیمارستان ها و درمانگاه های صحرایی و موقتی  نقش مؤثری در خنثی سازی تهدیدهای بهداشتی و بیماری ها در مواقع حساس داشته باشد. این مهم از روستاها و شهرهای شمال کشور تا جنوبی ترین و کم برخوردارترین آنها در جنوب شرق و جنوب غرب از بانه و کردستان تا سیستان و خوزستان گسترده است.


به گفته سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در زمان شیوع کرونا در کشور دغدغه دولت و سپاه محرومیت زدایی بود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سپاه برای رفع محرومیت و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق کمتر برخوردار می توانند نسبت به ساخت و راه اندازی  مراکز درمانی بسیار پیشرفته اقدام کنند.


بسیج و سپاه در طرح ملی واکسیناسیون فلج اطفال تجربه موفق و نقش آفرینی مؤثری داشتند، اما ساخت مراکز درمان ثابت مانند بیمارستان ها و درمانگاه های تخصصی خاتم الانبیا (ص) و ارائه خدمات با کمترین هزینه در شهرها و روستاهای محروم یکی دیگر از خدمات سپاه است.


سپاه از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مرد میدان بوده و این اقدام را در همه عرصه ها از نظامی و دفاعی تا امداد و نجات و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به خوبی ثابت کرده است. این همان چیزی است که دشمن را به وحشت انداخته و به خیال خام خود و تروریستی نامیدن این نهاد ضدتروریستی برآمده است.  

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار