توطئه پنهان آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایران-راهبرد معاصر
گزارش شبکه المیادین؛

توطئه پنهان آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایران

مقام‌های ارشد آمریکا به‌عنوان بخشی از توافقی محرمانه، با سران رژیم صهیونیستی در تل‌آویو دیدار کردند تا درباره افزایش فشار بر ایران رایزنی کنند. آنها به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وعده دادند، واشنگتن در ازای کمک این رژیم در عملیات مخفیانه داخل ایران، به عادی‌سازی روابط تل‌آویو با ریاض کمک خواهند کرد.
اف.ام شکیل؛ کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه
تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - 18 February 2023

توطئه پنهان آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اسرائیل به مقام های ارشد آمریکا اطمینان خاطر داد در صورتی که دولت آمریکا در عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی کمک کند، تنش ها را در سرزمین های اشغالی کاهش دهد و به واشنگتن در عملیات مخفی و نیمه پنهان در داخل ایران کمک خواهد کرد.


روزنامه یدیعوت آحارونت، چاپ اسرائیل در گزارشی فاش کرد، مقام های آمریکا به عنوان بخشی از توافقی محرمانه، با مقام های ارشد اسرائیل در تل آویو دیدار کردند تا درباره افزایش فشار بر ایران رایزنی کنند. آنها به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل وعده دادند، آمریکا در ازای کمک اسرائیل در عملیات مخفیانه در ایران، به عادی سازی روابط تل آویو با ریاض کمک خواهند کرد.


این ادعا پس از آخرین حمله پهپادی اسرائیل در ایران مطرح می شود؛ هرچند آسیب زیادی به کارخانه مربوط به وزارت دفاع ایران وارد نکرد. طبق این توافق، دو طرف قرار است وضعیت موجود در مسجدالاقصی را حفظ و از گسترش شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری جلوگیری کنند.

آمریکا و اسرائیل بر روی طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با ایران، ازجمله تبادل اطلاعات و توسعه اقدامات متقابل نظامی علیه ایران با یکدیگر همکاری می کنند


در شرایط کنونی تنش ها در فلسطین افزایش یافته و بیش از 35 فلسطینی از ابتدای سال جاری میلادی کشته شده اند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و ویلیام برنز، رئیس سیا به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در منطقه و بدتر کردن اوضاع برای تهران، به تل اویو سفر کردند. گرچه نتانیاهو مذاکره با آمریکا را تکذیب کرده، اما بیش از یک بار گفته است می خواهد روابط با پادشاهی سعودی را به همان شیوه ای که تل آویو با مراکش، امارات متحده عربی، بحرین در قالب توافق نامه ابراهیم انجام داد، رسمی کند.


آمریکا و اسرائیل بر روی طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با ایران، ازجمله تبادل اطلاعات و توسعه اقدامات متقابل نظامی علیه ایران با یکدیگر همکاری می کنند. در مارس 2020، ایالات متحده یادداشت تفاهم مشترک با اسرائیل امضا کرد که شامل تقویت همکاری امنیتی در منطقه است. دو طرف همچنین متعهد به همکاری در زمینه مقابله با فعالیت‌های ایران شدند.  به همین ترتیب، به تازگی ایالات متحده تلاش های خود را برای سوق دادن بیشتر ایران به انزوای دیپلماتیک و قطع روابط تجاری و دیپلماتیک خود با جامعه بین المللی افزایش داده است.


اواخر ژانویه، ایالات متحده و اسرائیل مانور نظامی مشترک بزرگی را در اسرائیل آغاز کردند تا به رقبایی مانند ایران نشان دهند، واشنگتن چندان سرگرم جنگ در اوکراین نیست و می تواند نیروی نظامی قابل توجهی را برای مقابله با تهدیدات ایران و چین بسیج کند. به عنوان یکی از مهمترین نمایش های قدرت، 6 هزار و 400 نیروی آمریکایی و یک هزار و 100 نیروی اسرائیلی در این رزمایش شرکت کردند.


تل آویو خواهان شروعی تازه با ریاض است تا بتواند در برابر نفوذ فزاینده منطقه ای ایران مقاومت کند. از نظر آن، جلب حمایت پادشاهی گام بزرگی در راستای حل و فصل مناقشه اعراب و اسرائیل خواهد بود. نتانیاهو در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه در دسامبر 2022 تأکید کرد، عادی سازی روابط با ریاض برای صلح میان اسرائیل و فلسطین ضروری است.


به دنبال نگرانی های اخیر در زمینه کاهش تولید جهانی نفت به سرکردگی عربستان، نتانیاهو همچنین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را تشویق کرد تا روابط واشنگتن با ریاض را تقویت کند. وی تصریح کرد، اتحاد دیرینه آمریکا با عربستان سعودی و سایر کشورها باید بار دیگر تأکید شود. نتانیاهو معتقد است، می‌توان صلح تازه ایجاد کرد که جهشی کوانتومی به سمت حل چالش اعراب و اسرائیل و درنهایت مناقشه فلسطین و اسرائیل باشد.

 
اول فوریه، نتانیاهو در مصاحبه با سی.ان.ان گفت: اسرائیل درصدد است با مخاطب قرار دادن بیشتر کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی، دایره صلح را گسترش دهد.

نخست وزیر اسرائیل پیش تر در جریان دیدارش با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، دولتش برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با عربستان سعودی تلاش خواهد کرد


توافقات موسوم به ابراهیم، این توهم را از بین می برد که صلح با فلسطینی ها مسیر عادی شدن است. وی تصریح کرد: معتقدم رمز موفقیت ما جلوگیری از تسلط فلسطینیان بر جهان عرب است.

 


وی چند روز بعد به شبکه فرانسوی ال.سی.آی تأکید کرد: صلح میان اسرائیل و عربستان سعودی به موضوع اعراب و اسرائیل پایان می دهد و به راه حل واقع بینانه برای مناقشه اسرائیل و فلسطین منجر می شود.


نخست وزیر اسرائیل پیش تر در جریان دیدارش با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، دولتش برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با عربستان سعودی تلاش خواهد کرد. وی گفت، تل آویو آماده عادی سازی روابط با عربستان سعودی و وارد کردن آنها به دایره صلح است.


حتی اگر اسرائیل خواستار روابط قوی تر با کشورهای عربی باشد، به رفتار وحشیانه خود با فلسطینی ها و ساختن مستعمرات غیرقانونی در اطراف نوار محدود غزه ادامه خواهد داد. نخست وزیر اسرائیل 5 فوریه در توییتی نوشت: امروزدر جلسه کابینه تصمیم گرفتیم با همکاری وزیر ساخت و ساز و مسکن، شهرک جدیدی در نزدیکی نوار غزه ایجاد کنیم.


این ساخت و ساز تنها چند روز پس از آن انجام می شود که مقام های اسرائیلی طرح‌هایی را برای ساختن ساختمان‌های عمومی و تجاری در زمین‌های مصادره‌شده فلسطین، به ویژه در شهرک‌های غیرقانونی تأیید کردند. این سازه ها تقریباً یک هزار و 200 واحد خواهند داشت. حماس به سرعت به تصمیم اسرائیل برای ایجاد شهرک غیرقانونی جدید در منطقه صحرای النقب در نزدیکی نوار غزه واکنش نشان داد و به آنجا حمله کرد. حماس هشدار داد، این تصمیم امنیت و ثبات را برای شهرک نشینان به ارمغان نمی آورد و به اشغالگری مشروعیت یا حاکمیت بر سرزمین نمی بخشد. همچنین از جامعه بین المللی خواست، مسئولیت های خود را در برخورد با سیاست های نژادپرستانه اشغالگری برعهده بگیرد، زیرا آنها صلح و امنیت منطقه را تهدید می کنند.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۲ روز پیش

«چشمان جهان به رفح» در محکومیت جنایت صهیونیست‌ها