ناکامی بلینکن در ریاض-راهبرد معاصر
گزارش روزنامه «رأی الیوم»؛

ناکامی بلینکن در ریاض

عربستان با کاهش تولید نفت با هدف افزایش قیمت آن با هماهنگی روسیه از وزیر امور خارجه آمریکا استقبال کرد، موضوعی که بیانگر مخالفت آشکار عربستان با خواسته‌های آمریکا برای افزایش تولید نفت و تکذیب اخباری است که درباره وخامت روابط نفتی عربستان و روسیه مخابره می‌شود.
تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - 10 June 2023

ناکامی بلینکن در ریاض/ استقبال معنادار سعودی‌ها از بنزما

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نظریه طلایی که می تواند مستمسک سیاست های رسمی عربستان در قبال موضوعات راهبردی عربی و بین المللی باشد، در بازتاب اخبار رسانه‌های داخلی و نحوه پوشش تحولات و سفرهای مقام‌های بین المللی و عربی به پایتخت عربستان خلاصه می شود.

 

روزنامه های عربستان اخبار مربوط به دیدارهای بلینکن با ولیعهد عربستان و وزیران امور خارجه کشورهای عربی را در صفحات داخلی و با حروف کوچک منتشر کردند

در این میان رسانه های سعودی سفر دو روزه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور را که هدف نخست آن بازگرداندن روابط عربستان و آمریکا به دوران طلایی خود، یعنی پیش از دوران پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهدی فرزندش و هدف دومش عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل بود، نادیده گرفتند و قطعاً این نادیده انگاری عمدی است.

 

بلینکن دومین مقام آمریکایی بود که در یک ماه اخیر پس از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا برای دستیابی به اهداف مذکور به عربستان سفر کرد و با برخورد به‌شدت سرد مقام‌های عربستان مواجه شد و حتی اخباری مخابره شده است که وی تقریباً سه روز منتظر بود بتواند دیدار کوتاهی با ولیعهد عربستان داشته باشد.

 

روزنامه های عربستان اخبار مربوط به دیدارهای بلینکن با ولیعهد عربستان و وزیران امور خارجه کشورهای عربی را در صفحات داخلی و با حروف کوچک منتشر کردند که حاوی پیام روشنی بود و افکار عمومی رسمی این کشور را بنابر دستورات رهبران عالی رتبه این کشور بازتاب می داد؛ در حالی که اخبار و تصاویر مربوط به حضور کریم بنزما، ستاره فوتبال فرانسوی (دارای اصالت الجزایری) در جده برای پیوستن به باشگاه الاتحاد در صدر صفحات نخست این روزنامه ها بود.

 

نکته بارز نادیده گرفتن سفر بلینکن در رسانه های سعودی در نادیده گرفتن یکی از دلایل اصلی دستور کار وی یعنی عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل نمود می یابد که به معنای بی تفاوتی سران عربستان به این موضوع و پایبندی به مواضع خود در مخالفت با عادی سازی است.

 

سران عربستان گزینه های خود را نهایی و نقشه ائتلاف های راهبردی بین المللی را بازترسیم کرده اند، طبعاً سفر ناموفق بلینکن به این کشور و نتیجه آن بازتاب چنین تغییراتی است. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس خبری پایان سفر بلینکن بر این موضع تأکید کرد و گفت، عادی‌سازی روابط برای همه مفید است، ولی بدون صلح ملت فلسطین و تشکیل نشدن کشور مستقل فلسطین فواید عادی‌سازی روابط محدود خواهد بود.

 

واکنش عربستان به اظهارات وقیحانه یسرائیل کاتز، وزیر انرژی اسرائیل که مخالفت خود را با ایده عربستان سعودی برای توسعه برنامه هسته ای صلح آمیز به عنوان بخشی از عادی سازی روابط میان این کشور و عربستان سعودی ابراز کرد، قاطع و حساس بود. فیصل بن فرحان گفت: پادشاهی عربستان در حال توسعه برنامه هسته ای داخلی خود است و واشنگتن و سایر کشورها می خواهند در این برنامه شرکت کنند. 

 

این یعنی پادشاهی عربستان به مخالفت‌های اسرائیل اهمیتی نمی دهد و پیشنهادهای زیادی برای توسعه برنامه هسته‌ای از کشورهایی غیر از آمریکا دارد؛ این کشورها روسیه، چین و شاید هم‌پیمان جدیدش ایران هستند.

 

پادشاهی عربستان به مخالفت‌های اسرائیل اهمیتی نمی دهد و پیشنهادهای زیادی برای توسعه برنامه هسته‌ای از کشورهایی غیر از آمریکا دارد

طبعاً غافلگیر نشدیم که عربستان با کاهش تولید نفت به هدف افزایش قیمت آن با هماهنگی روسیه از بلینکن استقبال کند؛ موضوعی که بیانگر مخالفت آشکار عربستان با خواسته های آمریکا برای افزایش تولید نفت و تکذیب اخباری است که درباره وخامت روابط نفتی عربستان و روسیه مخابره می شد.

 

عربستان امروز در سنگر ائتلاف چین و روسیه ایستاده است، از جهان چند قطبی حمایت می کند و در عین حال درها را به روی آمریکا و غرب باز گذاشته که شاید مقدمه ای برای بستن نهایی آن باشد و شاید درخواست عضویت در بریکس، عضویت در بانک توسعه بین المللی و حمایت از ساختار مالی جدید جایگزین هژمونی دلار یکی از بزرگترین گام های اساسی در این چارچوب باشد.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
سلیم المنتصر، تحلیلگر سیاسی یمن در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

سرنوشت غزه در انتظار اعراب/ هدف شوم صهیونیسم