قدرت پهپادی و موشکی ایران، ضامن امنیت داخلی و منطقه‌ای-راهبرد معاصر
وزیر خارجه مصر: خواستار تقویت روابط با ایران هستیم حسینی‌پور سرپرست معاونت امور مجلس رئیس‌‎جمهور شد ادای احترام مقامات کشورها بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان جزئیات مراسم خاکسپاری شهید امیرعبداللهیان در حرم عبدالعظیم شهید رئیسی فردا پیش از اذان مغرب در حرم رضوی تدفین می‌شود سخنگوی دولت: رهبران برخی کشورها برای اولین‌ بار به ایران خواهند آمد رهبر انقلاب در دیدار «هنیه»: وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد رهبر انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ارمنستان: رئیس‌جمهور فقید ما نسبت به مسائل مرزی مربوط به ارمنستان بسیار حساس بود جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد نخست‌‎وزیر عراق: پیام تشییع باشکوه پیکر آیت‌الله رئیسی عمق ارتباط مستحکم مردم ایران با مسئولان است مقامات خارجی که برای یادبود شهدای ایرانی به تهران آمدند دولت بعدی هم مسیر شهید آیت‌الله رئیسی را ادامه خواهد داد حضور ۱۵ تن از سران این کشور‌ها برای شرکت در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی پاسخ طحان نظیف به شائبه‌ پایان مدت زمان ریاست مجلس نخست وزیر عراق با رهبر انقلاب دیدار کرد
یادداشت جمال واکیم، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان؛

قدرت پهپادی و موشکی ایران، ضامن امنیت داخلی و منطقه‌ای

افزایش قدرت تهران در حوزه‌های هسته‌ای و موشکی به‌ویژه تولید پهپادهای پیشرفته باعث شده است جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت 44 سال از پیروزی انقلاب خود نگران جنگ و تحریم نباشد و با قدرت داخلی هیبت دشمن را بشکند.
جمال واکیم؛ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 17
کد خبر: ۱۷۳۲۸۵

قدرت پهپادی و موشکی ایران، ضامن امنیت داخلی و منطقه‌ای

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ایران نگران تحریم های جدید آمریکا یا غرب علیه خود نیست؛ این را مقام های ایرانی در زمان سفر چندی پیش هیئت رسانه ای و دانشگاهی لبنانی به تهران تأیید کردند و گفتند، جهان تغییر کرده است و غرب دیگر ابرقدرت نیست. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت، تهران فرصت دارد روابط خود را متنوع کند و به جای رابطه با غرب، ارتباطات خود را با قدرت های در حال ظهور اوراسیا مانند روسیه، چین، هند و پاکستان توسعه دهد.


علاوه بر این، ایران اهمیت چندانی برای مصوبه اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان تروریستی قائل نیست. به گفته ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، مصوبه مذکور الزام آور نیست و بسیاری از کشورهای اروپایی از تأیید تصمیم اتحادیه اروپا خودداری کردند. علاوه بر این، پاسخ ایران این بود که قصد داشت در صورت تصویب طرح، ارتش کشورهایی اروپایی که حامی تصمیم اتحادیه اروپا بودند را در فهرست تروریسم قرار دهد.


عناصر قدرت ایران 

اقدامات ایران نشان‌دهنده اعتماد بالای رهبر این کشور به پیشرفت‌های علمی و فناوری دهه‌های اخیر در عرصه فناوری های غیرنظامی و نظامی است. همان گونه که سردار ابوالفضل شکارچی معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی و سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح گفت، دانشمندان ایرانی توانستند قابلیت های هسته ای این کشور را برای استفاده های صلح آمیز ارتقا دهند.

جمهوری اسلامی به تنهایی ساخت تسلیحات را آغاز کرد و امروز قادر به تولید انواع تسلیحات برای تمامی بخش‌های نیروهای مسلح است


در عین حال، نیروهای مسلح ایران توانسته اند توانایی های تسلیحاتی این کشور را در زمینه موشک های کوتاه بُرد، میان بُرد و بلند بُرد و در زمینه پهپادهای ایرانی توسعه دهند و در حال حاضر ایران دارای پهپادهایی پیشرفته تر از پهپادهای تولید شده به وسیله آمریکاست. شاهد عینی این پیشرفت، توانایی ایران در به کنترل درآوردن پهپادهای پیشرفته آمریکایی است که ماه گذشته پهپادهای به غنیمت گرفته شده در نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران (در پارک ملی هوافضا) به نمایش درآمد.


سردار شکارچی با تأکید بر اینکه در سال 1980 میلادی غرب، صدام دیکتاتور عراقی را به جنگ علیه ایران تشویق کرد، و گفت: گرچه جنگ ویرانی‌های بزرگی بر جای گذاشت، اما ایران از آن بهره برد تا توانایی‌هایش را برای تأمین نیازهای نیروهای مسلح توسعه دهد.


ایران توانست از جنگ برای پرورش نسلی از فرماندهان نظامی بزرگ و تأثیرگذار مانند سردار قاسم سلیمانی استفاده کند. جمهوری اسلامی به تنهایی ساخت تسلیحات را آغاز کرد و امروز قادر به تولید انواع تسلیحات برای تمامی بخش‌های نیروهای مسلح در دفاع هوایی، موشک‌های زمین به هوا، رادار، جنگنده، بمب افکن، پهپاد و هواپیماست؛ به گونه ای که می‌تواند بدون کمک کسی از حریم هوایی خود دفاع کند.


شکارچی عنوان کرد: امروز ما موشک‌های زمین به هوا، زمین به زمین و زمین به دریا داریم و فرآیندهای تولید پهپاد را ارتقا داده‌ایم. بسیاری از کشورها برای تأمین پهپادهای خود به ما وابسته هستند و تجهیزات دریایی پیشرفته و غول پیکری داریم و می‌توانیم ناوگان، ناوشکن، زیردریایی و قایق‌های تندرو بسازیم. اکنون می‌توانیم با ناوگان خود به هر نقطه از جهان برویم.


وی افزود، ایران اکنون قادر به ساخت ماهواره، ابزارهای حمل و کنترل آن و سکوهایی برای پرتاب موشک به فضاست و در عین حال، بر لزوم حفظ امنیت منطقه بدون دخالت آمریکا به وسیله کشورهای منطقه تأکید ‌کرد.


سخنگوی نیروهای مسلح ایران با تأکید بر توانایی کشورش در پاسخگویی به هرگونه تجاوز آمریکایی یا صهیونیستی، تصریح کرد: با قدرت ایران، تمامی پایگاه‌های آمریکایی در برابر پاسخ ما آسیب‌پذیر خواهند بود. آنچه در بمباران پایگاه‌های دیرالزور سوریه و عین الاسد عراق در واکنش به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی رخ داد، بارزترین شاهد این سخن است و در آینده نیز ارتش آمریکا در برابر حملات ایران تاب نخواهد آورد.


پیشرفت ایران در راستای منافع مقاومت

سردار شکارچی با تأکید بر اینکه پیشرفت‌های فناوری ایران برای خدمت به گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین در برابر دشمن صهیونیستی به کار گرفته می‌شود، گفت: ملت های لبنان و ایران یک روح در دو بدن هستند و مردم لبنان و فلسطین حق دارند برای آزادی سرزمین‌های خود از اشغال صهیونیست‌ها مبارزه کنند.

پیشرفت‌های فناوری ایران برای خدمت به گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین در برابر دشمن صهیونیستی به کار گرفته می‌شود


وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز این موضوع را تأیید کردند، به‌ویژه اینکه لبنان از جایگاه ممتازی در محور مقاومت برخوردار است. وزارت امور خارجه ایران نیز به نوبه خود بر تعهد جمهوری اسلامی برای حمایت از محور مقاومت در لبنان و فلسطین تأکید کرده است.

 
بازگشت آمریکا به برجام اهمیتی ندارد

عمویی (در رایزنی های خود با هیئت لبنانی) با تأکید بر اینکه ایران آماده بازگشت به میز مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مواضع خود در مذاکره با غرب ثابت قدم است و مسئولیت خروج آمریکا از برجام را برعهده غرب می‌داند. ایران همچنین تلاش برای پیوند خوردن پرونده هسته‌ای ایران را به مذاکرات موشکی و حمایت تهران از محور مقاومت رد می‌کند.


وی برای ما عنوان کرد، تهران آماده بازگشت به توافقی است که در سال ۲۰۱۵ امضا شد؛ آن هم در شرایطی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ادعا دارد سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای اشتباه بوده است. با وجود این، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ایران معتقد است، بایدن به دلیل شکست حزبش در انتخابات کنگره آمریکا در برابر رقیب جمهوری خواه، تمایل یا قدرتی برای بازگشت به توافق هسته‌ای ندارد و این ضعف، در نتیجه فشارهای وارده از سوی لابی صهیونیستی در آمریکا به ویژه پس از انتخاب مجدد بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.


ایران هیچ اهمیتی برای این تحولات قائل نیست، زیرا بر مواضع خود ثابت قدم است و حاضر نیست در زمینه حقوق مشروع خود امتیاز بدهد. همان گونه که محافل نزدیک به نهادها و روابط خارجی ایران می‌گویند، آنچه این کشور را در مواضع خود استوارتر می‌کند تضعیف تدریجی غرب، انحطاط آمریکا و تغییرات جهان به نفع ظهور قدرت‌های اوراسیایی و غیر اروپایی است و در این راستا نظام بین‌المللی چندقطبی در حال شکل‌گیری است.


این تحولات قدرت به جذب گروه‌های مقاومت ازجمله حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین در چارچوب‌های ساختارهای بین‌المللی نیز مربوط می شود؛ جایی که قدرت در ابعاد مختلف و قابلیت‌های نظامی بیشتر، آن‌ها را قادر می‌سازد در برابر هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی یا آمریکا از خود دفاع کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار