آرمان‌شهر مهدوی و جهانی در آرزوی مدینه فاضله-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

آرمان‌شهر مهدوی و جهانی در آرزوی مدینه فاضله

آرمان‌شهر رؤیایی طبق روایت‌های تاریخی و دینی با ظهور منجی آخرالزمان که همان مهدی موعود (عج) است، محقق خواهد شد. در آیات قرآن و بسیاری از روایت‌ها، تحقق جامعه آرمانی و ظهور منجی مسلمانان که عدالت را در سراسر جهان گسترده و توحید را حاکم می کند، وعده داده شده است تا رسالت جهانی نبوت که همان برپایی عدل و داد در زمین است، به اتمام برساند.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 09
کد خبر: ۱۷۵۹۸۷

آرمان‌شهر مهدوی و جهانی در آرزوی مدینه فاضله

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ عصرهای جمعه عجیب بوی غربت و دلتنگی می دهد، شاید به این خاطر که جهانی چشم انتظار ظهور منجی است و با نیامدنش غم عالم نه تنها بر زمان و جهان، بلکه بر دوش مردمانش بدجور سنگینی می کند.

 

 

قرن هاست بشارت آمدن منجی  گوش فلک را پر کرده تا با آمدنش جهان را پر از عدل و داد کند و بساط ظلم و جور را برچیند؛ مهدی موعود(عج) همان امامی است که با تولدش کنگره ظالمان  و حاکمان جور و ستم به لرزه در آمد و قرار است با ظهورش خط بطلانی بر تمام بدی ها بکشاند. 

 

عصر ظهور عصر آرمانشهر مهدوی

طبق روایت‌ها، ظهور منجی در عصری که جهان مهیای آمدنش باشد محقق می‌شود تا آینه‌های زنگار گرفته قرن‌ها جهالت و سکوت و روزمرگی را از نو جلا دهد. مستندات و روایت‌های بسیاری ظهور منجی را با شهر آرمانی و مدینه فاضله مرتبط می‌دانند، همان جهان و زمانی که در آن بی‌عدالتی، ظلم و فساد به چشم نمی‌خورد و رفاه، آسایش، نعمت، امنیت و عدالت دارد.

 

منجی عالم بشریت در آخرالزمان و وقتی که جهانیان دیگر یاری رسانی برای خود نمی‌بینند و ظلم، فساد، بیماری، جنگ، فقر و بی‌عدالتی بیداد می‌کند، خواهد آمد

امام دوازدهم ما شیعیان حضرت مهدی (عج) نیمه شعبان سال ۲۵۵ متولد شدند؛ تولدی عجیب و سرشار از داستان های زیبا و شنیدنی از چگونگی برگزیدگی دختر پادشاه روم برای مادری مهدی موعود، فرو ریختن کنگره های روم و برهم خوردن عروسی نرجس خاتون تا موج نگرانی های فرمانروایان و دستگاه های حکومتی از ولادت نوزادی از تبار محمد(ص) که بساط ظلم و کاخ جباران و ستمگران را نابود می‌کند، عدل و داد را در جهان می گستراند و به تعبیری خالق آرمانشهر مهدوی همان آرزوی دیرین بشر خواهد بود.

 

 

تحقق آرمان‌شهر مهدوی

اما  آرمان‌شهر یا همان مدینه فاضله و زوتوپیای فلاسفه چه زمانی و چگونه محقق می شود؟ در روایت‌ها آمده است، منجی عالم بشریت در آخرالزمان و وقتی که جهانیان دیگر یاری رسانی برای خود نمی‌بینند و ظلم، فساد، بیماری، جنگ، فقر و بی‌عدالتی بیداد می‌کند، خواهد آمد.

 

 

برخی حتی شیوع یک بیماری همه گیر در دنیا را از نشانه‌های آخرالزمان و ظهور منجی برمی‌شمارد؛ چنانچه شیوع کرونا را با آن همه گیری جهانی و ستاندن جان بسیاری از مردم در سراسر دنیا به نشانه‌های ظهور منتسب می‌کنند. 

 

 

به گواه روایت‌های بسیاری برای دوران ظهور منجی، ارمغان همان آرمان‌شهری داده می شود که اگر گذری در تاریخ بشریت داشته باشیم، ردپای آرزوی آن را در عصر و زمان های مختلف در جور و بیداد حاکمان ستمگر آن دوران در نوشته ها و کتب مختلف می بینیم. شهری که با آمدن منجی و گستراندن زیبایی، عدل، دوستی و برابری آرزوهای بشر از گذشته های دور را برآورده خواهد کرد.

 

 

به روایت تاریخ بشری، انسان ها همواره برای رسیدن به مدینه فاضله یا شهر آرمانی در تکاپو بوده اند، اما این مدینه فاضله به سبب حاکمان جور زمان و غلبه زور و جفا بر حکمت و درایت هرگز میسر نشده است.

 

 

رسالت جهانی نبوت

این آرمان‌شهر رؤیایی طبق روایت‌های تاریخی و دینی با ظهور منجی آخرالزمان که همان مهدی موعود (عج) است، محقق خواهد شد. در آیات قرآن و بسیاری از روایت‌ها، تحقق جامعه آرمانی و ظهور منجی مسلمانان که عدالت را در سراسر جهان گسترده و توحید را حاکم می کند، وعده داده شده است تا رسالت جهانی نبوت که همان برپایی عدل و داد در زمین است، به اتمام برساند.

 

به روایت تاریخ بشری، انسان ها همواره برای رسیدن به مدینه فاضله یا شهر آرمانی در تکاپو بوده اند

اما ویژگی های عصر ظهور یا همان آرمان‌شهر مهدوی چیست؟ امام صادق(ع) می فرمایند: وقتی قائم قیام کند، زمینی باقی نمی ماند مگر اینکه صدای شهادت به وحدانیت الهی و رسالت محمدی در آن طنین انداز می شود. 

 

 

از عدالت اقتصادی تا قضایی و شکوفایی علم و دانش

باید عنوان کرد عدالت اقتصادی یکی  از ویژگی هایی است که در دوره حکومت امام زمان (عج) حاکم می‌شود. تاریخ بشر همواره شاهد نابرابری های بسیاری  میان غنی و فقیر و فاصله ها و شکاف های عمیق طبقاتی بوده است. 

 

 

به گواه آیات و روایت‌ها، در آرمان‌شهر مهدوی خبری از نابرابری ها نیست و اموال و ثروت های زمینی عادلانه تقسیم می شود. در روایتی از امام باقر(ع) آمده است: هنگامی که قائم قیام کند، اموال را به صورت مساوی میان مردم تقسیم می کند. 

 

 

پیامبر مکرم اسلام (ص) نیز در حدیثی فرموده اند: به مهدی (عج) بشارتتان می دهم. ساکنان آسمان و زمین از او خشنود خواهند بود، او مال را به نحو صحیح تقسیم می کند. 

 

 

عصر عاری از فقر و محرومیت

عدالت قضایی و ستاندن حق مظلوم از ظالم و قضاوت پسندیده از دیگر ویژگی های عصر حاکمیت امام عصر(عج) است. رفاه و آسایش و زندگی به دور از فقر و نیاز و محرومیت، بیماری و سختی از دیگر ویژگی هایی است که برای آرمان‌شهر مهدوی در زمان ظهور عنوان می شود. چنانچه پیامبر مکرم اسلام (ص) می فرمایند: امت من در زمان مهدی (عج) به رفاه و نعمتی دست می یابند که پیش از آن در هیچ دوره ای دست نیافته بودند.

 

 

از برترین نعمت ها و دستاوردهای حکومت حضرت مهدی (عج) امنیت است که به‌وسیله آن حضرت به بشریت اهدا می شود، این مؤلفه از ویژگی های اساسی آرمان‌شهر امام مهدی (عج) است. حضرت علی (ع) می فرمایند: هنگامی که قائم ما قیام کند، درندگان و حیوانات اهلی با هم آشتی می کنند، به طوری که زنی از عراق به شام می رود بدون آن که درنده ای او را بترساند یا از آن حیوان بترسد.

 

 

شکوفایی علم و دانش از دیگر ویژگی ها یا بهتر است بگوییم مهم‌ترین مؤلفه‌های عصر ظهور است که با آمدن مهدی موعود بشر به آن دست می یابد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده