توقف قطار صلح منطقه در ایستگاه یمن-راهبرد معاصر
گزارش روزنامه «رأی الیوم»؛

توقف قطار صلح منطقه در ایستگاه یمن

پادشاهی عربستان دریافته جنگ یمن که از چند روز پیش وارد نهمین سال خود شده است، طرف‌های مشارکت‌کننده را ازنظر مالی و نظامی خسته کرده و هیچ‌یک از دو طرف با درگیری و روش نظامی نمی‌توانند بحران را حل کنند، بنابراین کوتاه‌ترین راه برای پایان دادن به بحران، گفت‌وگو و مذاکره با طرف مقابل است.
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - 09 April 2023

توقف قطار صلح منطقه در ایستگاه یمن

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ منابع خبری بامداد شنبه گزارش کردند، هیئتی سعودی به ریاست محمد الجابر، سفیر عربستان در یمن به همراه هیئتی عمانی در دو روز آینده به صنعا می‌روند. طبق این گزارش، سفر هیئت سعودی و عمانی برای تکمیل مذاکرات و گفت وگوها درباره آتش بس و تمدید آن انجام می‌شود.


این گزارش می‌افزاید، سفیر عربستان سعودی در یمن اسفند ماه گذشته در رأس هیئتی از صنعا بازدید کرده بود. خبرگزاری رویترز نیز پیش تر از سفر هیئتی سعودی - عمانی به صنعا، پایتخت یمن در هفته آینده با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس دائم در این کشور خبر داده بود.


محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله درباره این تحولات گفت، امارات متحده عربی عقب نشینی از یمن را آغاز کرده است و با عربستان سعودی نیز تفاهماتی وجود دارد که نمی‌توانم درباره جزئیات آن صحبت کنم.


وی افزود: تفاهمات و راه‌ حل‌های به دست آمده در دو مرحله، یکی قبل از عید فطر و دیگری در زمانی دیگر خواهد بود. ما از هرگونه رویکرد عربستان سعودی برای دستیابی به صلح با یمن یا هر طرف دیگر حمایت می‌کنیم.

عربستان در پرتو «انقلابی سیاسی» که باید به دقت بررسی شود، گام‌های راهبردی برداشت که همگان را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی شگفت‌زده کرده است


اگر خبر تصمیم مقام های سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن با توجه به سرعت گرفتن روند نزدیکی عربستان و ایران صحت داشته باشد، به معنای نقطه عطف بزرگی در منطقه است که می تواند روابط میان دو کشور را تغییر دهد. دو قدرت بزرگ شبه جزیره عربستان (عربستان و یمن) پس از سال ها تقابل می توانند وارد مرحله همکاری و بستن آخرین صفحات کتاب درگیری میان خود تا دهه های آینده شوند.


شبکه المیادین نزدیک به حوثی ها (جنبش انصارالله یمن) به نقل از منابع یمنی تأیید کرد، خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان و مسئول پرونده یمن، رشاد العلیمی رئیس شورای ریاستی یمن و بسیاری از اعضای آن را به ریاض دعوت کرد و رایزنی هایی در زمینه نسخه ای از تفاهماتی که به تازگی با دولت نجات ملی صنعا بر سر تمدید آتش بس به دست آمد، انجام شد. در این رایزنی ها درباره کاهش میزان محاصره یمن که وارد دومین سال خود شده است و راهکارهای پیشنهادی برای حل بحران یمن گفت وگو شد.


رهبری عربستان دریافته جنگ یمن که از چند روز پیش وارد نهمین سال خود شده است، طرف های مشارکت کننده را از نظر مالی و نظامی خسته کرده و هیچ یک از دو طرف با درگیری و روش نظامی نمی توانند بحران را حل کنند، بنابراین کوتاه ترین راه برای پایان دادن به بحران گفت و گو و مذاکره با طرف مقابل است. البته این همان موضوعی است که از ابتدا مطرح بود و ائتلاف سعودی آن را در مذاکرات چه مستقیم یا با واسطه زیر میز می انداخت.


پادشاهی عربستان در پرتو «انقلابی سیاسی» که باید به دقت بررسی شود، گام‌های راهبردی برداشت که همگان را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی شگفت‌زده کرده که برخی موارد آن به شرح زیر است:

  • قطع ارتباط تدریجی با آمریکا پس از ناکامی واشنگتن در دادن تضمین حفاظت از امنیت ریاض و نیز خارج کردن موشک‌ها از پایگاه‌های آمریکایی در لحظات حساس، ازجمله موشک‌های پاتریوت و تاد و هم زمان گرایش به شرق و شمال، یعنی چین و روسیه به عنوان رهبران نظم جدید جهانی.
  • گفت و گو با رقیب منطقه ای خود، ایران که بزرگترین حامی انصارالله است، در قالب گفت وگوهای محرمانه ای که بعدها علنی شد (در بغداد و مسقط) و اکنون زیر نظر چین دنبال می شود؛ کشوری که باعث توافقی تاریخی در پکن با حضور شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور میان ایران و عربستان شد که یکی از بندهای آن تبادل سفیران است.
  • ابتکار هوشمندانه سعودی ها به عنوان مقدمه حل و فصل همه جانبه جنگ یمن، یعنی برقراری «نظام جامع آتش بس» زیر نظر نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل متحد که مرحله به مرحله قابل تمدید است؛ به ویژه اینکه هم زمان برخی امتیازات حیاتی مانند افزایش تعداد پروازها از فرودگاه صنعا، کاهش محاصره بندر الحدیده و پرداخت بخش زیادی از حقوق کارکنان یمنی برای مردم یمن قائل شدند.


موضوعی که تاکنون مسکوت و محرمانه باقی مانده، ویژگی های توافق حل و فصل نهایی بحران یمن است که احتمالاً در گفت و گوهای عربستان و ایران که به ازسرگیری روابط دو کشور منجر شد، به دست آمده؛ شاید یکی از بندهای توافق تهران و ریاض رایزنی درباره گام بعدی آشتی یمن، به ویژه در نشستی گسترده در پایتخت عربستان در چند هفته یا چند ماه آینده باشد که در آن خطوط اصلی ابتکار منطقه ای مبتنی بر مشارکت در حل بحران یمن امکان پذیر شود.


مسلم است برخی طرف ها از تفاهم میان عربستان با دولت صنعا خسارت خواهند دید و برای جلوگیری از تحقق آن تلاش خواهند کرد و این قابل پیش بینی است، اما قطار عادی سازی روابط در منطقه شروع به حرکت کرده است و با سرعت خوبی پیش می رود؛ طبعاً چوب لای چرخ این قطار گذاشتن دشوار است، زیرا اخلال در حرکت آن گزینه های جایگزین وحشتناکی به دنبال دارد و هرگونه توقف این روند از سوی اکثریت مردم یمن محکوم است.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد: / ۱ روز پیش

حملات مقاومت، عامل شکست پروژه «آیمک»