واکاوی انتقاد رهبر انقلاب از برون‌سپاری تعلیم و تربیت-راهبرد معاصر
مهدی عسگری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

واکاوی انتقاد رهبر انقلاب از برون‌سپاری تعلیم و تربیت

مهدی عسگری، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برون‌سپاری تعلیم و تربیت نقدی حاکمیتی است و پرورش نسل آینده را نمی‌توان برون‌سپاری کرد، گفت: جداسازی دانش‌آموزان مستعد از سایر دانش‌آموزان و موارد مشابه صحیح نیست، آن‌هم درحالی‌که مدرسه باید برشی واقعی از جامعه باشد.
مهدی عسگری؛ نماینده مجلس شورای اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 04
کد خبر: ۱۸۲۳۵۳

واکاوی انتقاد رهبر انقلاب از برون‌سپاری تعلیم و تربیت

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی پیش و به مناسبت روز معلم در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور فرمودند: شأن تعلیم و تربیت دولتی است. هیچ نظامی نمی تواند این شأن را از خودش دور کند و قابل تفکیک از نظام نیست. تربیت و تعلیم کشور برعهده نظام حاکم کشور و در همه‌ دنیا این گونه است. البته مواردی استثنایی وجود دارد مانند مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی.


ایشان با تأکید بر صراحت قانون اساسی در این زمینه افزودند: موضوع برون‌سپاری معنی‌ ندارد و این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست. خطای راهبردی میان برخی مسئولان در گذشته وجود داشت، خسارت هایی نیز وارد آورده و آن کوچک‌انگاری این دستگاه حیاتی است.


رهبر انقلاب عنوان کردند: بعضی آن را به صورت یک مزاحم نگاه کردند. اینها را که عرض می کنم، زیرا حرف هایی از خود افراد شنیده‌ام. به صورت مجموعه مصرفی نگاه می کردند و به بنده می گفتند که مثلاً فرض کنید فلان میزان از بودجه کشور صرف آموزش و پرورش می شود. دنباله‌اش چیست؟ دنباله‌اش برون‌سپاری است، یعنی به چشم مزاحم به آموزش و پرورش نگاه می کردند.

در مدارس باید دانش آموزان کنار هم قرار بگیرند و بتوانند در همان فضای واقعی رشد کنند


مهدی عسگری، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری درباره نقد برون سپاری تعلیم و تربیت به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: در دهه 70 به بعد روندی در کشور آغاز شد که انواع مدارس شکل گرفت و اکنون شاهد وجود حدود 20 نوع مدرسه در کشور هستیم. این میزان دسته بندی دانش آموزان به هیچ عنوان منطقی نیست، حتی در مدارس دولتی شاهدیم تنوع زیادی وجود دارد و دانش آموزان به بهانه‌های مختلف تقسیم بندی شده اند که کار خوبی نیست و حتی در بعضی موارد تبعیض به شمار می‌رود.


وی با بیان اینکه جداسازی دانش آموزان مستعد از سایر دانش‌آموزان و موارد مشابه صحیح نیست، آن هم در حالی که مدرسه باید برشی واقعی از جامعه باشد، افزود: در مدارس باید دانش آموزان کنار هم قرار بگیرند و بتوانند در همان فضای واقعی رشد کنند. باید در راستای اصلاح تقسیم‌بندی‌های موجود گام برداشت.


نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برون سپاری تعلیم و تربیت نقدی حاکمیتی است و معتقدیم پرورش نسل آینده را نمی‌توان برون سپاری کرد، بلکه باید در این زمینه به سمت استفاده از مشارکت‌های مردمی، ظرفیت بالای خیرین مدرسه ساز و موارد مشابه رفت.

 

چندی پیش مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهاراتی قابل تأمل که واکنش های منفی زیادی به همراه داشت و البته باعث برکناری اش از این سمت شد، ادعا کرد: یونان ۱۰۰ جزیره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگانش را بدهد، ما هم به زودی به این وضعیت دچار می‌شویم. ۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است به جایی برسیم مجبور شویم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم.


وی در ادامه ادعاهایش گفت: حتی اگر ۳ میلیون بشکه نفت بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم، باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم. باید در پنج ماه، ۸۵ هزار میلیارد کار عمرانی می‌کردیم ولی فقط ۱۳ هزار میلیارد (یعنی ۲۰ درصد) اجرایی شده است.


عسگری با انتقاد از این گونه اظهارنظرهای بی اساس و غیرواقعی به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: طرح چنین موضوعاتی در کشور صحیح نیست و در عمل نیز به هیچ عنوان در جمهوری اسلامی به وقوع نخواهد پیوست. برخی ها دوست دارند به هر عنوان حرف هایی در جامعه مطرح تا خودشان را برای مدتی برجسته کنند، ولی باعث می شوند هزینه ایجاد و فضای جامعه ملتهب شود.

برخی ها دوست دارند به هر عنوان حرف هایی در جامعه مطرح تا خودشان را برای مدتی برجسته کنند، ولی باعث می شوند هزینه ایجاد و فضای جامعه ملتهب شود


وی با بیان اینکه «اینگونه صحبت های بی قاعده مالیات ندارد»، تصریح کرد: در کشوری که رزمندگان دلاورش هشت سال مقابل بیگانگان و دشمنان جنگیده و شهید شده اند، امکان وقوع چنین تصوراتی محال است. ایران در زمینه های مختلف و منابع و معادنی که وجود دارد، اگر از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود و مردم روی زمین های موات کار کنند، ظرفیت بهره وری بسیار بالایی را موجب و باعث می‌شود چنین حرف‌های بی‌اساسی از برخی مسئولان شنیده نشود یا به ذهن کسی خطور نکند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار