امام خمینی(ره)، رئیس مکتب مصلحانه انقلاب اسلامی-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» به مناسبت سالگرد ارتحال پیر جماران گزارش می‌دهد؛

امام خمینی(ره)، رئیس مکتب مصلحانه انقلاب اسلامی

تفکر رهبر کبیر انقلاب اسلامی نه‌تنها رادیکال نبود، که مصلحانه بود، اما برخی تندروها که این اندیشه‌ها را سد راه افکار رادیکال خود می‌دانند، به‌عمد با نادیده گرفتن یا انکار اندیشه‌های امام خمینی(ره) سعی در تلقین تفکرات غیر واقعی خویش به مخاطب و نسل‌های جوان‌تر دارند و آن را به پای تفکرات سیاسی امام می‌نویسند.
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۸ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 04
کد خبر: ۱۸۷۶۰۲

امام خمینی(ره)، رئیس مکتب مصلحانه انقلاب اسلامی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ 14 خرداد 1368 یادآور روزی است که هیچ‌گاه از خاطر انقلابیون و آحاد مردم ایران زمین پاک نخواهد شد و برای همیشه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ثبت شد. روزی به بلندای تاریخ ایران زمین که چپ و راست، کارمند و پزشک، دانشمند، کارگر و کاسب نمیشناخت؛ همه آمده بودند با رهبر فرزانه خود،  پیر جماران، مرشد و راهنمای همه آزادی خواهان و مسلمانان جهان وداع کنند.

 

امام روح‌الله الموسوی الخمینی، رهبر فرزانه جمهوری اسلامی ایران شامگاه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ خورشیدی در بیمارستان تهران به علت ایست قلبی رحلت کردند؛ خبر رحلت پیر جماران صبح ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ از رادیو اعلام شد؛ این خبر برای مردم انقلابی ایران بیش از حد جانگداز بود. 

 

چنانچه اندیشمندان سیاسی و اسلامی عنوان می کنند و بینش امام(ره) در عرصه های مختلف ثابت کرده است، مشی و بینش سیاسی امام برخاسته از فقه شیعه است

برای مراسم خاک‌سپاری در مصلای تهران که ۱۶ خرداد نزدیک بهشت زهرا برگزار شد، پیر و جوان، بزرگ و کوچک و از همه اقشار آمده بودند تا با جمعیت میلیونی، پیر جماران را تا  مرقدشان بدرقه و با رهبر کبیر انقلاب وداع کنند.

 

شجاعت

رهبر فرزانه و شجاع دلی که از هیچ پستی و بلندی نهراسید و همواره در همه مراحل انقلاب و نظام اسلامی از روزهای سخت جنگ تا ترور مردان بزرگ انقلاب به‌وسیله گروهک‌های منافق، معاند، بدخواهان و حتی لفاظی های احزاب مخالف و موافق داخلی آرامش خود را در مقام رهبر جامعه مسلمان ایرانی حفظ کرد و همه را تا رسیدن به اهداف والای نظام اسلامی یاری رساند. 

 

سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب بهانه ای است با مروری بر بینش ایشان به بازخوانی اندیشه های امام در برخی عرصه ها بپردازیم.

 

مشی برخاسته از فقه شیعه

چنانچه اندیشمندان سیاسی و اسلامی عنوان می کنند و بینش امام(ره) در عرصه های مختلف ثابت کرده است، مشی و بینش سیاسی امام برخاسته از فقه شیعه است و حرکت و عمل در چارچوب ایمانی و اسلامی نصرت الهی به دنبال دارد و  سبب شجاعت و نهراسیدن از دشمن می شود؛ چنانچه خداوند متعال در قرآن فرمودند «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ» و سست و غمگین نشوید، شما برترید اگر ایمان داشته باشید .

 

این آیه مصداق کامل عمل و رفتار امام(ره) در عرصه های مختلف سیاسی، بین الملل و در مواجهه با دشمن بیگانه و مستکبر است، چنانچه شاهدیم ادامه به حق مسیر و مشی امام به‌وسیله مقام معظم رهبری به اقتدار امروز نظام جمهوری اسلامی ایران انجامیده؛ اقتداری که مرهون اندیشه های امام و رهبری و ضعف نشان ندادن و اقتدار  برابر زورگویان است.

 

امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه در دفاع مقدس و چه در حوادث مختلف همیشه آرام بودند و با شجاعت تدبیر می کردند، همان تدبیری که امروز رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) در حل مشکلات و موانع جامعه به کار می بندند.

 

بینش سیاسی در راستای انقلاب و اسلام

امام خمینی(ره) در سیاست خارجی و سیاست داخلی همواره از مشی خاص خود، یعنی حرکت در مسیر انقلاب و تبعیت از اسلام ناب محمدی برخوردار بودند. چنانچه ایشان با وجود برخی شبهات وارد شده به مشی و بینش سیاسی‌شان از سویی به هیچ حزب و گروهی نه چپ و نه راست احتیاجی نداشتند  و از دیگر سوی مشی سیاسی ایشان فضا را برای فعالیت سیاسی احزاب باز می‌گذاشت. 

 

برای امام(ره) حمایت از جریان‌های تابع اسلام و مبلغ انقلاب اسلامی اصل بود و دست رد به سینه آن‌هایی می زد که به دنبال مکاتب مختلف بودند و ملت را در موضوعات سیاسی دخیل نمی‌دانستند.

 

امام خمینی(ره) در سیاست خارجی و سیاست داخلی همواره از مشی خاص خود، یعنی حرکت در مسیر انقلاب و تبعیت از اسلام ناب محمدی برخوردار بودند

باید متذکر بود، یکی از رهبران و اندیشمندان تأثیرگذار جهان بی شک امام خمینی(ره) بودند و هنوز هم اندیشه های والای ایشان روشنی بخش بسیاری از انقلاب های آزادی خواه و آزادی بخش دنیاست، اما برخی با اهداف کاملاً مغرضانه امام(ره) را تندرو می نامند و این شبهه ای است که تنها برای دور کردن نسل جوان از اندیشه های انسان سازانه امام وارد می کنند.

 

تفکر مصلح، نه رادیکال

تفکر  رهبر کبیر انقلاب اسلامی نه تنها رادیکال نبود، که مصلح و مصلحت‌اندیش بود، اما برخی تندروها که این اندیشه ها را سد راه افکار رادیکال خود می دانند، به عمد با نادیده گرفتن یا انکار اندیشه‌های امام خمینی (ره) سعی در تلقین تفکرات غیر واقعی خویش به مخاطب و نسل‌های جوان‌تر دارند و آن را به پای تفکرات سیاسی امام می نویسند.

 

‏این گروه ها به گونه‌ای دلخواه نظرات امام خمینی(ره) را تفسیر می کنند به حدی که انگار نه انگار ایشان نظراتشان درصدد برخورد، حل، رفع و پاسخگویی به نیازهای زمان و مکان و بحران‌های سه گانه، هویت، مشروعیت و توزیع در داخل و چالش با غرب جدید بوده است. 

 

انکار واقعیت هایی مانند اینکه سیاست، حکومت، امامت و ولایت رهبر کبیر انقلاب بر مبنای فقه و معارف اسلامی و نیز توأم با بهره گیری از یافته های دانش و کارشناسی و علوم جدید در موارد مربوط است، تلاش می کنند با هر ترفندی اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی را افراط گرایانه نشان دهند. 

 

این در حالی است که به واقع تفکرات رهبر کبیر انقلاب اسلامی با جهل، ارتجاع و کهنه پرستی و تنگ نظری و سطحی نگری به شدت مخالف و طرفدار عقل و آزاداندیشی بودند.

 

امام خمینی(ره) از اندیشمندان سیاسی بزرگ عصر معاصر بودند و هیچ شبهه ای از تندروی تا تفکرات جناحی یا همراه و هم راستا بودن با شرق و غرب به این اندیشه های والا وارد نیست. رهبری که نبودشان فقدان بزرگی برای جامعه اسلامی بود، اما جانشین شایسته ایشان حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) همانند ایشان در حال ادامه مسیر و ناخدایی کشتی انقلاب از میان طوفان های روزگار به سوی ساحل نجات و وعده موعود است.



ارسال نظر
تحلیل های برگزیده