اعلام هشدار رانش‌ و ریزش در جاده کندوان-راهبرد معاصر

اعلام هشدار رانش‌ و ریزش در جاده کندوان

در جاده کندوان به‌جهت نبود زیرساخت‌های لازم در این محور پرتردد و پرترافیک، امسال شاهد حوادثی همچون ریزش سنگ و جان‌باختن چند هموطن عزیز بودیم.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 17
کد خبر: ۱۸۹۷۳۲

به گزارش راهبرد معاصر، بامداد روز 18 و 20 خرداد ماه امسال ریزش سنگ در محور کندوان موجب بروز اتفاقات تلخی شد؛ ریزشی که بر اثر آن دو نفر جان باختند و دو نفر نیز مصدوم شدند.

 

این جاده زیبا یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی کشور است که از کرج آغاز و به شهرستان چالوس متصل می‌شود اما متأسفانه به‌جهت نبود زیرساخت‌های لازم در این محور پرتردد و پرترافیک، امسال شاهد حوادثی همچون ریزش سنگ و جان باختن چند هموطن عزیز بودیم، جاده‌ای ناایمن که قربانگاه مادران و فرزندان بی‌گناه شده ‌است و اگر برای ارتقای ایمنی این محور مهم ارتباطی تدبیر ویژه نشود اتفاقات ناخوشایند بیشتری همواره به‌همراه خواهد داشت.

 

ایمن‌سازی جاده هریجان

جهانیان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران در این ارتباط در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار داشت: کندوان از مهم‌ترین محورهای مازندران است و بناست با انجام اقدامات مطالعاتی در این جاده نسبت به ایمن‌سازی مسیر اقدام شود.

 

وی با بیان اینکه در پی بارش شدید دو هفته گذشته‌ در منطقه هریجان، ریزش سنگ باعث کشته شدن چند هموطن‌ شد، اضافه کرد: در این منطقه برای راه‌سازی و خروج سنگ‌های معلق نیاز به ابزار‌های خاص داشتیم و چند وعده لق‌گیری انجام دادیم، به منطقه جرثقیل بردیم و سنگ‌هایی را که پیش‌بینی ریزش آن‌ها می‌شد به‌لحاظ پیشگیری لق‌گیری کردیم و اعلام کردیم جاده از سمت مازندران، قابل تردد است اما در استان البرز با وقوع سیلاب جاده قابل تردد نبود.

 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران تصریح کرد: سن جاده کندوان در حال افزایش است و راه در این منطقه ‌نیاز به بازسازی و همچنین ایمن‌سازی با دیواره‌سازی و یا اقدامات دیگر دارد اما کنار این مسئله آبخیزداری و آبخوان‌داری هم باید کنار ایمن‌‌سازی جاده‌ای مدنظر قرار ‌گیرند چرا که سنگ از مناطق مرتفع رها می‌شود و سبب حوادث دلخراش می‌شود که در این زمینه در همین محور مواصلاتی بارها لق‌گیری‌های گسترده داشتیم.

 

وی به لق‌گیری انجام‌شده در محدوده سیاه‌بیشه و کاهش خطر ریزش سنگ در این منطقه اشاره کرد و گفت: در دره هریجان نیز مطالعات اولیه برای ایمن‌سازی دائم راه در این محور مواصلاتی انجام می‌گیرد و 100 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این عملیات در نظر گرفته شد.

 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران تنها راه برون‌رفت از مشکلات این آزادراه را ایمن‌سازی مسیر راه دانست و تصریح کرد: در این محور بخشی از راه نیاز به تونل‌سازی و تغییر مسیر دارد که باید انجام شود.

 

علت ریزش سنگ‌های معلق در محور کندوان

مهدی صادقی بخشدار مرزن‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد‌: موقعیتی که در زمان حاضر در آن هستیم در محور چالوس نقطه کمرزرد دره هریجان است که متأسفانه ‌شاهد ریزش سنگ بودیم و ‌سه هموطن ما که مسافر هم بودند جانشان را از دست دادند و با نهایت تأسف و ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این عزیزان باید گفت که در سالیانی که در این محور دچار ریزش سنگ‌های معلق در محور کندوان هستیم، جلسات و پیگیری‌هایی متعددی انجام شده است و مصوباتی هم در بر داشته است.

 

وی افزود: در 4 فروردین 1402 جلسه شورای‌عالی ترافیک استان با مدیریت استاندار مازندران، اکبری معاون‌ وزارت راه،‌ رئیس‌ سازمان مدیریت بحران کشور در بخش مرزن‌آباد ‌تشکیل شد و قرار بر این بود که طی دو هفته تمام نقاط حادثه‌خیز این محور که 75 کیلومتر آن در بخش مرزن‌آباد و چالوس قرار دارد احصا شود و با برآورد ریالی و انجام کار کارشناسی اقدامات لازم برای بهسازی مسیر انجام شود که متأسفانه تا امروز طول کشید اما همین موضوع باعث شد شاهد جان باختن پنج نفر از هموطنان خود در سال جدید باشیم.

 

صادقی خاطرنشان کرد: قطعاً این موضوع انتقاداتی از سوی مردم و دولت در بر خواهد داشت ولی در زمان حاضر با تدابیری که در حال انجام است کار لق‌گیری موقت در حال اجراست و جاده به حالت عادی درآمده است.

 

بخشدار مرزن‌آباد تصریح کرد: 14 نقطه حادثه‌خیز در محور کندوان وجود دارد که بیشتر این نقاط باید گالری بخورد و ایمن شود و انتظار ما از دست‌اندرکاران و عزیزانی که باید به این موضوع کمک کنند این است که هرچه زودتر در ایمن‌سازی مسیر شتاب کنند تا به‌امید خدا هم هموطنان ما هم افراد بومی و به‌خصوص مسافرین که از این محور زیبا عبور می‌کنند دچار حادثه نشوند.

 

وی ادامه داد: در محور کندوان و در ایام نوروز امسال ورود بیش از 20 میلیون خودرو ثبت شده است و این یعنی اینکه این جاده یک جاده ملی است و بابت این‌گونه حوادث حتماً هم باید توجه ملی از ارگانهای مختلف داشته باشد و نیازمند توجه ملی است.

 

بخشدار مرزن‌آباد همچنین اظهار کرد: با توجه به وضعیت بحرانی که برای این جاده به وجود آمده است و غیر از تردد مسافرین به‌جهت وجود روستاهای کوهستانی بسیار در این جاده، بومیان منطقه نیز از این محور استفاده می‌کنند، ایمن‌سازی این مسیر مواصلاتی برای مردم منطقه و بومیان اهمیت دارد، ‌بنابراین برای تأمین اعتبارات موردنیاز و برون‌رفت از این وضعیت بحرانی لازم است تدبیر ویژه شود.

 

فرماندار شهرستان چالوس نیز اظهار داشت: در جاده چالوس و در چند روز اخیر شاهد حوادث ناگواری بودیم و وقتی هم وضعیت را دیدیم از قبل نقاطی شناسایی شده بودند که این نقاط حادثه‌خیز هستند و حالت رانشی و ریزشی دارند و بعضاً موجب ریزش سنگ می‌شوند.

 

علی قاسمی اضافه کرد‌: حدود 14 نقطه حادثه‌خیز احصا و شناسایی کردیم و متأسفانه در این حوادث خودرو‌ها صدمه می‌بینند و یا شهروندان صدمه می‌بینند و مجروح می‌شوند و یا منجر به فوت آنان می‌شود که در چند روز اخیر هم در این اتفاق سه تن از هموطنان عزیز ما جانشان را از دست دادند.

 

فرماندار شهرستان چالوس ادامه داد: بعد از حادثه عوامل راهداری و پیمانکاران در منطقه معروف به کمر زرد در دره هریجان مستقر شدند و کار لق‌گیری را انجام می‌دهند اما در صورت بارندگی مجدد که قطعاً خواهیم داشت دوباره این خاک سست می‌شود و ممکن است که در نقاطی دیگر شاهد ریزش سنگ باشیم.

 

وی تصریح کرد‌: 14 نقطه شناسایی‌شده به وزارت راه و شهرسازی، ستاد مدیریت بحران کشور و راهداری استان ارائه کردیم و راهکارهای لازم هم برای رفع این نقاط حادثه‌خیز هم ارائه شد که برخی نقاط باید لق‌گیری، فنس‌کشی سوئیسی یا تور سنگ انجام شود و در برخی نقاط دیگر هم دیواره احداث و گالری ایجاد شود و این راهکارها حتماً باید در جاده چالوس اتفاق بیفتند.

 

فرماندار چالوس در پایان تأکید کرد: باید از طریق سازمان برنامه و بودجه استان و سازمان مدیریت بحران از محل بودجه حوادث و ماده 17 اعتبارات ویژه‌ای برای این محور اختصاص پیدا کند تا ایمن‌سازی جاده چالوس انجام شود./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده